From Software przeszło długą drogę od czasów konwersji pierwszego Dark Souls na PC. Tamta produkcja była zaledwie brodzeniem w płytkiej wodzie, a deweloperzy zebrali krytykę za 720p i 30 klatek na sekundę. Rok 2016 to już całkiem inna sytuacja. W Dark Souls 3 nie brakuje już licznych opcji, oferujących większy zakres możliwości niż w przeszłości, z 1080p - i więcej - na czele. Blokada na poziomie 60 FPS będzie irytować posiadaczy szybszych monitorów, ale otrzymujemy solidną pozycję, otwartą na testy na różnych konfiguracjach.

Poniżej nie brakuje liczb i tabel, ale co dokładnie oferuje PC, czego nie zobaczymy na konsoli? Ostatnie dwa tygodnie spędziliśmy na przeskakiwaniu pomiędzy PlayStation 4 oraz Xbox One i największą zaletą jest właśnie 60 klatek na sekundę. Silnik graficzny może zrzucić okowy 30 FPS, gdzie niewłaściwa synchronizacja klatek wprowadza dodatkowe zacinanie. Na odpowiednim sprzęcie Dark Souls 3 zadziała płynnie, w pełnym 60 Hz. Problem znika - choć drobne wahania widoczne są niekiedy nawet na Titan X - i bardzo trudno wrócić do zabawy na konsoli.

W sferze wizualnej zmiany są słabiej zaakcentowane, ale jest kilka małych zwycięstw. Na maksymalnych ustawieniach lepiej wygląda na przykład rozmycie obrazu, z lepszym filtrowaniem efektu. Dla porównania, PlayStation 4 działa tu na odpowiedniku średnich opcji, co przekłada się na więcej artefaktów podczas obracania kamerą, zwłaszcza na roślinności. Xbox One to już niskie ustawienia, z widoczną „poświatą” na obiektach i pomiędzy klatkami.

Porównanie korzyści płynących z grania na PC. W zestawieniu z PS4 mowa głównie o cieniach i efekcie rozmycia obiektów.

Należy też wspomnieć o różnicy w cieniach. Tutaj mamy do czynienia z podobną sytuacją: na komputerach osobistych przy maksymalnych detalach udaje się uniknąć (drobnego) poszarpania krawędzi, widocznego na sprzęcie Sony - odpowiadającego wysokim ustawieniom. Xbox One nie dorównuje dokładnie żadnej z opcji na PC, stawiając na rozdzielczość na średnim poziomie, ale z niższym filtrowaniem, przekładającym się na ząbki na brzegach. Inne bazowe elementy oprawy są takie same: wygładzanie krawędzi czy cieniowanie powierzchniowe ambient occlusion (SSAO).

Poza tym trudno wskazać różnice w oświetleniu, efektach czy teksturach. Wydaje się, że PC na maksimum może oferować minimalne korzyści w określonych, innych obszarach, ale zauważalne różnice pomiędzy poziomami ustawień są zbyt małe, by je dostrzec. Możemy potwierdzić, że PlayStation 4 i Xbox One korzystają z wysokich opcji odbić i powierzchni wody, oraz maksymalnych w przypadku tekstur. Jeśli włączymy wersję PC w 1080p na maksymalnych ustawieniach, bez dodatków w postaci skalowania, mówimy o wyglądzie oprawy zbliżonym do PlayStation 4.

Warto pamiętać o tych różnicach zanim przejdziemy do testów wydajności. Nasze pierwsze wyzwanie to włączenie Dark Souls 3 na naszym budżetowym sprzęcie, właśnie przy ustawieniach rodem z konsoli (oraz w 30 klatkach na sekundę). Wyciągamy więc nas zasłużony Core i3 4130 z 16 GB RAM-u, działający w tandemie z GTX 750 Ti lub R7 360 z 2 GB GDDR5, wykraczając nieco poza możliwości GPU z Xbox One.

Bazujemy na najnowszej łatce 1.03, znacznie poprawiającej wydajność produkcji. Do tego sterowniki 364.72 od Nvidii oraz 16.4.1 Crimson od AMD.

PlayStation 4Xbox OnePC
Przewagę PC względem konsol widać dopiero przy bliższym spojrzeniu.
PlayStation 4Xbox OnePC
Mowa na przykład o lepszym efekcie rozmycia obrazu. PlayStation 4 ma problemy zwłaszcza z rozdzielczością, a Xbox One...
PlayStation 4Xbox OnePC
Tekstury, wygładzanie krawędzi i cieniowanie powierzchniowe wypadają w tej scenie identycznie, zgodnie z najwyższymi ustawieniami na PC.
PlayStation 4Xbox OnePC
Detale doczytywane są w tej samej odległości, a przebijające się przez chmury słońce wygląda tak samo na trzech platformach.
PlayStation 4Xbox OnePC
Z bliska również brak większych różnic, choć jakość na Xbox One cierpi nieco przez skalowanie z 900p.
PlayStation 4Xbox OnePC
Cienie to jedna z większych cech na korzyść PC, z lepszym filtrowaniem i krawędziami.

Najlepsza budżetowa karta graficzna dla Dark Souls 3: Nvidia GTX 750 Ti

Aby wyrównać poziom oprawy z konsolami, stawiamy w większości na wysokie ustawienia, czyli jeden stopień poniżej maksymalnych. Następnie zmniejszamy rozmycie obiektów, cienie i efekty, wszystko na średnie. Takie cięcia nie wpływają radykalnie na wygląd, ale wydatnie pomagają w osiągnięciu stabilności na naszej maszynie testowej z Core i3. Ale co z celem na poziomie 1080p30?

Niestety, przy takich ustawieniach obie testowane karty pokazują spadki w okolice 25 FPS w skomplikowanych obszarach Osady Nieumarłych. Rozwiązaniem jest podkręcenie zegarów 750 Ti o 200 MHz i pamięci o 400 MHz (w MSI Afterburner). W R7 360 poprzestajemy na zegarach w 1200 MHz oraz pamięci 1800 MHz. Więcej się już nie da, ale takie przygotowania drastycznie zmieniają sytuację.

Co najważniejsze, podkręcenie daje nam spory zapas ponad linią 30 FPS. Jednak pomiędzy GTX 750 Ti i R7 360 wyraźną przewagę ma ten pierwszy model, ze średnią na poziomie 44 FPS podczas testów. W przypadku modelu AMD mówimy o 36 FPS. To jednak badania odblokowanej gry, a sprzęt Nvidii daje nam więcej „miejsca” po włączeniu ograniczenia 30 FPS, zwłaszcza pod obciążeniem podczas walk z bossami. Najniższy zanotowany punkt to 28 FPS podczas wybuchu - AMD spada do 25 FPS.

Nasz budżetowy Core i3 poradził sobie całkiem dobrze, co pokazuje nasze porównanie z podkręconymi GTX 750 Ti i R7 360. Ten pierwszy model oferuje stabilniejsze 30 FPS.

1920×1080, ustawienia konsolowe Najniższe FPS Średnie FPS Zgubione klatki
Radeon R7 360 OC 25,0 36,6 4362 (38,2% całości)
GeForce GTX 750 Ti OC 28,0 44,0 2984 (26,6% całości)

W naszej opinii GTX 750 Ti jest więc wyraźnym zwycięzcą, bardzo podatnym na podkręcanie przy użyciu odpowiednich narzędzi. Niestety, twórcy nie zadbali o oficjalne wprowadzenie blokady 30 FPS i musimy postawiać na połowiczną synchronizację pionową z panelu Nvidii. Pozwala to wprowadzić limit, a także eliminuje konsolowe kłopoty z synchronizacją klatek, ponieważ każda kolejna ramka obrazu dociera na ekran w 33,3 ms, bez wahań pomiędzy 16-50 ms, rodem z PlayStation 4 i Xbox One.

Minusem zastosowania opcji z panelu kontrolnego Nvidii jest wprowadzenie dodatkowego opóźnienia kontrolera, nieobecnego na konsolach. Zastosowanie blokady 30 FPS to kwestia osobistych preferencji, ale w naszej opinii to dodatkowe opóźnienie jest zbyt zauważalne. Nie ma jednak wątpliwości, że w ten sposób osiągamy płynność powyżej możliwości PlayStation 4, a zwłaszcza podkręcony 750 Ti radzi sobie świetnie ze stałym poziomem 30 klatek na sekundę.

Najlepsza karta graficzna do 1080p60 w Dark Souls 3: Nvidia GTX 970 lub AMD R9 390

Budżetowy sprzęt nie pozwoli osiągnąć pełni możliwości, gdzie kluczem jest 60 FPS. Do tego zadania potrzeba już mocniejszego procesora, czyli współczesnego, czterordzeniowego i5 lub i7. Do tego popularne Nvidia GTX 970 i AMD R9 390, maksymalne ustawienia graficzne i rozdzielczość 1080p. Obie wymienione karty wydają się być skrojone pod takie „wypasione” 1080p60. Połączenie dwurdzeniowego i3 4130 z GTX 970 nie wypada zbyt korzystnie, podobnie jak z AMD FX-6300 - osiągamy 30-40 klatek na sekundę pod obciążeniem.

Zwłaszcza duet FX-6300 i GTX 970 przy najniższych ustawieniach graficznych oferuje 45 FPS w bogatym w detale obszarze Osady Nieumarłych. Co więcej, szybkie przejście pomiędzy lokacjami to poważne „wąskie gardło” w postaci procesora, powodujące spowolnienie całej gry. W rogu ekranu widzimy wtedy 50 FPS, ale wszystko działa w zwolnionym tempie. Jest więc jasne, że do bezproblemowego osiągnięcia 60 klatek na sekundę potrzeba co najmniej i5.

Kolejny krok to próby GTX 960 i R9 380. Na maksymalnych ustawieniach w 1080p te dwa modele nie zaoferują pełnego 60 FPS, a karta Nvidii od samego początku pokazuje 40 klatek na sekundę. To całkiem daleko od naszych założeń docelowych, choć podkręcenie może pomóc.

Czego potrzeba do 1080p60? Do maksymalnych detali na pewno wystarczy GTX 970 lub R9 390. Sprawdziliśmy też GTX 960 i R9 380, ale tu trzeba już obniżać ustawienia.

Maksymalne ustawienia/1080p Najniższe FPS Średnie FPS Zgubione klatki
Radeon R9 390 56,0 59,9 12 (0,1% całości)
Radeon R9 380 27,0 52,9 1320 (11.8% całości)
eForce GTX 970 56,0 59,9 6 (0.05% całości)
GeForce GTX 960 31,0 51,6 1563 (13.9% całości)

W bezpośrednim porównaniu mocniejsze R9 380 bije GTX 960 nawet o 10 klatek na sekundę, gdzie indziej osiągając jednak podobne wyniki. W obu przypadkach notujemy jednak spadki do 30 FPS przy intensywnym cieniowaniu, więc 1080p60 na maksymalnych ustawieniach nie wchodzi w grę. Ponowne postawienie na wartości konsolowe (wszystkie opcje wysokie, średnie rozmycie, cienie i efekty) oznacza, że cel jest już w zasięgu karty, ale podczas walki nadal możemy zobaczyć 50 klatek na sekundę. Nie jest to więc absolutnie stabilne 60 FPS, do czego potrzeba już zejść z oprawą poniżej konsol.

Podsumowując, GTX 970 i R9 390 to dokładnie to, czego potrzeba do osiągnięcia pełni wrażeń w Dark Souls 3 - 60 klatek na sekundę, w 1080p i pełnym zakresie opcji. Posiadacze GTX 960 i R8 380 będą musieli bardziej się nagimnastykować, by uzyskać to samo. Zapewne nie obejdzie się bez kompromisów. Bez względu na kartę, potrzeba też co najmniej sprawnego i5.

Najlepsza karta graficzna do 1440p/4K w Dark Souls 3: Nvidia GTX 980 Ti

Włączenie maksymalnych ustawień w 1440p czy zadowalającej płynności w 4K wymaga poważnej konfiguracji. Wytaczamy więc Radeona R9 Fury X oraz GeForce GTX 980 Ti, we współpracy z topowym Skylake i7 6700K. Celem jest jak najładniejsza oprawa i najwyższa rozdzielczość. Korzystamy z opcji skalowania w dół, oferowanych przez producentów kart. Wyniki? Mieszane.

Pogoń za 4K to kolosalne wyzwanie, nawet dla tych kart. Maksymalne ustawienia oznaczają, że na zamglonym Cmentarzu Popiołu widzimy 30 FPS, choć ostatecznie wartość rośnie, z przewagą po stronie GTX 980 Ti. Margines wynosi 3-4 klatki na sekundę powyżej R9 Fury X, co widać także w późniejszym obszarach Lothric. Nie ma wątpliwości, że 4K to bardzo duże wyzwanie dla obu GPU. Nie brakuje spadków poniżej 30 FPS, głównie podczas nagłego wybuchu efektów na ekranie.

Obniżenie jakości efektu rozmycia może pomóc, a włączenie ustawień konsolowych to pewne 30 FPS w 4K. Pewnym interesującym efektem ubocznym przy tej rozdzielczości jest dramatyczne spowolnienie przy przejściu pomiędzy obszarami, często na poziomie 10 FPS. Po kilku sekundach sytuacja wraca do normy, ale wydaje się, że nie do końca zoptymalizowano zarządzanie pamięcią VRAM przy bardzo dużej rozdzielczości. Usterka irytuje, ponieważ dotyczy częstego przecież odradzania się przy ogniskach. Podobnych kłopotów nie notujemy w 1440p.

4K jest coraz bardziej osiągalne. Tutaj pojedynek R9 Fury X i GTX 980 Ti, z poziomem 30-40 FPS podczas potyczek. Karta Nvidii ma przewagę, ale już w 1440p osiągamy 60 FPS na obu modelach.

Maksymalne ustawienia Najniższe FPS Średnie FPS Zgubione klatki
GeForce GTX 980 Ti 1440p 56,0 59,9 19 (0,09% całości)
GeForce GTX 980 Ti 4K 29,0 37,8 4191 (38.1% całości)
R9 Fury X 1440p 49,0 59,5 99 (0.9% całości)
R9 Fury X 4K 28,0 35,0 4708 (41.6% całości)

Optymalnym poziomem dla GTX 980 Ti i R9 Fury X jest więc 2560 × 1440. Przy maksymalnych ustawieniach sprzęt AMD schodzi najwyżej do poziomu 50 FPS, podczas walki z bossem. Gdzie indziej osiągamy pełne 60 klatek na sekundę, a po obniżeniu jakości rozmycia eliminujemy niemal wszystkie spadki. Karta Nvidii wygrywa dzięki lepszej ogólnej stabilności, ponieważ drobne, pojedynczego zgubione klatki notujemy częściej na R9 Fury X, podczas zbliżania się do nowego obszaru. Nie jest to jednak duży problem, a oba GPU radzą sobie świetnie w 1440p.

Dark Souls 3 na PC - werdykt Digital Foundry

Po przejściu bezpośrednio z konsolowego Dark Souls 3, włączenie wersji PC na wydajnym sprzęcie to prawdziwe objawienie. Faktem jest, że oprawa graficzna nie zmienia się w większym stopniu, poza cieniami i rozmyciem. Jednak wzrost wydajności może już być ogromny - przy odpowiedniej konfiguracji. Dobra wiadomość: dla większości komputerów uda się znaleźć właściwe ustawienia, od skromnego i3 z GTX 750, do mocarnych R9 9 Fury X i GTX 980 Ti. Nie brakuje opcji graficznych do modyfikowania, więc każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Jeśli mowa o idealnym punkcie na wykresie cena/jakość, to ponownie wskazać należy klasyczny już duet GTX 970 i R9 390. Karty te szybko stają się standardem wśród graczy poszukujących 60 klatek na sekundę przy grafice na poziomie konsol - lub lepszej. Jeśli składamy komputer specjalnie pod Dark Souls 3, to warto zadbać o wydajny procesor, a minimum stanowi współczesny i5.

Konwersja na PC obarczona jest pewnymi problemami. Wymienić można na przykład blokadę maksymalnie 60 FPS czy pojedyncze, zgubione klatki nawet na najmocniejszym sprzęcie. Nasze wrażenia należy jednak oceniać jako absolutnie pozytywne, a odsłonę PC opisać można jako „definitywną” i wspaniałe zakończenie cyklu. From Software rozwija się i bazuje na doświadczeniach, więc nie możemy się doczekać następnego projektu.

Reklama

O autorze

Thomas Morgan

Thomas Morgan

Senior Staff Writer, Digital Foundry

32-bit era nostalgic and gadget enthusiast Tom has been writing for Eurogamer and Digital Foundry since 2011. His favourite games include Gitaroo Man, F-Zero GX and StarCraft 2.