Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło wyniki konkursu GameINN, w ramach którego polscy twórcy gier otrzymają ponad 115 milionów złotych na rozwój przeróżnych inicjatyw - głównie technicznych.

Największym „zwycięzcą” inicjatywy jest zapewne grupa CD Projekt, dla której - sumując CDP Red i GOG - przypadnie niemal 30 milionów złotych.

1
Czekamy na „miasto o wielkiej skali”

Nie wiemy oczywiście, do czego dokładnie posłużą zgłaszane projekty, lecz krótkie opisy dają pewien pogląd na to, co planują największe polskie studia.

City Creation od CD Projektu to „technologia służąca do kreacji »żywego«, grywalnego w czasie rzeczywistym, miasta o wielkiej skali, która bazuje na zasadach, sztucznej inteligencji i automatyzacji oraz uwzględnia opracowanie innowacyjnych procesów i narzędzi wspierających tworzenie najwyższej jakości gier z otwartym światem”. Brzmi jak coś, co przyda się w Cyberpunk 2077.

Kolejna wyróżniona inicjatywa twórców Wiedźmina to Seamless Multiplayer - „technologia umożliwiająca tworzenie unikalnej rozgrywki dla wielu graczy, uwzględniająca wyszukiwanie przeciwników, zarządzanie sesją, replikację obiektów oraz wsparcie różnorodnych trybów rozgrywki”. To pewnie Gwint.

Idąc dalej, od CD Projektu mamy jeszcze Cinematic Feel - „technologia umożliwiająca dostarczanie unikalnej, filmowej jakości w grach RPG z otwartym światem” oraz Animation Excellence, generujące „znaczny wzrost jakości i produktywności skomplikowanych animacji ciała i twarzy na potrzeby gier RPG z otwartym światem”.

Techland dostanie niecałe 4,5 mln złotych, na „opracowanie nowatorskiej technologii wspierania efektywności produkcji zaawansowanych technologicznie gier AAA” oraz - oddział w Warszawie - „opracowanie prototypu interakcji z przeciwnikami nietypowych rozmiarów, dla gier z kategorii FPP, action-RPG, rozgrywanej w autorskim świecie fantasy, z wykorzystaniem technologii DirectX12.”

Tym projektem zajmuje się zapewne Damien Monnier, w przeszłości pracownik CD Projektu, a teraz główny projektant właśnie w Techlandzie. Ciekawie brzmi wzmianka o przeciwnikach „nietypowych rozmiarów”. Czyżby Shadow of the Colossus 2?

Oficjalna lista wyników oferuje także spojrzenie na obecne działania innych polskich firm. The Farm 51 bada zaawansowaną balistykę pocisków, Flying Wild Hog rozwija silnik graficzny, a CI Games chce zbudować „algorytmy sztucznej inteligencji dedykowane do generowania otoczenia gracza, w tym tłumu oraz stada zwierząt”.

Program GameINN finansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Powstał na wniosek Porozumienia Polskie Gry, w skład którego wchodzi między innymi CD Projekt, Techland, CI Games, Bloober Team i 11 bit studios.

Reklama