Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Dark Souls 3 - Dziesięć porad dla początkujących

Jak dobrze zacząć i co warto wiedzieć.

Jeżeli czekaliście na premierę Dark Souls 3, aby wreszcie spróbować zagrać w tytuł z serii Souls i zobaczyć, o co ten cały szum, to wybraliście właściwą produkcję na start.

Trzecia odsłona jest obok Bloodborne najbardziej przystępną grą, jaką do tej pory stworzyło studio From Software. Model walki dopracowano jak nigdy przedtem, a gracze otrzymali niezliczoną liczbę narzędzi pozwalających dostosować rozgrywkę do własnego stylu i stawić czoło różnym wyzwaniom.

Sama gra jest nieco bardziej liniowa od poprzedników, co sprawia, że początkującym graczom trudniej będzie się zgubić, a rozgrywka będzie stopniowo wprowadzać nowe mechaniki, bronie i elementy fabularne.

Nie oznacza to, że Dark Souls 3 jest grą łatwą - jeśli będą to wasze pierwsze Soulsy to możecie potrzebować nieco czasu na zaadaptowanie się do specyficznego stylu i rytmu serii. Zapewne nie raz odczujecie chęć przełamania pada na pół, ale momenty frustracji są nagradzane niesamowitym uczuciem pokonania przeciwności losu kiedy w końcu przejdziemy trudny fragment lub ciężkiego bossa.

Poniższy poradnik pomoże przeżyć ten moment satysfakcji prędzej niż później. Część porad dotyczy Dark Souls 3 konkretnie, a część z nich odnosi się do gier z serii Souls w ogóle. Tak czy inaczej, poniższy poradnik nie zawiera żadnych spoilerów, więc możecie bez obaw czytać dalej i oszczędzić sobie frustracji.

1. Wybierz klasę Rycerza

Klasy postaci w grach studia From Software nie działają tak, jak w klasycznych grach RPG. Nie ma tutaj z góry ustalonego podziału na klasy. Wybór jednej nie blokuje nam dostępu do arsenału umiejętności występującego u innych, tylko opóźnia ich zdobycie. Klasy postaci w Soulsach różnią się tylko pierwotnym podziałem punktów atrybutów, dopasowujących klasy do różnych stylów gry.

Klasa Rycerza to świetny wybór dla mniej doświadczonych graczy. Rycerz dostaje na start bardzo dobry miecz i tarczę. Będą wam dobrze służyć przez pierwsze 10 godzin gry - a może i dłużej. Wysokie atrybuty Siły i Wigoru sprawiają, że ciosy rycerza są silne już od początku, a duża liczba punktów życia pomoże mu przetrwać na polu walki nieco dłużej, niż innym klasom.

Klasa Rycerza może również pochwalić się jednym z najwyższych współczynników Wigoru, czyli atrybutu determinującego udźwig wyposażenia naszej postaci. Im wyższy Wigor, tym cięższy sprzęt możemy na siebie nałożyć.

Krótko mówiąc - Rycerz to dobrze zbalansowana klasa rozpoczynająca przygodę ze świetnym ekwipunkiem początkowym, dostosowanym do preferowanego przez wielu graczy stylu walki „miecz + tarcza."

Możesz też zapoznać się z bardziej obszernym poradnikiem, jak stworzyć najlepszą postać dla początkujących w Dark Souls 3.

2. Resetowanie punktów umiejętności

„Czy da się zresetować punkty umiejętności i przydzielić je na nowo?" - to chyba jedno z najczęściej zadawanych przez miłośników gier RPG pytań i Soulsy nie są w tym wypadku wyjątkiem. Śpieszymy zatem z odpowiedzią - tak, w Dark Souls 3 istnieje możliwość przydzielenia na nowo już wydanych punktów umiejętności, nie musicie zatem zaczynać od nowa całej gry, jeśli czujecie, że zmarnowaliście punkty atrybutów.

W tym miejscu nie opiszemy dokładnie jak działa ten system - znajdziecie go w innym miejscu naszego poradnika. Podpowiemy tylko, że mniej-więcej w połowie gry spotkacie postać NPC pozwalającą przydzielić od nowa wszystkie wydane punkty atrybutów.

3. Na początku skup się na atrybucie Wigor

W Dark Souls istnieje tylko jedna waluta - dusze. Otrzymujemy je głównie za zabijanie przeciwników. Za dusze kupujemy przedmioty, ulepszamy ekwipunek i podnosimy poziom postaci, co daje nam możliwość zwiększenia wartości wybranego atrybutu. Na początek polecamy skupić się na Wigorze.

Bardziej doświadczeni, pewni siebie gracze być może w ogóle zignorują ten atrybut, ale jeśli dopiero zaczynacie przygodę z produkcjami studia From Software to Wigor będzie właściwym wyborem. Większy Wigor podniesie liczbę punktów życia waszej postaci, co w praktyce oznacza, że zdecydowanie rzadziej będziecie widzieć na ekranie złowrogi napis NIE ŻYJESZ.

Wymierne korzyści z większej liczby punktów życia są odczuwalne dużo szybciej, niż w wypadku podnoszenia innych atrybutów. Zanim zaczniecie w ogóle myśleć o specjalizacji i przydziale punktów w Siłę lub Zręczność podnieście Wigor do 17, 18 poziomu.

W naszym poradniku znajdziesz więcej informacji o tworzeniu postaci i atrybutach.

4. Tarcza to nie wszystko - uniki też są ważne

Tarcza jest z jednej strony najbezpieczniejszym sposobem obrony przed atakami, ale nie wszystkie zapewniają 100% ochronę przed obrażeniami - część obrażeń może trafić do nas nawet po prawidłowym zablokowanym ciosie. Ciągłe poleganie na tarczy naraża was również na szybką utratę niezbędnych do wyprowadzania ataków punktów staminy. Jeśli preferujecie walkę bronią dwuręczną lub dwiema jednoręcznymi broniami naraz to w ogóle nie będziecie dysponowali tarczą.

Powyższe przykłady jasno powinny dać wam do zrozumienia, że trzeba będzie nauczyć się wykonywania skutecznych uników, czyli popularnych w serii Souls „fikołków." Uniki, podobnie jak blokowanie tarczą, kosztują nas punkty staminy, cały czas kontrolujcie zatem ich liczbę (staminę reprezentuje zielony pasek, znajdujący się pod paskami PŻ i FP).

Podnoszenie wartości atrybutu Wytrzymałości zwiększa zasób punktów staminy, ale nawet bardzo długi pasek może szybko zniknąć, jeśli będziecie wykonywać niepotrzebne uniki i ataki - przede wszystkim nauczcie się mądrze dysponować staminą, którą już macie.

Jeśli wciąż nie wiesz, jak walczyć zerknij koniecznie na podstronę z interfejsem i walką, a także zapoznaj się ze sterowaniem.

5. Nie przekraczajcie 70% maksymalnej wartości udźwigu

Po krótkiej przerwie w Bloodborne do Dark Souls 3 powraca obecny we wszystkich pozostałych grach studia From Software system udźwigu. Przedmioty o wysokich statystykach są zazwyczaj cięższe od swoich słabszych odpowiedników, ale ich noszenie wpływa negatywnie na szybkość naszej postaci i tempo zużywania punktów staminy. Poziom waszego aktualnego obciążenia możecie sprawdzić w prawym górnym rogu ekranu, po najechaniu w ekwipunku na jakąś broń lub pancerz. Nawet różnica 5% robi zauważalną różnicę w sposobie poruszania się naszej postaci, nie ignorujcie zatem wagi waszego oręża i pancerza.

W Dark Souls 3 znajdziemy mnóstwo rodzai broni i pancerzy które można dowolnie łączyć, ale generalnie nie polecamy przekraczania 69,9% wartości udźwigu. Przekroczenie 70% zmienia animację uniku z szybkiego, pełnego gracji fikołka na powolne, ociężałe, komicznie wyglądające turlanie się, w praktyce prawie w ogóle nie przydatne w sytuacjach bojowych.

Szybsze uniki zapewniają dodatkową, bardzo przydatną pomoc w postaci większej liczby „invincibility frames," czyli klatek animacji, podczas których nasza postać jest całkowicie niewrażliwa na obrażenia.

Jeśli już musicie przekroczyć 70% wartości udźwigu to zadbajcie o to, żeby jak najbardziej zbliżyć się do 100% - zróbcie ze swojej postaci ludzki czołg, zdolny do przyjęcia na siebie jak największej ilości obrażeń - granie z udźwigiem na poziomie 71% byłoby zwyczajnym marnotrawstwem.

6. Na początku nie przejmuj się Przymierzami

Przymierza w Dark Souls 3 przypominają frakcje z gier MMO. Możemy się do nich przyłączać, wykonywać zadania, zdobywać punkty reputacji i z czasem liczyć na rekompensatę w postaci przedmiotów.

Sposób działania niektórych z nich jest jasny i klarowny, ale większość jest nieco bardziej skomplikowana. Wiele z nich jest nastawionych na rozgrywkę PvP (gracz kontra gracz), co będzie od was wymagało atakowania innych graczy lub udzielania pomocy, kiedy zaatakuje ich ktoś inny.

Do przymierzy przystępuje się poprzez nałożenie odpowiadającego im pierścienia. Możemy znaleźć je w świecie gry lub zwyczajnie otrzymać po rozmowie z postacią NPC rekrutującą członków do danego przymierza.

Jeśli nie macie dużego doświadczenia w grach z serii Souls śpieszymy z informacją, że spokojnie możecie je zignorować - nie odczujecie żadnych negatywnych efektów.

Wchodzenie w różne przymierza mogłoby za to przynieść nieoczekiwane skutki - na przykład zablokować dostęp do niektórych questów, losowo łączyć was z innymi graczami bez waszej ingerencji, czy nawet naraziłoby na nieustanne inwazje ze strony innych, wrogich graczy.

Początkujący gracze Dark Souls 3 będą wystarczająco zajęci próbami rozgryzienia podstawowych aspektów mechaniki gry - niespodziewane efekty działania różnych przymierzy tylko dodatkowo skomplikują im życie.

Jeśli jednak masz ochotę, możesz dowiedzieć się więcej na ten temat - zobacz Przymierza w Dark Souls 3 i informacje, jak do nich dołączyć.

7. Sprawdzaj podejrzanie wyglądające ściany i skrzynie

Bardzo ważna rzecz - koniecznie wyróbcie sobie nawyk uderzania w skrzynie przed ich otwarciem. W świecie Dark Souls 3 aż roi się od mimików - silnych potworów maskujących się jako skrzynie ze skarbami. Kiedy uradowany na widok skarbu, nieświadomy zagrożenia gracz spróbuje otworzyć skrzynię mimik rzuca się do ataku, którego nie da się uniknąć.

Jedynym sposobem na zabezpieczenie się przed pułapką jest profilaktyczne uderzenie skrzyni przed jej otwarciem w celu sprawdzenia, czy nie mamy do czynienia z potworem. Zanim to zrobicie upewnijcie się jednak, czy oczyściliście z wrogów dane pomieszczenie - mimiki są silne nawet w pojedynkę, walka z dodatkowymi potworami jednocześnie byłaby dużym problemem.

Sposób odnajdywania iluzorycznych ścian działa tak samo - należy w nie uderzyć. Jeśli dobrze trafiliśmy to ściana zniknie. Za iluzorycznymi ścianami zazwyczaj skrywają się skarby i/lub skróty do innych lokacji.

W zlokalizowaniu zarówno mimików, jak i iluzorycznych ścian mogą pomóc notatki zostawione na ziemi przez innych graczy, ale zwracajcie uwagę na ich ocenę - na pewno nie raz natraficie na kłamstwo trolującego gracza.

Szukając różnych sekretów, zerknij też na nasze mapy do Dark Souls 3 z zaznaczonymi ciekawymi cennymi przedmiotami.

8. Nie graj zbyt długo z dużą ilością niewydanych dusz

Jedna z najważniejszych zasad gier z serii Souls - nie zaczynajcie walki z bossem i nie zapuszczajcie się w nowe, niezbadane rejony z dużą ilością dusz na koncie. W ocenie zasobu waszego „portfela" pomoże ekran statusu. Pod całkowitą liczbą posiadanych w danej chwili dusz wyświetla się tam informacja, ile będzie nas kosztować kolejny poziom doświadczenia. Ponieważ każdy kolejny poziom kosztuje nieco więcej od ostatniego będziecie mogli łatwo stwierdzić, ile poziomów będziecie mogli kupić za zebrane dusze.

Jeśli stać was na co najmniej kilka poziomów - cofnijcie się do ostatniego ogniska i je wydajcie. Wędrówka w niezbadane obszary i walka z bossami jest mniej stresująca - a co za tym idzie znacznie przyjemniejsza - kiedy nie zamartwiacie się potencjalną utratą zebranych dusz.

W przypadku problemu ze znalezieniem paleniska, skorzystaj z naszej mapy z ogniskami.

9. Nie przejmuj się umieraniem - to integralna część gry

W poprzednim akapicie zachęcaliśmy do regularnego wydawania dużych ilości dusz aby zmniejszyć ryzyko ich utraty. Prawda jest jednak taka, że jak bardzo nie bylibyście ostrożni, prędzej czy później utracicie bezpowrotnie dużą liczbę dusz. Tego typu sytuacje zdarzają się od czasu do czasu nawet najlepszym.

Może przypadkiem wpadniecie do słabo widocznej dziury. Może dosięgnie was atak z zaskoczenia. Zdenerwowani nagłą śmiercią ruszycie szybko w kierunku swoich zwłok, aby odzyskać utracone dusze, ignorując napotykanych po drodze wrogów. Będziecie nieostrożni. Omijani wrogowie dosięgną was w ciasnym korytarzu nie dając szans na ucieczkę. Zginiecie, zanim dotrzecie do swych zwłok.

Co zrobić w takiej sytuacji? Zacisnąć zęby, wziąć głęboki oddech, nauczyć się nie przejmować i wyciągnąć wnioski ze zgonów.

10. Umieraj lub wezwij innych graczy na pomoc

Gry z serii Souls mają opinię bezlitośnie trudnych i chociaż nie jest to do końca prawdą (są trudne, ale nie „nieuczciwe") to faktem jest, że śmierć jest nieodłącznym elementem rozgrywki. Cały trik polega na tym, aby nie powtarzać tych samych błędów, które już nie raz pozbawiły nas życia.

Jeśli wpadniecie do dziury, nie rzucajcie kontrolerem o ścianę, tylko zapamiętajcie, że w tym miejscu musicie patrzeć na grunt pod nogami. Jeśli jakiś przeciwnik zabija was kilka razy z rzędu tym samym atakiem przyjrzyjcie się jego animacji i nauczcie się przewidywać, kiedy będzie chciał go użyć.

Pamiętajcie o możliwości przyzywania innych graczy na pomoc - jeśli jakiś fragment nam nie idzie nie ma sensu się stresować i próbować gry w pojedynkę, bo tylko się zdenerwujemy i zniechęcimy do gry - przyzwijcie innego gracza na pomoc, a jeśli zauważycie że nieźle sobie radzi, podpatrzcie w jakiś sposób walczy ze sprawiającymi wam trudność wrogami.

Dark Souls 3 to bardzo wciągająca gra, może się zatem zdarzyć, że po kilkugodzinnej sesji zwyczajnie zaczniecie odczuwać zmęczenie - zróbcie przerwę kiedy zauważycie, że idzie wam coraz gorzej. Zdziwicie się, jak łatwo przejdziecie frustrujący fragment gry po zrobieniu sobie dobrej, regenerującej przerwy.

Następnie: Dark Souls 3 - Porady dla weteranów

Powrót do spisu treści: Dark Souls 3 - Poradnik, Solucja - kompletny przewodnik i opis przejścia

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

Dark Souls III

Video Game

Powiązane tematy
O autorze

Paweł Boroś

Contributor

Komentarze