BioShock - Arcadia (Arkadia) cz. 1: Langford i formuła Lazarus Vector

Podwodne ogrody, to jedno z piękniejszych miejsc w Rapture.

Zacznij iść przed siebie zbierając napotkane przedmioty. W jednej ze skrzyń znajdziesz komponenty (components), które umożliwią ci tworzenie nowych rzeczy w tak zwanych maszynach U-Invent. Na razie jednak kontynuuj przed siebie omijając przeszkody.

W trakcie drogi odezwie się do ciebie załamany Atlas, który powie, że w taki właśnie sposób działa Andrew Ryan (chodzi o wysadzenie w powietrze łodzi z rodziną rozmówcy), ale wspólnymi siłami go dorwiecie. Nieco dalej odezwie się do ciebie sam Ryan, którego nadal będzie ciekawić kim jest główny bohater, chociaż nazwie go złodziejem i niszczycielem. Doda przy tym, że nawet powietrze, którym oddycha, jest sponsorowane właśnie przez Ryana.

Mapa - Arkadia

005_arkadia

Mapę możesz powiększyć oraz pobrać na dysk.

Legenda:

  • 1 - miejsce startu i przejścia do kryjówki przemytników (Smugglers' Hideout).
  • 2a-2b - schody między dwoma piętrami ogrodu.
  • 3 - pomieszczenie z sejfem.
  • 4a-4b - schody między dwoma piętrami ogrodu.
  • 5a-5b - przejście między górnym, a dolnym poziomem (strumieniem) w lokacji.
  • 6a-6b - przejście między górnym, a dolnym poziomem (strumieniem) w lokacji.
  • 7 - Tatusiek z Siostrzyczką.
  • 8a-8b - przejście do i z Waterfall Grotto.
  • 9a-9b - przejście między górnym, a dolnym poziomem (strumieniem) w lokacji.
  • 10 - przejście do Rolling Hills.
  • 11a-11b - przejście między Upper (Górnym) i Lower (Dolnym) Rolling Hills.
  • 12 - pomieszczenie z gazem oraz Tatuśkiem i Siostrzyczką.
  • 13 - tonik Security Evasion, po odwiedzeniu laboratoriów na zachodzie.
  • 14 - róża, o którą poprosi cię Langford.
  • 15 - tonik Hacking Expert.
  • 16a-16b - przejście z laboratoriów do gabinetu Langford.
  • 17 - przejście do farmy drzew (Tree Farm).
  • 18 - przejście na Targ farmerów (Farmer's Market).
  • 19 - batysfera, dzięki której dostaniesz się do Fortu Frolic.
  • D1 - dziennik - McDonagh - Seeing Ghost.
  • D2 - dziennik - Dieter Sonnekalb - Big Night Out.
  • D3 - dziennik - Tanenbuam - Mass Producing Adam.
  • D4 - dziennik - Langford - Arcadia Closed.
  • D5 - dziennik - Andrew Ryan - The Market is Patient.
  • D6 - dziennik - Andrew Ryan - Offer a Better Product.
  • D7 - dziennik - Langford - Early Tests Promising.
  • D8 - dziennik - Diane McClintock - Heroes and Criminals.
  • D9 - dziennik - Mariska Lutz - Shouldn't Have Come.
  • D10 - dziennik - Langford - The Saturnine.
  • D11 - dziennik - Langford - What Won't Steal?
  • D12 - dziennik - Langford - Teaching an Old Hound.
  • D13 - dziennik - Langford - The Lazarus Vector (przy ciele pani botanik).
  • D14 - dziennik - Langford - Vector Formula (w sejfie).
  • D15 - dziennik - Longford - Arcadia and Oxygen.
  • D16 - dziennik - Tenenbaum - Maternal Instict.
  • D17 - dziennik - Andrew Ryan - The Great Chain.

Po dotarciu do schodów wejdź na ich szczyt, gdzie natkniesz się na zamknięte drzwi. Uderz kluczem francuskim w łańcuch, dzięki czemu je otworzysz. Wkroczysz w ten sposób do herbacianego ogrodu (Tea Garden) wypełnionego zielonymi roślinami.

Warto udać się do małego zaułka na wschodzie, gdzie znajdziesz sporą liczbę komponentów oraz pocisków do różnych rodzajów broni. Następnie skieruj się na północ i przejdź przez małą rzeczkę. Z lewej strony natkniesz się na kolejne przedmioty, w tym aparat i dziennik (D1 na mapie) o nazwie McDonagh - Seeing Ghost, w którym autor opowiada o tym, że niektórzy meiszkańcy Rapture zaczynają widzieć duchy. Według Ryana to efekty stosowania plazmidów, a konkretnie nakładanie na siebie różnych myśli. McDonagh kwituje całą sytuację - przecieki, lunatycy, rebelia, a teraz krwawe duchy. Czyż życie w Rapture nie jest wspaniałe?

049
Duchy będą nam często towarzyszyć w trakcie pobytu w Arkadii

Kontynuuj marsz na północ do kolejnego ogrodu. Z lewej strony przy ławce pojawią się duchy (obrazek powyżej), przy których znajdziesz kolejny dziennik (D2 na mapie) o nazwie Dieter Sonnekalb - Big Night Out, w którym Dieter omawia zapowiedzianą randkę z Angeliną.

Z prawej strony natkniesz się na kolejny dziennik (D3 na mapie) o nazwie Tanenbuam - Mass Producing Adam, w którym pani doktor opisuje produkcję Adama. Okazuje się, że sam ślimak nie wytworzy go zbyt dużo, ale po umieszczeniu go w brzuchu istoty-gospodarza i nakarmieniu tego drugiego można uzyskać spore dawki w wyniku regurgitacji. Wróć do poprzedniej lokacji i przejdź przez drzwi z prawej.

050
Uważaj na znikającego splicera, który może zaatakować cię znienacka

Trafisz do pomieszczenia z uciekającymi przed tobą rywalami, gdzie możesz nieco się rozejrzeć za przedmiotami (w tym za granatnikiem). Kiedy będziesz gotów skorzystaj ze schodów (2a-2b na mapie), którymi wejdź na górę. W kolejnym pomieszczeniu uważaj, ponieważ za twoimi plecami nieoczekiwanie pojawi się znikający przeciwnik (obrazek powyżej).

Z prawej strony pomieszczenia, przy banku genów, znajdziesz dziennik (D4 na mapie) zatytułowany Langford - Arcadia Closed, w którym kobieta o nazwisku Langford żali się, że Ryan kazał jej stworzyć las na dnie oceanu, a potem zamknął go i wpuszczał tylko osoby, które zapłaciły za wstęp. Kłóciła się o to, ale w końcu przypomniała sobie, kto wypłaca jej pensję i dała spokój.

051
Pułapki możesz łatwo zniszczyć strzelając w grot z pistoletu lub czekając, aż wejdzie w nie przeciwnik

Przejdź przez drzwi z lewej (pod napisem Rapture Metro), a trafisz na taras w pomieszczeniu, w którym byłeś już wcześniej. Przejdź na drugą stronę i wejdź do pomieszczenia, gdzie załatw kilku splicerów. Z lewej strony znajdziesz schowek, który możesz otworzyć błyskawicą, a z prawej strony wieżyczkę, którą warto zhakować.

Na korytarzu z lewej przejdź przez drzwi z prawej. Trafisz do pomieszczenia z pułapkami (obrazek powyżej) - kablami pod napięciem. Najłatwiej jest je wyeliminować strzelając w grot np. z pistoletu. Na końcu pomieszczenia na ścianie z lewej znajduje się drewniana przesłona. Przesuń ją, a odkryjesz pomieszczenie (3 na mapie) z sejfem. Po jego przeszukaniu zejdź na dół po schodach (4a-4b na mapie). W nowej lokacji udaj się w prawo i przejdź przez drzwi pod dużym szyldem Arcadia Glens - tutaj możesz poruszać się stałym lądem na górze lub skorzystać ze strumyka (5a-5b na mapie) płynącego nieco niżej.

052
W automatach U-Invent możesz z zebranych komponentów tworzyć nowe przedmioty

Po wejściu na schody i zwróceniu się w prawo zobaczysz nowy rodzaj automatu o nazwie U-Invent (obrazek powyżej). W takich miejscach możesz tworzyć nowe przedmioty z posiadanych komponentów - wystarczy go wybrać z listy z lewej i, jeśli posiadasz odpowiednie zasoby wyświetlone po prawej, kliknąć go.

W dalszej części pomieszczenia spotkasz Tatuśka z Siostrzyczką (6 na mapie), a przy nich maszynę Gatherer's Garden, w której możesz m.in. ulepszyć błyskawicę oraz zakupić nowy plazmid - Cyclone Trap (Pułapkę cyklonu), która wyrzuca rywali wysoko w górę, a przy spadaniu otrzymują obrażenia. W kolejnym pomieszczeniu znajdziesz dziennik (D5 na mapie) - Andrew Ryan - The Market is Patient, w którym twórca Rapture opowiada, że plazmidy należy przetestować, ponieważ mogą pojawić się skutki uboczne w postaci ślepoty, szaleństwa czy śmierci, ale należy wykazać się tu cierpliwością. Rynek na który mają trafić też jest bowiem cierpliwy.

Dotarcie do doktor Langford i zdobycie róży

Jeśli chcesz, to możesz udać się do przejścia (8a-8b) prowadzącego do Waterfall Grotto. Oprócz systemów obronnych znajdziesz tu trzydzienniki. W pierwszym (D6 na mapie) o nazwie Andrew Ryan - Offer a Better Product, Ryan mówi do Gregory'ego, że jeśli nie pasuje mu rynkowy produkt Fontaine'a to zawsze może wymyślić lepszy. Nieopodal jest drugi dziennik (D7 na mapie) o nazwie Langford - Early Tests Promising, w którym pani naukowiec opowiada o bardzo obiecujących wynikach testów. Ostatni dziennik (D8 na mapie) jest w lokacji, do której dostaniesz się po użyciu błyskawicy na zamku. W Diane McClintock - Heroes and Criminals, w którym opisuje, jak Ryan rozprawia się z ludźmi Atlasa. Według twórcy miasta nie ma niewinnych - są tylko stojący za nim bohaterowie i kryminaliści Atlasa.

053
Przy zajmowaniu rakietowego działka uważaj na wystrzeliwane pociski

Udaj się teraz do przejścia do Rolling Hills (10 na mapie), uważając przy tym na rakietowe działko z lewej (obrazek powyżej). Postaraj się zhakować, aby pomogło ci w walce z lokalnymi splicerami. Następnie udaj się w stronę niższego (Lower) Rolling Hills (11a-11b na mapie). Po drodze natkniesz się na Tatuśka i Siostrzyczkę oraz dziennik (D9 na mapie) o nazwie Mariska Lutz - Shouldn't Have Come, w którym kobieta opisuje wycieczkę do ogrodu z córką Mashą. Dziewczynka zaczęła bardzo krzyczeć, kiedy po raz pierwszy zobaczyła drzewa, ponieważ myślała, że to potwory.

Kiedy dotrzesz do pomieszczenia na dole (12 na mapie) z rur zacznie sączyć się trujący gaz. Udaj się wtedy do lokacji na wschodzie podnosząc po drodze dziennik (D10 na mapie) o nazwie Langford - The Saturnine, w którym opisano tytułowych „Saturnitów", którzy piją krew dzieci i sądzą, że są naznaczeni przez bogów. Według badaczki w głowach pomieszało się im od plazmidów, które nazywają ambrozją.

054
Podnieś różę, którą zanieś Langford

Twoim nowym celem będzie odnalezienie Julii Langford. Wejdź do jaskini i między palącymi się kukłami podejdź do ołtarza. Następnie opuść grotę zabijając po drodze splicera i udaj się w stronę laboratoriów na zachodzie (uważaj na kamerę z prawej). Tutaj przez telewizor odezwie się do ciebie Langford, która powie, abyś zdobył dla niej próbkę róży. Zacznij kierować się w stronę Waterfall Grotto zabijając po drodze splicerów i podnosząc tonik Security Evasion (13 na mapie), który znajdziesz przy zwłokach (wydłuża czas namierzania cię przez kamery i wieżyczki).

