Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Jak Sony rozwiąże „współistnienie” PlayStation Neo i PS4

Szczegóły z dokumentacji.

W obliczu „przecieku” informacji na temat konsoli PlayStation 4K „Neo” wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi. Postaramy się wyjaśnić część nieścisłości i detali, bazując na informacjach z dokumentacji, którą Sony udostępniło deweloperom.

Wszystkie założenia mogą jeszcze ulec zmianie, ale rysują przejrzysty obraz. Producent konsol zapewnia wyraźnie, że PS4 i Neo mają „współistnieć na rynku”. Przewagą tego drugiego urządzenia będą więc „tylko” mocniejsze podzespoły. Poniżej kluczowe punkty:

DualShock 4 pozostaje domyślnym kontrolerem: Sony nie planuje nowego pada. Obecny model DS4 pozostanie bez zmian. Co więcej, japońska firma nakazuje, by wszystkie inne urządzenia peryferyjne wspierały oba modele PS4.

1080p jest minimalną dopuszczalną rozdzielczością: Producent chce „zachęcić” - by nie napisać: zmusić - deweloperów do stosowania tej rozdzielczości. Możliwe będą oczywiście wyższe wartości lub skalowanie w dół, ale twórcy nie mogą zejść na Neo poniżej 1080p.

Bez segregacji w sieci: Jeśli tytuł oferuje opcje sieciowe, to muszą być one identyczne na obu konsolach. Deweloperzy nie mogą wprowadzać serwerów tylko dla Neo. Spodziewamy się problemów z balansem, jeśli - na przykład - mocniejsza konsola wyświetla grę w 60 klatkach na sekundę, a PS4 - tylko w 30 FPS.

Wspólne zapisy: System operacyjny pozostanie wspólny na dwóch systemach, umożliwiając bezproblemowe przenoszenie zapisów i wszystkich innych danych. Wygląda jednak na to, że to w gestii deweloperów pozostanie upewnienie się, że save'y działają bez kłopotów po transferze.

Łatki tylko dla starszych gier: Sony stara się mocno, by wszystkie gry wspierały Neo już od października. Starsze tytuły będą mogły otrzymać usprawniające patche także po tym terminie, ale już nie nowe produkcje.

Cover image for YouTube videoComplete Spec Analysis! PlayStation 4K: Codename Neo Specs
Analiza nowości w PS4 Neo

To najważniejsze punkty, ale dla osób zainteresowanych detalami prezentujemy listę wszystkich wymogów, możliwości i założeń. Po raz kolejny przypominamy, że plany te mogą jeszcze ulec zmianie.

Funkcje oprogramowania PS4/Neo

Menu główne zaoferuje identyczne możliwości, bez względu na model. PlayStation Store będzie identyczne, choć w planach są rozszerzone funkcje multimedialne, jak transmisje i nagrywanie w 1080p. Dokumentacja nie porusza tematu filmów 4K przez HDCP 2.2. Jeśli zaś chodzi o gry:

  • Jedno konto PSN ID zapewnia dostęp do tej samej zawartości na różnych konsolach PS4 i Neo, ale...
  • ...tylko jedno urządzenie można wskazać jako Konsolę Główną.
  • Jedno konto PSN ID nie może być zalogowane jednocześnie na więcej niż jednym PS4, Neo lub na obu na raz. Konsola Główna umożliwi zapewne włączenie zawartości cyfrowej bez połączenia z siecią, jak obecnie.
  • Zapisy powinny być kompatybilne na Neo i PS4, przez pamięć USB lub przez sieć. Ostatecznie będzie to jednak zależało od deweloperów.
  • Inne dane z kopii zapasowych zadziałają na Neo i na PS4.
  • Motywy i awatary działają na obu systemach.
  • Deweloperzy nie mogą dzielić użytkowników w PlayStation Network. Tryby sieciowe muszą oferować identyczne możliwości.
  • Trofea i warunki ich odblokowania muszą być identyczne.
  • Opisy w PlayStation Store oraz na pudełkach powinny wymieniać elementy dostępne tylko na Neo.
  • Nie ma planów na zmiany na korzyść jednego z urządzeń w systemie „szybkiego startu” podczas pobierania gier.
Trofea i warunki ich odblokowania muszą być identyczne

Funkcje gier PS4/Neo

Sony chce się upewnić, że deweloperzy wspierają oba systemy jednocześnie, ale także motywuje twórców do korzystania z możliwości Neo już w czwartym kwartale tego roku. Jednolitość platformy jest jednak priorytetem.

  • Gry tylko na Neo lub tylko na PS4 są zabronione (Neo i tak może włączyć wszystkie gry z PS4 - w punkcie mowa o jakichś specjalnych blokadach ze strony deweloperów).
  • Wszystkie zakupione produkcje powinny oferować funkcjonalności Neo i PS4 bez żadnych dodatkowych opłat.
  • Wszystkie nowe gry ze wsparciem dla Neo dystrybuowane będą w jednolitym pakiecie, działającym na obu systemach. Identyczne są pliki wykonawcze CPU, a trzy obszary wykonawcze dla GPU (wspólny, tylko dla Neo i tylko dla PS4) znajdują się w jednym „zestawie”.
  • Wszystkie DLC i dodatkowa zawartość jest wspólna dla obu systemów, z takim samym „jednolitym pakietem” dystrybucji.
  • Wsparcie dla Neo w starszych grach można przygotować w łatce. Nie można jednak wydać nowej gry z planem na wsparcie możliwości Neo w przyszłości.
  • Deweloperzy nie mogę oferować unikatowych opcji rozgrywki dla posiadaczy Neo. Dla przykładu: jeśli gra oferuje tryb podzielonego ekranu, musi on być dostępny na obu platformach. Możliwe jest jednak rozszerzenie możliwości, jak podzielony ekran dla dwóch osób na PS4 i dla czterech na Neo.
  • Twórcy nie mogą oferować zawartości na wyłączność dla PS4 lub Neo.
  • Jeśli gra zawiera błąd tylko w wersji Neo, to twórcy nie mogą „cofnąć się” do kodu z odsłony PS4. Wersję Neo należy naprawić.
Menu główne i PlayStation Store mają być identyczne, choć opis produktów musi wspominać o różnicach na Neo

Akcesoria PS4/Neo

Tutaj obejdzie się bez dramatycznych zmian. Zakładamy, że bazowy interfejs pozostanie bez modyfikacji - USB 3.0, Bluetooth i wejście na kamerę.

  • DualShock 4 pozostaje bazowym kontrolerem dla Neo. Obecny model DS4 pozostanie bez zmian.
  • Wszystkie specjalne urządzenia wskazujące dla gier z PS4 muszą działać identycznie na Neo.
  • Wsparcie dla dodatkowych urządzeń peryferyjnych musi być identyczna dla Neo i PS4.

Wskazówki dotyczące renderowania

Sony chce zaoferować wsparcie dla ekranów 4K, a zachęca także do przygotowania wyższej wydajności w grach, większej liczby klatek na sekundę, lepszej jakość oprawy czy innych usprawnień. Na ocenę możliwości przyjdzie jeszcze czas, ale Sony oferuje pewne wskazówki dotyczące renderowania:

  • Gry na Neo muszą działać w natywnej rozdzielczości 1920 × 1080 (1080p) lub wyższej.
  • Liczba klatek na sekundę musi być równa lub wyższa od tej na bazowym PS4.

Wygląda na to, że nie ma żadnych nowych wskazówek w przypadku istniejących obecnie PlayStation 4. Można obawiać się, że deweloperzy skupią się teraz bardziej właśnie na Neo, co przełoży się na gorsze wrażenia na bazowym modelu. Mamy jednak nadzieję, że sama liczba posiadaczy słabszej konsoli nie pozwoli na takie podejście.

Star Wars Battlefront to natywne 900p na PlayStation 4. Według nowych wskazówek, minimum dla nowej gry będzie już 1080p.

Podsumowanie

Na wiele sposobów Sony pozostaje konserwatywne w podejściu do tego co jest - a co nie jest - możliwe na nowym PlayStation. Widać wyraźnie, że producent przede wszystkim nie chce porzucić istniejącej bazy użytkowników. Wydaje się także, że japońska korporacja ma nadzieję wzmocnić istniejący ekosystem, a nie dzielić go: twórcy w opisie w sklepie powinni wskazywać na różnice między wersjami, ale nie mogą czynić Neo bardziej atrakcyjnym na przykład za pomocą zawartości na wyłączność.

Z technicznego punktu widzenia Sony jest więc zabezpieczone. Właściciel platformy tworzy urządzenie w wersji „Elite”, ale jednocześnie rysuje wyraźne granice, by spora liczba użytkowników bazowego PS4 nie została „w tyle”. Pozostaje pytanie, czy wpłynie to na standardy pracy na słabszym urządzeniu i czy przypadkiem producent nie ogranicza możliwości deweloperów na bardziej wydajnym sprzęcie?

Nie można też zapominać o innej, istotnej kwestii: na ile technologia wyświetlania obrazu w 4K jest ważna dla graczy już teraz, lub nawet w bliskiej przyszłości? Czy Neo skupi się raczej na bogatszej oprawie w 1080p? Sprawą na pewno zajmiemy się w przyszłości, wraz z napływaniem nowych informacji.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Komentarze