Dialog techniczny: wewnątrz Xbox One S

Albert Penello opowiada o konsoli.

Po zapowiedzi na targach E3 w tym roku, Microsoft pozostawił wiele pytań na temat Xbox One S bez odpowiedzi. Jak dodano wsparcie 4K do istniejącego sprzętu? Jakie formaty HDR są wspierane? Czy UHD Blu-ray wymaga nowego odtwarzacza? Jaki jest wzrost mocy w układzie graficznym?

Już podczas czerwcowej imprezy skontaktowaliśmy się z Albertem Penello, starszym dyrektorem do spraw marketingu i planowania produktów. Kto lepiej objaśni założenia stojące za nowym modelem i wyjaśni techniczne zawiłości?

Digital Foundry: Konsole Slim powstają niekiedy dzięki mniejszemu rozmiarowi tranzystorów. Xbox One bazuje na technologii 28 nm, ale co z Xbox One S? Zostaliście przy tym samym, czy wprowadziliście zmiany?

Albert Penello: Racja! Chip Xbox One S zaprojektowany jest w procesie 16 nm Fin FET, co przekłada się na rozmiar 240mm2. To 33 procent mniej od oryginalnego Xbox One, przy mniejszym zapotrzebowaniu na prąd.

Jeśli korzystacie z 16 nm Fin FET, czy możesz potwierdzić, że chipy buduje TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company - odpowiedzialne też za architekturę Pascal od Nvidii)?

Tak, sprzedawane w tym roku Xbox One S bazują na SoC [system-on-chip, połączenie GPU, CPU i innych kluczowych układów - dop. red.] budowanych przez TSMC.

Zobacz: Xbox One S - Test

Czy 4K to integralna część chipu, czy jakiś dodatkowy układ? Możesz wyjaśnić zmiany w architekturze?

Wsparcie 4K UHD wymaga kilku komponentów, co przekłada się na zmiany w nowej konsoli. Po pierwsze, dodaliśmy do chipu dekoder 4K HEVC, do efektywnego renderowania wideo. Następnie zaktualizowaliśmy wyjścia wideo do HDMI 2.0 oraz HDCP 2.2. Poprawki interfejsu zintegrowane są w SoC i umożliwiają wyświetlanie wideo w wyższej przepustowości, co jest wymagane dla formatów 4K UHD oraz HDR, a także odpowiednią ochronę danych przed kopiowaniem. Oczywiście, napęd optyczny otrzymał wsparcie dla dysków BD-UHD.

Czy deweloperzy mogę przesyłać obraz 4K? Oczywiście, nie spodziewamy się dużych tytułów AAA w natywnym 4K, ale gry 2D mogą się sprawdzić, nie wspominając o skalowaniu w dół.

Mogą, jeśli chcą. Jeśli deweloperzy mogą to wykorzystać, to nie ma problemu, ale tylko na Xbox One S.

Ogólne spojrzenie na Xbox One S

Możesz podać jakieś detale na temat algorytmu skalowania stosowanego do przeniesienia 1080p do 4K?

Stosujemy ten sam chip i algorytmy, jakie służą w obecnych Xbox One do skalowania obrazu do natywnej rozdzielczości telewizora.

Oryginalny Xbox One otrzymał bardzo wydajne chłodzenie, ale nowa konsola jest znacznie mniejsza. Jak wygląda jej schładzanie i czy może oczekiwać podobnego poziomu hałasu?

Redukcja zapotrzebowania na prąd w SoC dała szansę na zmniejszenie obudowy. Słuchaliśmy opinii i wiemy, że użytkownicy cenią mniejszy rozmiar i wewnętrzny zasilacz, więc były to kluczowe czynniki podczas projektowania Xbox One S. W przypadku akustyki i odprowadzania ciepła wykorzystaliśmy wnioski, jakie zgromadziliśmy przez lata, więc efektem jest nie tylko mniejszy rozmiar konsoli, ale także niezawodność i lepsze wtapianie się w otoczenie, czy to podczas grania w wymagające tytuły, czy podczas oglądania filmu. Myślę, że użytkownicy będą zadowoleni z głośności tak samo, jak było w przypadku Xbox One.

Zmniejszyliście chłodzenie, dostosowując je do mniejszych rozmiarów procesora? Nadal wygląda całkiem imponująco, a zdjęcia sugerują, że zostawiliście miedziane rurki. Jak duży jest wentylator?

Zaprojektowaliśmy konsolę z myślą o wydajności akustycznej i niezawodności dla konsumenta. Układ chłodzący korzysta z aluminiowego radiatora i dwóch rurek oraz jednego wentylatora o rozmiarze 120 milimetrów, rozprowadzającego powietrze po całym układzie.

Możesz powiedzieć coś o zapotrzebowaniu na prąd w nowym układzie?

Nowy SoC potrzebuje mniej prądu od oryginalnego Xbox One, we wszystkich trybach pracy. Aby osiągnąć ten cel, wprowadziliśmy poprawki w sprzęcie oraz w oprogramowaniu. Nie mogę podać dokładnych liczb, ponieważ zapotrzebowanie na prąd zależy od włączonej gry czy aplikacji.

soc
Serce systemu - nowy SoC - zmniejszono do tranzystorów o rozmiarze 16 nm

Tracimy złącze Kinect, co sugeruje przeprojektowanie płyty głównej. Są jakieś inne poprawki i modyfikacje? Nadal stosujecie 16 modułów pamięci?

Płyta główna Xbox One S została całkowicie przeprojektowana z myślą o układzie SoC w technologii 16 nm FinFET oraz mniejszej obudowie. Bazowa architektura SoC, konfiguracja i liczba układów pamięci pozostała bez zmian, by zapewnić równą wydajność. Złącza mostka południowego są takie same, jak we wszystkich Xbox One. Usunięcie łącza Kinect pozwoliło zmniejszyć zasilacz i uzyskać przejrzysty wygląd tylnego panelu, bez podwójnych portów.

Na E3 mówiło się o szybszym sprzęcie, w celu włączenia 4K i HDR. Podobno podkręciliście CPU/GPU lub odblokowaliście wyłączone jednostki obliczeniowe. Co dokładnie zrobiliście?

Dobre pytanie. Podczas chaosu E3 czasami trudno podać szczegóły potrzebne do uzyskania kompletnej odpowiedzi. Mówiliśmy, że SoC jest ten sam, co w Xbox One, ale daje więcej mocy dla HDR. Kluczowe jest to, że nie chcemy, by konsumenci spodziewali się wzrostu wydajności w istniejących tytułach. To doprowadziło do wielu pytań i cieszę się, że mam teraz na nie czas. SoC w Xbox One S pozostaje bez zmian pod względem GPU, liczby jednostek obliczeniowych, pamięci czy CPU.

Jak wspomniałem, wprowadziliśmy pewne poprawki z myślą o wsparciu 4K i mniejszej obudowie. Wykorzystaliśmy tę okazję do podniesienia taktowania GPU z 853 MhZ do 914 MHz. Dzięki tej zmianie deweloperzy korzystający z HDR nie muszą obawiać się negatywnego wpływu na wydajność. Te dodatkowe sześć procent dostępne jest dla wszystkich gier. Niektóre (te korzystające z dynamicznego skalowania rozdzielczości i/lub odblokowanej liczby klatek na sekundę) otrzymają bardzo mały wzrost wydajności. Nasze wewnętrzne testy pokazały, że to mały wzrost, zauważalny tylko w określonych tytułach, więc nie chcieliśmy reklamować tego jako kluczowej funkcji nowej konsoli.

W świecie, gdzie większość gier stosuje HDR wewnętrznie jeszcze przed tonowaniem kolorów, skąd zapotrzebowanie na dodatkową moc?

Dodatkowa moc potrzebna jest do renderowania gier w czasie rzeczywistym w wersji bez HDR, do wykorzystania w nagrywarce, do streamowania i wykonywania zrzutów z ekranu.

console
Xbox One S

Czy można założyć, że wzrost mocy GPU zwiększa także przepustowość pamięci ESRAM? Ile teraz wynosi?

Masz rację! Nasz ESRAM skaluje się proporcjonalnie z taktowaniem GPU. Oznacza to wzrost z 204 GB/s do 219 GB/s.

Możesz potwierdzić, że taktowanie procesora Xbox One S pozostało na poziomie 1,75 GHz?

Tak, taktowanie CPU nie uległo zmianie.

Gears od War 4 oraz Forza Horizon 3 ukażą się ze wsparciem dla HDR. Na PC funkcję można wprowadzić w łatkach - Rise of the Tomb Raider wygląda ślicznie. Zezwolicie na takie aktualizowanie starszych tytułów?

To pozostaje w gestii deweloperów. Sam mam telewizor gotowy na HDR i chciałbym, żeby tak się stało, ale nie będziemy tego wymagać.

Zobacz: Czym jest HDR i co zaoferuje graczom?

Korzystacie z szerszej palety barw (DCI P3) w grach HDR?

Obecnie nie. Nie wspieramy szerszej palety barw w grach na Xbox One S. Wspieramy za to szerszy standard Bt.2020 dla multimediów na tej konsoli.

Jak rozumiemy, zdecydowaliście się na format HDR 10, rezygnując z Dolby Vision. Dlaczego?

HDR 10 to standardowy format HDR w specyfikacji UHD Blu-ray i - jak rozumiemy - większość telewizorów będzie wspierać HDR 10, z Dolby Vision jako opcją. Dolby Vision zapowiada się na świetną technologię i często rozmawiamy z Dolby.

W jakim stopniu szybsze GPU wpływa na gry?

Pod względem oprogramowania, możesz opisać na jakie wsparcie dla multimediów 4K i HDR możemy liczyć w dniu premiery i co planujecie w przyszłości?

Poza tym, co ogłosiliśmy na E3, nie mam nic nowego do dodania. Można jednak wkrótce spodziewać się zapowiedzi kolejnych aplikacji i gier. Wiemy też, że fani dopytują się o nowe funkcje audio, w tym bitstream, oceniamy więc możliwości wprowadzenia ich w przyszłej aktualizacji.

Czy wsparcie dla UHD Blu-ray jest czysto programowe, czy też Xbox One S otrzymał nowy napęd?

Dobre pytanie. Widziałem opinie, że wystarczy zaktualizować „firmware” napędu BD, by wspierał 4K, a to nieprawda. Poza aktualizacją oprogramowania, napęd Xbox One S zawiera także nową przystawkę optyczną, by wspierać trójwarstwowe dyski UHD Blu-ray. Wideo w HDMI 2.0 z zabezpieczeniami HDCP 2.2 to także konieczność do uzyskania certyfikatu BD-UHD. Oba te elementy obecne są w Xbox One S.

Nieco bardziej subtelna zmiana to wsparcie Bluetooth w kontrolerze Xbox One. Dlaczego się na to zdecydowaliście? Czy wprowadza to jakieś problemy z kompatybilnością?

Osobiście uważam, że to nasz najlepszy kontroler! Połączenie z Xbox One S nadal odbywa się przez protokół Xbox Wireless, o niskich opóźnieniach i wysokiej przepustowości. Ten sam protokół dostępny jest na PC po zakupie bezprzewodowego adaptera. Chcieliśmy jednak, by pad nadawał się do łatwego użycia poza konsolą, jak w tabletach czy laptopach, co umożliwia właśnie wsparcie Bluetooth. Myślę, że nasz protokół Xbox One Wireless zapewnia najlepsze wrażenia, a teraz podoba mi się także dodatkowa mobilność, dzięki Bluetooth.

Reklama

Skocz do komentarzy (1)

O autorze

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (1)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami