Digital Foundry: Granie w 4K w końcu jest płynne

Oraz bardzo drogie - na razie.

Tempo rozwoju technologii graficznych na PC nie zwalnia, a niedawne premiery GTX 1080 i Titan X Pascal to ważne wydarzenia - obie karty zapewniają dobrą wydajność w rozdzielczości 4K. Jest jeszcze kilka niewiadomych na temat nowego Titana: czy możliwe jest uzyskanie stałego poziomu 60 klatek na sekundę? Testy utrudniają ograniczone benchmarki - jakie są rzeczywiste wrażenia?

Nadchodzące konsole powstają najwyraźniej z myślą o ekranach 4K, z kilku powodów. Po pierwsze, nie da się ukryć, że sprzedaż takich telewizorów nabiera tempa, przy stale spadających cenach. Po drugie, rośnie moc kart graficznych, podczas gdy procesory niemal stanęły w miejscu, co na konsolach oznacza brak rozwoju w kwestii liczby FPS. Po trzecie, Microsoft i Sony nie chcą porzucać istniejącej bazy użytkowników, więc wolą postawić na lepszą jakość obrazu i rozdzielczość jako najważniejsze punkty nowego sprzętu - nie wydajność.

A tego właśnie chcą najbardziej zaangażowani gracze na PC. Chcą grafiki lepszej niż na konsolach - oraz wyższej wydajności. Do 1080p60 wystarczy maszyna klasy Core i5 6600K z GTX 1060. Ale czy Titan X Pascal jest wystarczająco mocny, by podnieść zarówno jakość obrazu, jak i rozdzielczość?

Titan X Pascal kontra wymagające gry w 4K

Oczywiście, sprzęt Nvidia kosztuje niemal 6000 złotych. Ale taki poziom wydajności nie zawsze będzie tak drogi. Już teraz można spekulować, że za kilka miesięcy na rynku pojawi się 1080 Ti, tańsze o co najmniej jedną trzecią. Warto też pamiętać, że GTX 1070 za 2200 zł oferuje nieco lepszą wydajność, niż poprzedni Titan X, który po debiucie także kosztował przecież ponad 3000 złotych.

Star Wars Battlefront uzyskuje stałe 60 FPS przy 4K na Titan X Pascal, na ustawieniach ultra. Wiedźmin 3 - bez HairWorks oczywiście - niemal radzi sobie z takim poziomem, gubiąc tylko kilka klatek przy efektach przezroczystości (wystarczy drobne obniżenie jakości roślinności). Grand Theft Auto 5 jest absolutnie płynne na standardowych opcjach, poza MSAA i maksymalną trawą. Overwatch? Żadnych kłopotów, nawet na GTX 1080.

Jak na razie, wrażenia - oraz kompromisy potrzebne do uzyskania pełnego 60 FPS - są podobne do tych, na jakie natykali się posiadacze GTX 970, szukający idealnego 1080p. To ważne porównanie: ten model GPU uznawany jest za idealny sprzęt do pełnego HD. To najpopularniejsze GPU do najpopularniejszej rozdzielczości. Osiągnięcie czegoś podobnego przy 4K to ważne osiągnięcie.

GTX 970 w 1080p kontra Titan X Pascal w 4K

GTX 970 1080p Titan X Pascal 4K GTX 1080 4K
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 51,3 43,1 32,5
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 40,5 63,7 53,6
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 72,5 50,0 40,1
The Division, Ultra, SMAA 50,2 49,6 37,3
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 56,2 54,7 42,4
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 59,0 62,1 46,7
Rise of the Tomb Raider, Very High, tekstury High, SMAA, DX12 69,7 57,1 44,8
Wiedźmin 3, Ultra, Post AA, bez HairWorks 60,7 63,1 47,5

Są jednak pewne problemy. Rise of the Tomb Raider ugina się pod efektami i choć większość rozgrywki to 60 klatek na sekundę, utrzymanie absolutnie stałego poziomu jest wielkim wyzwaniem. Spróbowaliśmy nawet dwóch GTX 1080 w SLI i natknęliśmy się na podobne kłopoty: 50-60 FPS, ze spadkami do 40 podczas przerywników, gdzie widać zaawansowane włosy Lary. Także najnowszy Deus Ex na wysokich ustawieniach (czyli na poziomie konsol) zacina się pomiędzy 48-60 FPS, więc wrażenia są raczej nierówne. Skalowanie rozdzielczości tak wysoko w górę wyraźnie nie podobna się niektórym tytułom, ale na pewno dotarliśmy do punktu, w którym Titan X Pascal jest odpowiednikiem GTX 970 - ale w 4K.

Dane z programu FCAT wskazują, że Titan X jest szybszy w Ashes of the Singularity i w Wiedźminie 3, a podobny poziom osiąga w The Division, Hitmanie oraz Far Cry Primal. Co interesujące, podczas oglądania benchmarków staje się jasne, że sytuacja zależy od sceny: czasami lepiej jest na GTX 970 w 1080p, czasami na Titan X w 4K. Ogromna różnica w rozdzielczości wprowadza całkiem inne obciążenia w danym punkcie, co znacznie odbiega od testowania tych samych rozdzielczości na innych kartach. Warto dodać, że nawet w grze ze znaczną przewagą dla GTX 970 - jak Crysis 3 - nadal możliwe jest osiągnięcie stabilnego 60 FPS na naszej konfiguracji 4K.

Co najważniejsze, nadejście GTX 1080 oraz Titan X Pascal sprawia, że 4K po raz pierwszy staje się czymś, czego można chcieć, stanowiąc aktualizację względem 1080p. Powody są dwa. Po pierwsze, obie te karty wygenerują świetne wrażenia w rozdzielczości UHD, bez zbyt daleko idących kompromisów, wpływających na rozgrywkę. Titan X poprawia sytuację jeszcze bardziej, ale GTX 1080 nadal daje sobie radę.

Nasze pierwsze spojrzenie na GTX 1080 w 4K

Włączanie rozdzielczości 4K na 24- czy 27-calowych monitorach to nadal kwestia raczej dyskusyjna, ale podczas testów korzystaliśmy z 40-calowego telewizora Samsunga. To okazało się być małym objawieniem: gęstość pikseli nadal jest ogromna, ale można poczuć, że rozmiar jest już wystarczający, by wykorzystać wyższą rozdzielczość.

Rise of the Tomb Raider i Deus Ex: Rozłam Ludzkości demonstrują, że nawet Titan X Pascal ma swoje ograniczenia, ale nawet w takich grach można znaleźć pewnie rozwiązanie. Telewizory UHS zaprojektowane są z myślą o działaniu w 50 lub 60 Hz (w związku z różnymi standardami na świecie). Przejście na tą niższą wartość oznacza spore zmniejszenie wymagań dla karty graficznej. Spada liczba klatek na sekundę, ale granie w 50 FPS nadal jest płynne. Ostatecznie, różnica między 50 i 60 FPS to 3,3 ms na klatkę obrazu - można z tym żyć. Minusem jest fakt, że zacinanie przy spadkach poniżej 50 klatek na sekundę jest dużo bardziej dotkliwe, ale można włączyć adaptacyjną synchronizację pionową w panelu kontrolnym Nvidii.

A same wrażenia z zabawy? Cóż, są bardzo imponujące, niemal rewolucyjne. Poziom detali jest niesamowity, a na pulpicie Windows nie trzeba zbytnio wytężać wzroku. Nowe gry wyglądają pięknie, ale nawet te starsze radzą sobie sprawnie - powrót do Crysis 3 czy Tomb Raider z 2013 roku był fascynujący. Efektywność ekstremalnej rozdzielczości na 40-calach może zmienić się na gorsze w salonie, również jeśli weźmiemy pod uwagę nadchodzące konsole i ich skalowanie do 4K oraz związane z tym kompromisy. Ale na obecną chwilę możliwe jest uzyskanie satysfakcjonującej i imponującej konfiguracji 4K.

Reklama

Skocz do komentarzy (13)

O autorze

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (13)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami