Digital Foundry i zachwycająca Forza Horizon 3 w 4K60 na PC

Oraz wrażenia z Xbox One S.

Forza Horizon 3 jest bardzo dobra na Xbox One, ale - przy odpowiednim sprzęcie - wypada absolutnie fenomenalnie na PC. Produkcja Playground Games bazuje na kodzie Forza Motorsport 6: Apex w DX12, oferując prawdziwy techniczny majstersztyk na komputerach osobistych i nie mogliśmy doczekać się prób w 4K60. Core i7 6700K z kartą graficzną Titan X Pascal radzi sobie z zadaniem przy minimum „kombinowania”, generując niesamowite wrażenia.

Wersja PC zdaje się bazować na trzech podstawowych filarach. Po pierwsze, już „bazowa” wersja na Xbox One jest imponująca: modele aut są świetne, do tego dochodzą bogate i zróżnicowane krajobrazy, piękne niebo czy wyśmienite oświetlenie. Po drugie, wszystkie te elementy bardzo sprawnie się skalują, więc na komputerze zdolnym do wyświetlenia obrazu w 4K osiągamy większy zasięg widzenia, lepsze doczytywanie danych i jeszcze lepiej dopracowane efekty.

Rozmycie w ruchu jest bardziej wygładzone, cienie i odbicia ostrzejsze, a płynność wynosi oczywiście 60 klatek na sekundę. Ostatnim filarem jest sam silnik. Forza Motorsport 6: Apex to udana pozycja, lecz Forza Horizon 3 idzie jeszcze dalej pod względem technologicznym i wizualnym.

W tym tygodniu spędziliśmy sporo czasu przy tytule głównie na Xbox One S, gdzie chcieliśmy sprawdzić korzyści wprowadzane przez HDR. Jesteśmy jednak nieco rozczarowani. Po podłączeniu konsoli do naszego Panasonica DX750, gra automatycznie przełącza się na tryb HDR. Choć wygląda na to, że zakres kolorów jest szerszy, to bogactwo palety barw gdzieś znika. Całość jest niemal wyprana z kolorów, czego nie widać podczas ekranów ładowania. Do tej kwestii będziemy musieli powrócić.

Forza Horizon 3 w 4K60 na PC

Powyższy materiał wideo prezentuje imponującą wydajność, co chyba nie powinno być większym zaskoczeniem w przypadku zastosowania takiej konfiguracji komputera. Sporo użytkowników informuje o błędach z doczytywaniem danych, a po pierwszym włączeniu zapisu przeniesionego z Xbox One S zauważyliśmy te usterki podczas zwiedzania otwartego świata. Pomogło proste wyłącznie wygładzania krawędzi z MSAA na FXAA. To jakość gorsza od tej z konsoli, ale ogromna liczba pikseli w 4K sprawia, że wpływ na rozgrywkę jest minimalny.

Widać jednak, że sceny w gęstym lesie generują pewne spadki, co udało nam się wyeliminować po podkręceniu pamięci Titan X Pascal o dodatkowe 700 MHz. Po tej modyfikacji zdecydowana większość otwartego świata Forza Horizon 3 była już całkowicie wolna od błędów, a zacinanie pojawiło się tylko w północnym mieście.

Podobne wyzwania notujemy przy testach w 1080p60. Na dokładne próby różnych kart przyjdzie jeszcze czas, ale podkręcone GTX 970 z wyłączonym MSAA i średnimi cieniami także ma problemy we wspomnianych lasach. Nowy GTX 1060 to dużo wyższa stabilność na ustawieniach ultra. RX 480 wypada podobnie, a nawet nieco lepiej.

Można jednak wyczuć, że silnik graficzny powstał z myślą o 30 klatkach na sekundę, a do uzyskania poziomu 60 FPS potrzebna jest spora moc. Rekomendowany jest procesor Core i7, a inne - starsze - czterordzeniowce mogą nie wystarczyć. Dobrze więc, że gra wygląda świetnie także w 30 FPS, więc pewnym rozwiązaniem może być postawienia na taki poziom, ale z wyższymi ustawieniami. Włączenie 30 klatek na sekundę w 4K może też dać pewien pogląd na to, co zaoferuje w przyszłym roku Project Scorpio - jest pięknie.

PCXbox One S 4K UpscalerXbox One S 1080p Photoshop Upscale
Na pierwszy rzut oka skalowanie do 4K na Xbox One S wygląda dobrze, choć obraz na pewno jest bardziej rozmyty. Tracimy jednak drobne detale, niższą jakość ma też efekt rozmycia w ruchu. Zmiana kolorów to pochodna narzędzia do wykonywania zrzutów, nie gry.
PCXbox One S 4K UpscalerXbox One S 1080p Photoshop Upscale
Siatka po lewej wygląda całkiem dobrze na Xbox One S, ale już w roślinności brakuje detali. Podobnie jest z nawierzchnią i maską.
PCXbox One S 4K UpscalerXbox One S 1080p Photoshop Upscale
Spojrzenie na horyzont ujawnia więcej detali na PC i znacznie rozszerzony zasięg widzenia. Do tego przykład na to, ile znaczy dobre filtrowanie płaskich tekstur.
PCXbox One S 4K UpscalerXbox One S 1080p Photoshop Upscale
Krawędzie skalują się na Xbox One lepiej niż oczekiwaliśmy, dzięki 4x MSAA. Detale aut i drogi są jednak na znacznie wyższym poziomie na PC, z dodatkowymi cieniami i odbiciami. Warto dodać, że na komputerach włączyliśmy tylko FXAA.
PCXbox One S 4K UpscalerXbox One S 1080p Photoshop Upscale
Przerywniki na silniku pokazują rozmycie w ruchu. Znacznie więcej próbek przekłada się na ładniejszy efekt na PC. Tutaj duże znacznie ma dwa razy więcej klatek na sekundę.

Forza Horizon 3 to piękna gra na PC, choć włączenie silnika przygotowanego z myślą o 30 FPS w wyższej płynności może być wyzwaniem. Wygląda na to, że przed Playground Games jeszcze trochę pracy, by doszlifować doczytywanie danych. Chcielibyśmy zaoferować więcej informacji, lecz Windows Store po raz kolejny udowodnił swoje braki. Klucz otrzymaliśmy we wtorek, lecz zainstalowanie gry zajęło nam... dwa dni.

Po pierwsze, konieczna jest aktualizacja do Windows 10 Anniversary Edition, co zajmuje sporo czasu. Większym problemem był za to fakt, że pobieranie Forza Horizon 3 początkowo zakończyło się błędem, bez możliwości usunięcia plików czy zresetowania procesu. Skasowaliśmy więc cały folder C:\Windows\SoftwareDistribution, ale natknęliśmy się na kolejny błąd - losowe „wysypywanie się” aplikacji Store, co w dowolnym momencie mogło przerwać wielogodzinne pobieranie. Oczywiście, próby wznowienia ściągania po awarii nic nie dawało. Co więcej, nawet zresetowanie komputera wiązało się z koniecznością pobierania od początku.

Sto zmarnowanych gigabajtów później, pobraliśmy obraz Windows 10 Anniversary Edition z oficjalnej strony, wykonaliśmy czystą instalację na drugim SSD i zaczęliśmy od podstaw. Udało się za pierwszym razem, a i prędkość pobierania była wyższa. Być może problemem była właśnie aktualizacja systemu operacyjnego, choć nadal trudno wyjaśnić brak tak podstawowej opcji jak wznowienie zatrzymanego pobierania.

Ostatecznie było warto - Forza Horizon 3 potrafi wyglądać absolutnie fenomenalnie na PC. Nasze wrażenia były raczej wolne od problemów, ale wyraźnie widać, że doczytywanie danych sprawia kłopoty z zacinaniem dla wielu innych użytkowników, nawet przekraczającym wymagania sprzętowe. Aby uzyskać topowe wrażenia, potrzebny jest bardzo mocny sprzęt.

Reklama

Skocz do komentarzy (7)

O autorze

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (7)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami