BioShock - Fort Frolic

Miejsce, w którym spotkamy nietuzinkowego artystę - Sandera Cohena.

Do tego miejsca trafisz po wypełnieniu wszystkich celów w Arkadii. Zaczynasz na stacji batysfery (1 na mapie). Przejdź przez drzwi przed sobą, a odezwie się do ciebie Atlas. Powie ci, że obecna lokacja służyła za skrzydło artystyczne Rapture. Jednym z artystów jest Sander Cohen, którego Atlas opisuje jako największego dziwaka i psychopatę, jakiego spotkał w całym życiu.

Przejdź przez pierwsze pomieszczenie z dużą ilością automatów i maszyn, z których możesz skorzystać. Zwróć też uwagę np. na apteczki i pojemniki z EVE znajdujące się za szybami wystawowymi. Uważaj, bo kiedy takową stłuczesz uruchomisz alarm i zaatakują cię roboty strażnicze.

Mapa - Fort Frolic

007_fort_frolic

Mapę możesz powiększyć oraz pobrać na dysk.

Legenda:

  • 1 - miejsce startu i przejścia do Arkadii.
  • 2 - batysfera do lokacji Hejastos (będziesz mógł z niej skorzystać dopiero po wypełnieniu wszystkich celów w Fort Frolic).
  • 3 - atrium (w późniejszym czasie możesz tu spotkać Tatuśka z Siostrzyczką).
  • 4a-4b - przejście między atrium, a górnym atrium.
  • 5a-5b - przejście między atrium, a górnym atrium.
  • 6a-6b - schody między parterem, a piętrem Greatl Hall.
  • 7 - główna scena teatralna.
  • 8 - tonik Alarm Expert.
  • 9 - przejście do Poseidon Plaza.
  • 10 - tunel, gdzie czeka cię walka z Martinem Finneganem.
  • 11 - Poseidon Plaza, gdzie spotkasz dwie pary Tatuśków i Siostrzyczek.
  • 12a-12b - przejście między piętrami w kasynie Sir Prize.
  • 13a-13b - przejście między piętrami w Poseidon Plaza.
  • 14 - Rapture Records, gdzie spotkasz Silasa Cobba.
  • 15 - Sinclair Spirits - przy barze znajdziesz przełącznik, po wciśnięciu którego otworzysz tajne drzwi naprzeciwko. Prowadzą do piwnicy z sejfem.
  • 16 - sklep tytoniowy z drzwiami na zamek (kod do niego to 7774).
  • 17a-17b - przejście między dwoma piętrami Eve's Garden (Ogrodem Ewy).
  • 18 - Hector Rodriguez - pojawi się w Eve's Garden dopiero po odwiedzeniu pokoju z ciałem na zapleczu (D13 na mapie).
  • 19a-19b - wejście do piwnicy w Sinclair Spirits. Znajduje się za zamkniętą kratą, którą otworzysz, jeśli wciśniesz przycisk (15 na mapie), wejdziesz do podziemi, opróżnisz sejf oraz skorzystasz z maszyny ulepszającej broń (Upgrade Weapon) - zaatakuje cię wtedy splicer siedzący w narożniku. W podziemiach znajdziesz tonik Extra Nutrition 2, po podniesieniu którego zaatakuje cię grupa splicerów.
  • C - komentarz reżysera - Director's Commentary.
  • D1 - dziennik - Cobb - Come to the Record Store.
  • D2 - dziennik - Sander Cohen - The Wild Bunny.
  • D3 - dziennik - Sullivan - Artists' Feud.
  • D4 - dziennik - Albert Minolakis - Fancy Cigarettes.
  • D5 - dziennik - Sander Cohen - Doubsters.
  • D6 - dziennik - Sander Cohen - Musical Insult.
  • D7 - dziennik - Diane McClintock - Stood up Again.
  • D8 - dziennik - McDonagh - Guns Blazing.
  • D9 - dziennik - McDonagh - Fontaine's Army.
  • D10 - dziennik - Anna Culpepper - Ryan's Stableboy.
  • D11 - dziennik - Sullivan - Bum Culpepper?
  • D12 - dziennik - McDonagh - Guns Blazing.
  • D13 - dziennik - Jasmine Jolene - Pregnancy.
  • D14 - dziennik - Rodriguez - It's all Grift (po zabiciu Hectora).
  • D15 - dziennik - Sander Cohen - Requiem for Andrew Ryan (po stworzeniu dzieła dla Cohena).