Po dotarciu na miejsce uważaj na pułapki i systemy obronne (o ile nie rozbroiłeś ich wcześniej), po czym udaj się do centrum lokacji (14 na mapie) i podnieś różę (obrazek powyżej). Wróć z nią do laboratorium na zachodzie i włóż do tuby z lewej. Po chwili otworzą się drzwi, a ty trafisz do biura, gdzie znajdziesz tonik Hacker Expert (15 na mapie) oraz dziennik (D11 na mapie) Langford - What Won't Steal?, w którym badaczka żali się na ciągłe kradzieże dokonywane przez kultystów. Następnie przejdź do kolejnego pomieszczenia, gdzie znajdziesz następny dziennik (D12 na mapie) o nazwie Langford - Teaching an Old Hound, w którym kobieta opisuje prowadzone przez siebie eksperymenty.

055
Niestety nie dane ci będzie osobiście porozmawiać z główną panią botanik

Następnie udaj się w stronę przejścia (16a-16b na mapie) prowadzącego do gabinetu Langford. Kiedy się do niego zbliżysz obejrzyj scenkę z panią doktor stojącą za oknem (obrazek powyżej). Po chwili Ryan zabije doktor, która zdąży na szybie napisać szyfr (9457). Kiedy gaz wyparuje wejdź do pokoju i podnieś nową broń (Chemcial Thrower - miotacz chemiczny) leżącą na stole.

Zbieranie składników i droga na Targ Farmerów

Warto też przeszukać ciało Langford, przy którym znajdziesz dziennik (D13 na mapie) o nazwie Langford - The Lazarus Vector, w którym opisuje prace nad pierwszym drzewem, mogącym rosnąć w Rapture. Sama mówi o nim Drzewo Frankenstein (Frankentree), a nazwała je Wektorem Łazarza.

056
Za obrazem znajdziesz sejf, na którym użyj kodu 9457

Udaj się w prawo i podejdź do obrazu kwiatu (obrazek powyżej). Przestaw go, a odsłonisz sejf, na którym użyj kodu 9457. W środku znajdziesz klucz do nowej lokacji (Market Key) oraz oraz dziennik (D14 na mapie) o nazwie Langford - Vector Formula, w którym pani doktor podaje formułę do stworzenia swojej tajnej substancji.

W tym momencie będziesz musiał zdobyć składniki do stworzenia substancji Lazarus Vector (Wektor Łazarza). Potrzebujesz do tego:

  • 7 jednostek wody destylowanej (distilled water).
  • 7 próbek enzymu (enzyme samples).
  • 7 jednostek chlorofilu (chlorophyll solution) - znajdziesz go m.in. przy ciałach pokonanych wrogów.

Powrót do spisu treści: BioShock - Poradnik, Solucja

Następnie: BioShock - Farmer's Market (Targ Farmerów)

Aby je zdobyć będziesz musiał udać się do nowej lokacji - do Targu Farmerów. W trakcie drogi uważaj na nowych splicerów oraz systemy obronne. Skieruj się w stronę farmy drzew - Tree Farm na wschodzie (17 na mapie). Przed sobą zobaczysz dziennik (D15 na mapie) o nazwie Langford - Arcadia and Oxygen, w którym doktor opisuje możliwość produkcji tlenu przez rośliny w procesie fotosyntezy, co będzie dużo bardziej opłacalne niż płacenie za niego, jak do tej pory.

057
Przejście na Targ farmerów

Idąc na wschód trafisz na kolejny dziennik (D16 na mapie) - Tenenbaum - Maternal Instict, w którym pani doktor opisuje, że brutalne eksperymenty na dzieciach w obozie koncentracyjnym wywołały u niej dla innych kobiet piękne, dla niej samej wstrętne uczucie: instynkt macierzyński.

Kontynuuj drogę na wschód, aż dotrzesz do przejścia (18 na mapie) do nowej lokacji (obrazek powyżej) - Targu farmerów (Farmer's Market).

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami