Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Uncharted 4 - Rozdział 11: Najciemniej pod latarnią

Trafiamy do ostatniej z wież.

Okazuje się, że nasi poszukiwacze skarbów, odnaleźli wieżę, której tak długo poszukiwali. Odnajdują w niej dziwne mechanizmy zegarowe i łamigłówki, które rzekomo po rozwiązaniu otwierają drogę do skarbu.


Zobacz także lokalizację znajdziek z tego rozdziału na oddzielnej stronie naszego poradnika: Uncharted 4 - Skarby: rozdziały 10 - 13.


Droga przez targ

Rozpoczynając rozdział zejdź po schodach z prawej strony. Na dole przeciśnij się przez tłum i skieruj się na wprost wymijając stragany, przejdź na drugi koniec targowiska. Wejdź po schodach na górę. Ponownie przedrzyj się przez kilka straganów, za którymi znajdują się drzwi. Te niestety są zamknięte.

Jednak na prawo od nich, znajduje się przejście po gzymsie. Przechodź z kolumny na kolumnę w lewą stronę, po czym skocz na gzyms pod wazą, a następnie w lewo pod okno. Wskocz przez nie.

Znalazłeś się w środku kolejnej wieży. Spójrz na posadzkę, przyjrzyj się znakowi pirackiemu (∆). Odwróć się - na wprost drzwi wejściowych są schody a za nimi drzwi. Przejdź przez nie do ogromnej wieży zegarowej. Na środku pomieszczenia połóż monetę (∆).

Zagadka z czterema dzwonami

Przed tobą kolejna zagadka. Musisz zadzwonić w dzwony w odpowiedniej kolejności: najpierw skorpion, a potem wodnik, lew i byk.

Wskocz na schody po prawej, częściowo są zarwane, więc wspomóż się linką (L1). Przeskocz na podest z prawej strony. Odwróć się i skocz na obciążnik znajdujący się po prawej, okrąż go i stań na podeście.

Twoim zadaniem jest wskakiwanie raz na prawy, raz na lewy obciążnik. W momencie, gdy jeden z nich idzie do góry w ostatnim momencie zeskakuj na niego. A potem, gdy drugi zacznie się posuwać się w górę, złap się go, i trzymaj aż do momentu, gdy doskoczysz do podestu na lewo od lewego obciążnika.

Wejdź po schodkach na górę, aż staniesz przed wielkim kołem zębatym, będącym fragmentem mechanizmu zegarowego. Złap się zębatki i przeskakuj na następne kierując się w prawo aż ponownie trafisz na podest.

Prawidłowa kolejność znaków zodiaków obok, których znajdują się dzwony. Tylko uderzenie w nie tej kolejności otworzy przejście.

Wejdź po schodach, skocz na zębatkę, potem na kolejną kierując się w lewo i wskocz w pobliżu dzwona ze skorpionem. Zadzwoń w niego (∆).

Skocz na lewo na następne dwie zębatki, z nich na poruszające się wahadło. Wejdź na jego czubek, a z niego skocz na podest z bykiem. Potem na lewo znajdziesz drabinkę, zejdź po niej a staniesz obok dzwona z wodnikiem. Zadudnij w niego (∆).

Idź na prawo od dzwona wodnika, wejdź na belkę i skocz na wprost uważając, by nie strąciła cię zębatka. Złap się odważnika. Przejdź na jego lewą stronę, złap się deski na ścianie. Gdy odważnik pójdzie do góry, znów na niego wskocz na samą górę, potem zeskocz na lewo i wejdź na podest z lwem. Zadudnij w dzwon (∆).

Wejdź po zębatkach na górę, z nich skocz na lewo na poruszające się wahadło. Z wahadła na belkę. Niedawno tutaj byłeś, tym jednak razem zamiast w lewo na drabinę, to pójdź w prawo do dzwonu. Uderz w niego (∆).

Droga do ostatniego dzwonu

Zadzwonienie w cztery dzwony spowodowało pojawieniem się nowego emblematu Avery'ego na posadce, ale nic ponad to się nie wydarzyło. Nate chce się dostać do największego dzwona, zamocowanego tuż pod dachem. Na lewo obniżył się podest, wejdź na niego.

Z podestu rozwiń linkę i złap się górnej belki. Huśtając się skocz na podest na wprost. Wdrap się na belkę z prawej strony i zawiśnij na drążku, który zatrzyma mechanizm zegara. Szybko wskakuj na wielką zębatkę, póki się nie porusza, a na samej górze skocz w lewo na podest.

Najpierw ustaw wskazówki poziomo, a potem po nich przejdź na drugą stronę wieży

Wskocz na mniejszą zębatkę, w tle zobaczysz poruszającą się wskazówkę, ustaw ją poziomo. Widzisz otwarte okno z lewej strony, wyjdź nim. Z parapetu wskocz po kamieniach na górę, pionowo wzdłuż okna. Potem na wskazówki zegara, dalej w prawo na kamienie wystające ze ściany.

Rzuć linę (L1) i przeleć na sąsiednią ścianę. Tam wespnij się po kamieniach na samą górę. Wejdź do środka dzwonnicy i uruchom dzwon. Spadnie kołowrotek, więc zajdź dzwon z lewej strony i skocz na niego. Rozhuśtaj dzwon.

Użyj tego mechanizmu, by zadzwonić w największy dzwon

Uważaj, dzwon zacznie spadać i rujnować mechanizm. Spadając będziesz musiał co i rusz łapać się nowych elementów otoczenia, by zamortyzować upadek.

Gdy dzwon spadnie i znajdziesz się na dole, odkryje się tajemne przejście w podłodze. Zejdź na dół, przesuń przedmiot tarasujący przejście (∆) i zbiegnij po schodach. Na końcu otwórz drzwi (∆).

Komnata piratów, oględziny obrazów

W komnacie podejdź do przedmiotu stojącego na jej środku. Uruchom go (∆) a następnie obróć przedmioty (ten z lewej strony w lewo, prawy w prawo). Otworzą się drzwi z lewej strony, przejdź przez nie do nowego pokoju.

Dokonaj oględzin każdego z trzech obrazów. Zaczynając od pierwszego od lewej, wciśnij (LT) i spójrz na ramię z prawej strony, tuż nad rękawem i wciśnij (∆).

Teraz podejdź do środkowego obrazu. Interesujący nas fragment znajduje się między kolanem a klingą broni. I nadszedł czas na ostatni obraz. Właściwy fragment to ten pod rękawem lewej ręki kobiety, tuż nad biodrem.

Nate teraz otworzy swój dziennik, by przeanalizować zebrane wskazówki. Spójrz na szkic na górze strony. Dokładnie w taki sposób muszą stykać się ze sobą emblematy, trójkącikami do siebie. Ułóż obrazki w notatniku. Potem wróć do głównej komnaty i ustaw rysunki w taki sposób, w jakiej są ułożone w notatniku (touchpad).

W ten sposób układaj fragmenty łamigłówki by trójkąciki się stykały, następnie w identyczny sposób ułóż fragmenty na mechanizmie

Otworzą się kolejne drzwi - na prawo - przejdź przez nie. Obejrzyj obraz pierwszy z lewej i przypatrz się podstawie kolumny z lewej strony. Na środkowym obrazie istotny jest fragment między globusem a dymem z fajki.

Podejdź do ostatniego obrazu, ten leży na ziemi. Podnieś go z Sullym. Spójrz na dół obrazu. Właściwy fragment znajduje się tuż nad dolną częścią ramy na prawo od ostrza szabli.

Wróć do głównego mechanizmu, obejrzyj dziennik (touchpad) i ustaw obrazki tak, by znów stykały się trójkącikami. Następnie w ten sam sposób ustaw obrazki na mechanizmie (∆).

Otworzyło się ostatnie przejście przed tobą, wejdź do nowego pokoju. Na obrazie pierwszym od lewej sprawdź ramię lewej ręki pirata. Na drugim od lewej malunku sprawdź górny prawy róg - zerknij nieco na lewo od rogu.

Oglądając obrazy, szukaj oznaczonych kwadratem miejsc

Przy trzecim przyjrzyj się końcówce szarfy/pasa postaci. Na czwartym malowidle przypatrz się torbie zwisającej z prawej strony.

Teraz otwórz dziennik (touchpad) i ustaw odpowiednio emblematy tak, by krawędzie stykały się trójkącikami. Wróć do mechanizmu ustawionego na środku w głównej sali (∆).

Stół się wywróci. Podejdź do każdego z trzech rysunków i zrób zdjęcie (X), które Nate prześle Samowi.

Po rozmowie telefonicznej z Rafe, wyjdź głównymi drzwiami z dzwonnicy (∆).

W drodze do Sama

Wracamy do punktu, w którym rozpoczynaliśmy ten etap. Po wyjściu z wieży, idź przez targ - prosto. Zejdź po schodkach i ponownie idź przed siebie. Po chwili zaatakują cię napastnicy, zastrzel ich chowając się za osłonami.

Zrób kilka kroków do przodu i ponownie się schowaj za osłonami. Nadjedzie wóz opancerzony a z niego wyskoczy kilku bandytów. Pokonaj ich - niestety nie uda ci się teraz zniszczyć działka. Omiń je wbiegając do budynku z prawej strony, przywita cię otwartymi drzwiami. W środku zabij dwóch oprychów.

Gdy pojazd wjedzie do budynku, w którym się znajdujesz, to pobiegnij po schodach w prawo. Wybiegnij w lewo na balkon - zabij dwóch wrogów tam się znajdujących. Skocz na wprost na daszek, potem na ten z lewej strony tuż nad strzelającym do ciebie pojazdem. Zeskocz tak, by wpaść do jeepa zaparkowanego niemal pod tobą.

Uważaj na ostrzał z tego pojazdu

Ucieczka jeepem przed wozem opancerzonym

Kolejnych kilka minut to jazda bez trzymanki, kiedy sterujesz autem, uciekając przed ostrzeliwującym cię pojazdem opancerzonym. Droga jest prosta, nie można się zgubić. Jedź cały czas w dół. W niektórych momentach drogi się rozwidlają, ale którą z nich nie pojedziesz, to i tak dotrzesz do celu.

W końcu dojedziesz na ogromny plac, gdzie początkowo nie będziesz mógł znaleźć drogi by z niego wyjechać. Główną trasę zasłoni autobus. Cofnij się na plac i wjedź na schody widoczne na lewo.

Zjedź na przełaj, wjedź na drogę i jedź nią do momentu, aż trafisz na koparkę. Omiń ją z prawej strony, przejeżdżając przez błotko. W ostatnim etapie, gdy ponownie zagrodzi ci drogę wróg, skręć ostro w prawo przebijając ogrodzenie i zjeżdżając po dachach domów.

Na pomoc Samowi

W oddali zauważysz, że ruszył pościg za Samem uciekającym na motorze. Musisz ich niezwłocznie dogonić. Jedź przed siebie przebijając się przez pola. Nie obawiaj się, droga jest tak poprowadzona, że po chwili znajdziesz się obok pościgu. W ostatnim momencie rzuć linę (L1) a zaczepisz o ciężarówkę, która pociągnie cię przez most. Wciągaj się po linie (trzymaj L1) do momentu, gdy wejdziesz na krypę auta.

Zastrzel przeciwników wokół siebie a potem zeskocz na ciężarówkę przed tobą. Zabijaj żołnierzy na jeepach próbujących cię okrążyć. W momencie, gdy twój pojazd zacznie się palić, skocz na jednego z jeepów i obezwładnij kierowcę (X).

Wciągnij się po linie na ciężarówkę, a potem przeskakuj po autach

Identycznie postąp chwilę później, gdy druga ciężarówka, na której jedziesz - zacznie płonąć. Na koniec dogoń Sama, zestrzelając wpierw kilka motocykli wroga. Wystarczy, że je lekko pukniesz bokiem auta, a z hukiem wylecą z drogi.

Po wypadku, Nate leży przygnieciony autem. Szybko wciskaj (∆) by wypchnąć fotel. Steruj lewą gałką i wciskaj (X) by wydostać się z auta. W ostatnim momencie naciśnij (∆) by zastrzelić bandytów stojących obok auta.

Następnie: Uncharted 4 - Rozdział 12: Na morzu

Powrót do spisu treści: Uncharted 4 - Poradnik, Solucja - kompletny przewodnik i opis przejścia

Read this next