Zacznij kierować się na wschód w stronę drugiej przystani z batysferą (2 na mapie). Kiedy do niej podejdziesz ta zniknie pod wodą, a po chwili odezwie się do ciebie wspomniany przez Atlasa Sander Cohen, który zacznie opowiadać o sztuce i tym, że cieszy się, że w końcu ktoś dotarł do jego królestwa.

Opuść przystań i przygotuj się na odparcie sporej grupy splicerów, którzy będą atakować cię w kilkuosobowych grupach. Po odparciu wszystkich Cohen otworzy ci przejście do Atrium (3 na mapie), do którego się udaj.

063
Przeciwnicy będą walczyć między sobą, co ułatwi ci ich pokonanie

Skieruj się na południe, uważając przy tym na kamerę nad maszyną handlową. Znajdziesz tu dziennik (D1 na mapie) o nazwie Cobb - Come to the Record Store, w którym podenerwowany autor mówi o kimś, że był jego muzycznym geniuszem, tylko dlatego, że mu za to płacił. Teraz Cobb z chęcią spotka się z tą osobą w sklepie muzycznym i pokaże mu jego brzdękanie. Uważaj, bo po wejściu do tej lokacji pojawi się sporo walczących między sobą splicerów (obrazek powyżej).

Wejście do atrium i Fleet Hall

Idąc dalej w stronę południowego skrzydła znajdziesz kolejne dzienniki. Jeden jest w schowku w pracowni mody (High Fashion - D2 na mapie). W nagraniu Sander Cohen - The Wild Bunny, cytuje napisany przez siebie fragment o nazwie Dziki Królik, w którym zwierzak chce zdjąć swoje uszy, ale nie może tego uczynić. Nie może też skakać. Ale najbardziej cierpi z powodu uszu, których za nic nie może zdjąć - z czasem zaczyna z tego powodu paranoicznie krzyczeć i wymyślać.

W dalszej części skrzydła dotrzesz do kawiarni, gdzie na blacie jest kolejny dziennik (D3 na mapie) - Sullivan - Artists' Feud, w którym szef ochrony opowiada na temacie konfliktu między Cohenem i Culpepper. Na zachodzie w Le Marquis D'Epoque Tobacco natkniesz się na ostatni w tym regionie dziennik (D4 na mapie) - Albert Minolakis - Fancy Cigarettes, w którym autor opowiada, że nikt nie sprzeda mu papierosów Oxford Club. Woli firmę Nico Time. Dlaczego? Bo dobrze smakują i są tanie, a to że są zrobione z morskich muszli i rybiej ikry? To nie powinno nikomu przeszkadzać.

064
W Cohen's Collection znajdziesz na piętrze sporą kolekcję sejfów

Wróć do atrium i udaj się na górę korzystając z jednego z dwóch przejść (4a-4b, 5a-5b na mapie). Po wejściu na górę udaj się do Cohen's Collection, gdzie znajdziesz dziennik (D5 na mapie) o nazwie Sander Cohen - Doubsters, w którym artysta opowiada, o ludziach wątpiących, którzy zawsze ciągną wszystko w dół. Nawet w Rapture. Ale Cohen lubi się z Ryanem. A to, że czasami ktoś zniknie z miasta? A zwłaszcza te małe, okropne dziewczynki.

Warto jeszcze wejdź po schodach na taras na piętrze. Na jego końcu jest wieżyczka, ale wzdłuż ściany zostały założone aż trzy sejfy (obrazek powyżej), do których możesz się włamać.

065
Fleet Hall - główna scena artystycznego skrzydła

Kiedy skończysz eksplorację udaj się do Fleet Hall. Jeśli skorzystasz ze schodów (6a-6b na mapie), to dotrzesz na piętro, gdzie znajdziesz dziennik (D6 na mapie) o nazwie Sander Cohen - Musical Insult, w którym artysta cytuje krytyczną recenzję lokalnej artystki muzycznej Anny Culpepper pewnego musicalu, co doprowadza go do wściekłości. Widać przy tym, jak Anna i Sander szczerze się nienawidzą.

Drugie pomieszczenie na górze jest obecnie zamknięte. Wróć zatem na dół i podejdź do windy na lewo od zamkniętych drzwi. Wciśnij przycisk, odeprzyj atak splicerów, którzy rzucą się na ciebie od tyłu, po czym wejdź do windy. Po wjechaniu na górę przejdź przez drzwi.

066x
Występ zakończy się w dość nieoczekiwany sposób

Po chwili dotrzesz do głównej sceny teatru (7 na mapie), gdzie będziesz świadkiem dość niecodziennego występu (obrazek powyżej). Warto obejrzeć go w całości, aby jeszcze lepiej zrozumieć naturę Cohena i słowa Atlasa wypowiedziane na początku pobytu w Fort Frolic. Po zakończeniu występu podejdź do „pianisty" i zrób mu zdjęcie - jeśli będziesz się ociągał, to zdenerwujesz Cohena.

Wielkie dzieło Cohena i Martin Finnegan

Po zrobieniu zdjęcia warto jeszcze nieco rozejrzeć się po lokacji. W loży z lewej strony (8 na mapie) znajdziesz tonik Alarm Expert, do którego możesz się dostać przeskakując z barierki sąsiedniej loży.

067
Nowa rzeźba Cohena, którą masz pomóc mu dokończyć

Kiedy skończysz zwiedzanie sceny wróć windą na dół i skieruj się do Atrium (3 na mapie), gdzie Cohen przygotował nową wystawę (obrazek powyżej) o nazwie Cohen's Masterpiece (Arcydzieło Cohena). Twoim celem będzie jej uzupełnienie zrobionym niedawno zdjęciem pianisty.

Kiedy artysta przestanie mówić podejdź do rzeźby i w jednym z kilku dostępnych miejsc umieść zrobione niedawno zdjęcie. W nagrodę otrzymasz nową broń - kuszę (Crossbow), która pojawi się na małym podeście z prawej strony. Twoim kolejnym celem będzie ukończenie całego dzieła dodając jeszcze trzy fotografie.

Zanim rozpoczniesz realizowanie celu warto jeszcze podnieść dziennik (D7 na mapie) leżący przy śmietniku na górze schodów. W nagraniu Diane McClintock - Stood up Again, w którym kochanka Ryana rozmyśla nad tym, kto nienawidził jej tak bardzo, że zrujnował jej życie. Czemu eksplozja oszpeciła jej twarzą, którą ratował Steinman? Czasami Diane wścieka się na tych wszystkich bandytów i przestępców, których Ryan uwięził na placu Apollo - tak bardzo, że chciałby im wykrzyczeć cały swój ból, może to przyniosłoby jej ukojenie?

068
Mroźny korytarz prowadzący do Poseidon Plaza

Po przypięciu pierwszego zdjęcia do dzieła Cohena twoim nowym celem będzie zabicie Martina Finnegana. Udaj się do Poseidon Plaza (9 na mapie, obrazek powyżej), do którego drzwi zostaną otworzone przez Sandera. W trakcie marszu przez zamrożony tunel z lewej strony znajdziesz dziennik (D8 na mapie) o nazwie Martin Finnegan - The Iceman Cometh, w którym autor opisuje, jak przy pomocy lodu schronił się przed Sanderem Cohenem i zimnem wykańczał nasyłanych przez niego splicerów.

Idąc dalej trafisz na rozwidlenie. Przed sobą zobaczysz pokryte lodem drzwi, natomiast z lewej strony zimny korytarz (10 na mapie) wypełniony zamrożonymi przez Martina splicerami. Wejdź do niego.

069
Marting Finnegan posiada zdolności magiczne pozwalające na błyskawiczne znikanie

W trakcie drogi Martin zamrozi głównego bohatera i zacznie swój monolog. Odczekaj, aż się zakończy, po czym zostaniesz rozmrożony i trafisz na koniec tunelu. Rusz przed siebie szykując się na to, że jedna z figur to Martin - ten jest tzw. houdini splicerem posiadającym możliwość szybkiego znikania i pojawiania się, ale nie korzysta z kul ognistych tylko zamrażających.

Najlepszą taktyką jest ostrzelanie przeciwnika plazmidem podpalenie, przeciwpiechotną (antipersonnel) amunicją lub miotaczem ognia albo ognistym bełtem. Najlepiej celować w głowę przeciwnika - jeśli przed rozpoczęciem walki będziesz eliminował kolejne lodowe figury strzelając im z dystansu w głowę, to możesz trafić też na samego Martina i zabić go jednym celnym strzałem zanim walka w ogóle się rozpocznie. Pamiętaj też o pozostawaniu w ruchu, ponieważ rywal potrafi błyskawicznie się przemieszczać. Możesz też spróbować rozmrozić figury splicerów, które w pierwszej kolejności zaatakują swojego oprawcę - jednak gdy ten zginie, to rzucą się na bohatera.

070
Aby przejść przez zamrożony tunel użyj podpalenia na śniegu zalegającym przy drzwiach

Po walce zrób zdjęcie zwłokom Finnegana i przeszukaj jego ciało, gdzie znajdziesz tonik Frozen Field, dzięki któremu otrzymujesz mniejsze obrażenia od lodu, a atakowanie przeciwników kluczem francuskim zamraża ich. Wróć do atrium (3 na mapie) i przytwierdź zdjęcie do rzeźby Cohena. Możliwe, że pojawi się tu też Tatusiek z Siostrzyczką.

Wyeliminowanie Silasa Cobba

Kolejną osobą, którą będziesz musiał wyeliminować jest Silas Cobb. Przejdź przez mroźny tunel i roztop śnieg (obrazek powyżej) blokujący przejście do kolejnej lokacji, czyli Poseidon Plaza (11 na mapie). Oprócz sporej ilości splicerów natkniesz się tu również na Tatuśka z Siostrzyczką.

071
Nie podchodź do fotela, który po chwili eksploduje

Rusz przed siebie do kasyna Sir Prize znajdującego się naprzeciwko wejścia. Znajdziesz tu kilka automatów oraz dziennik (D9 na mapie) o nazwie McDonagh - Fontaine's Army, w której autor opisuje splicerów nasłanych przez Fontaine'a. Mówi przy tym, że to była prawdziwa piekielna armia.

Wejdź po schodach na górę (12a-12b na mapie), po czym przejdź przez hol i wejdź do Rapture Record (14 na mapie), gdzie znajdziesz dziennik (D10 na mapie) o nazwie Anna Culpepper - Ryan's Stableboy, w którym kobieta opisuje Cohena nie jako artystę, ale stajennego Ryana, który sprząta po swoim szefie cały smród. I chociaż nie używa łopaty tylko muzyki i ładnych słówek, to nie zmienia to powyższego faktu. Zeskocz na dół i spójrz na fotel (obrazek powyżej). Nie zbliżaj się do niego, ponieważ po chwili usłyszysz pikanie, a potem nastąpi eksplozja.

072
Poczekaj, aż wypali się ogień, po czym wejdź do szybu wentylacyjnego

W tym momencie za tobą na górze pojawi się poszukiwany Silas Cobb, który po chwili ucieknie. Odeprzyj atak splicerów, a następnie odczekaj chwilę, aż zgaśnie ogień w szybie wentylacyjnym znajdującym się w narożniku z prawej strony (przy oknie - obrazek powyżej).

W szybie znajdziesz kilka apteczek, którymi możesz się ewentualnie opatrzyć. Idź cały czas przed siebie, a już po kilku krokach trafisz do wyjścia z szybu, który zaprowadzi cię z powrotem na piętro Rapture Record.

073
Użyj telekinezy, aby złapać koktajl mołotowa, a potem odrzucić go Silasowi

Udaj się do drzwi wyjściowych z prawej. Kiedy je otworzysz zaatakuje cię poszukiwany Silas Cobb. Uważaj, ponieważ będzie w ciebie rzucał koktajlami mołotowa, przed którymi koniecznie wykonuj uniki. Jeśli chcesz szybko wyeliminować przeciwnika, to skorzystaj z plazmidu telekineza w momencie, gdy rzuca w twoim kierunku podpaloną butelkę (obrazek powyżej). Teraz wystarczy ją odrzucić - jeśli dobrze trafisz, to wyeliminujesz Silasa błyskawicznie.

Inne możliwości walki z Silasem, to ostrzelanie go z granatnika lub posłanie bełta z kuszy prosto w jego głowę. Tradycyjne bronie palne również się sprawdzą, jednak przeciwnik dysponuje bombami dymnymi i może szybko znikać, więc musiałbyś tu wykazać dużą dozą zręczności. Po śmierci Silasa zrób zdjęcie jego zwłokom i umieść je na dziele Cohena w atrium (3 na mapie).

Zanim to uczynisz warto jeszcze udać się do pobliskiego Pharaos Fortune Casino, gdzie na piętrze znajdziesz dziennik (D11 na mapie) o nazwie Sullivan - Bum Culpepper?, w którym szef ochrony Rapture ze zdziwieniem stwierdza, że dostał zadanie pozbycia się Culpepper, która jest śpiewaczką wyśmiewającą w piosenkach rządzących, ale nie żadnym gangsterem czy politykiem zagrażającym władzy w mieście.

Zabicie Hectora Rodrigueza

Po włożeniu na miejsce zdjęcia zabitego Silasa Cohen puści muzykę i naśle na ciebie grupę splicerów, których zacznij eliminować. Warto przeszukiwać ich ciała, przy których możesz odnaleźć apteczki. Kiedy skończysz Sander zleci ci zadanie pozbycia się ostatniej osoby - Hectora Rodrigueza.

074
Przycisk przy barze, którym otworzysz tajne przejście

Ponownie udaj się na wschód do Poseidon Plaza (11 na mapie). Teraz warto udać się na południe do Sinclair Spirits (15 na mapie). Przy kontuarze znajduje się przycisk (obrazek powyżej), po wciśnięciu którego otworzysz tajne drzwi naprzeciwko. Doprowadzą cię do piwnicy z sejfem. Na wschodzie znajdziesz z kolei trafikę Robertson's Tobaccoria (13 na mapie), a w środku dziennik (D12 na mapie) o nazwie McDonagh - Guns Blazing.

Ponadto znajdziesz tu zamek, do którego możesz się włamać lub skorzystać z kodu 7774 (w środku uważaj na zamontowaną w narożniku kamerę). Na parterze w klubie Eve's Garden udaj się do tunelu za sceną, który zaprowadzi cię do łóżka ze zwłokami. Pod nim znajdziesz dziennik (D13 na mapie) o nazwie Jasmine Jolene - Pregnancy, w którym opowiada, jak sprzedała swój płód doktor Tenenbaum. Teraz boi się, że kiedy Ryan odkryje prawdę, to bardzo się na nią zdenerwuje. Ponadto w narożniku pomieszczenia znajdziesz sejf.

075
Możesz próbować łapać koktajle mołotowa telekinezą i odrzucać je we wroga

Po odwiedzeniu pokoju za sceną wróć do Eve's Garden, gdzie przy barze natkniesz się na poszukiwanego Hectora Rodrigueza (18 na mapie) - pojawi się on tylko wtedy, jeśli wcześniej odwiedziłeś wspomniany pokój. Kiedy tylko wejdziesz do lokacji przeciwnik rzuci się do ucieczki. Możesz spróbować trafić go z kuszy z głowy zanim zacznie biec lub np. ustawić dużą ilością pułapek powietrznych (cyclone traps) przy wyjściu, z którego skorzysta, co powinno go osłabić.

Jeśli przeciwnik zobaczy, że go nie gonisz, to co pewien czas będzie przystawał i na ciebie czekał. Możesz wtedy spróbować go trafić z kuszy, chociaż nie jest to proste. Inna metoda, to po prostu podążanie za rywalem. Możesz go wtedy ostrzeliwać z broni palnej, ale uważaj na rzucane przez niego koktajle mołotowa. Dobrą taktyką jest wcześniejsze przejęcie systemów obronnych, które pomogą ci w walce z przeciwnikiem, a do tego łapanie rzucanych butelek przy pomocy telekinezy i odrzucanie ich w uciekającego Hectora (obrazek powyżej).

Uwaga - po zabiciu Hectora w Eve's Garden na blacie baru pojawi się dziennik (D14 na mapie) o nazwie Rodriguez - It's all Grift, w którym pijany Hector stwierdza, że cała sztuka, poezja i muzyka to wyłudzone pieniądze. Najlepszym przykładem jest Cohen tworzący tylko pochwalne peany na cześć Rapture, aby przypodobać się Ryanowi.

Powrót do spisu treści: BioShock - Poradnik, Solucja

BioShock - Hephaestus (Hefajstos)

Spotkanie z Cohenem

Bez względu na przyjętą technikę walki, po śmierci Hectora zrób zdjęcie ciału i umieść je w ostatniej ramce na wystawie Cohena w atrium (3 na mapie). Po chwili rozlegną się fanfary i muzyka.

076
Cohen będzie zachwycony stworzonym dziełem

Wokół pojawi się konfetti, a na schodach sam Cohen rozkoszujący się pięknem stworzonego dzieła (obrazek powyżej). Z prawej strony pojawi się prezent z przedmiotami do zabrania, a po chwili Sander podejdzie do gabloty z tonikiem Medical Expert 2 i otworzy ją dla ciebie.

Możesz teraz udać się już do batysfery na północy (2 na mapie) i skierować się do nowej lokacji - Hephaestus (Hefajstosa). Warto jednak wcześniej odwiedzić zamknięty wcześniej gabinet Cohena, w którym znajdziesz komentarz reżysera (C na mapie) oraz ostatni dziennik (D15 na mapie) o nazwie Sander Cohen - Requiem for Andrew Ryan, w którym autor mówi, że mógłby być gwiazdą Broadwayu i Hollywoodu, a zamiast tego podążył za Ryanem do tego przeciekającego wiadra, aby tworzyć utwory rozjaśniające założyciela Rapture. Teraz daremnie czeka na publiczność, która nigdy go nie doceni, dlatego pisze dla Ryana requiem (utwór żałobny).

Uwaga - jeśli chcesz możesz zaatakować i zabić Cohena. Walka z nim jest dość wymagająca, ponieważ przeciwnik korzysta z możliwości błyskawicznego przemieszczania się, a przy tym używa palących się kul, aby ostrzelać bohatera. Wydaje się jednak, że starcie nie ma sensu. Po jego śmierci możesz przeszukać ciało i podnieść klucz dający dostęp do skrytki Muse Box stojącej w atrium, ale w środku znajdziesz jedynie 100 dolarów, 8 bełtów i kilka organów splicerów. Jednocześnie stracisz możliwość dotarcia do tajnej lokacji w Olympus Heights, do której mógłbyś dotrzeć, jeśli zostawisz Cohena w spokoju.

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami