Pół roku temu postanowiliśmy wziąć pod lupę rynek CPU, z czym wiązało się przetestowanie większości dostępnych w sklepach procesorów, w tym również rosnącej w siłę linii Skylake od Intela. Przy okazji, chcąc ustalić najlepszy stosunek wydajności do ceny, przyglądaliśmy się wydajności CPU w najnowszych i największych grach.

Teraz, kiedy już przetestowaliśmy dwu-, cztero-, sześcio- i ośmiordzeniowce od Intela i AMD, czujemy się na siłach, żeby wskazać najlepszy sprzęt do grania w poszczególnych kategoriach cenowych, gdzie CPU kosztuje od 250 do 4000 zł. Wyniki naszych poszukiwań ujęliśmy w niniejszym artykule, który będziemy aktualizować w miarę pojawiania się na rynku nowych komponentów.

Obecnie pałeczkę pierwszeństwa dzierży Skylake, ale jeszcze w tym roku Intel zaprezentuję jego następcę, Kaby Lake, zaś AMD powróci do produkcji potężnych CPU opartych na nowej architekturze ZEN (jej debiutu spodziewamy się w drugim półroczu). No i pozostaje jeszcze Broadwell-E, czyli aktualizacja architektury czołowych procesorów Intela.

Trzymamy kciuki, by te ruchy wielkich firm okazały się zwiastunem odrodzenia konkurencyjnego rynku CPU, ale mamy świadomość, że wielu graczy z pewnością chciałoby wymienić CPU swojego komputera na taki, który współpracowałby ze starszymi platformami Intela - jak np. Sandy Bridge 2500K. Tej grupie czytelników dedykujemy poniższy materiał wideo i artykuł.

Czy pięć lat po premierze Core i5 2500K jeszcze jako tako sobie radzi? Na to pytanie odpowie Rich, który przeanalizował wydajność procesora w różnych grach. Może czas zastanowić się nad Skylake'iem?

Możemy bez przesady powiedzieć, że najczęściej wymienianym komponentem komputera jest GPU. Ale kartom graficznym poświęciliśmy jakiś czas temu osobny artykuł, tutaj zaś zajmiemy się wyłącznie wydajnością CPU w grach. Pod kątem stosunku jakości do ceny najlepiej wypada linia Core5, ale każdy procesor, bez względu na przedział cenowy, ma swoje wady i zalety.

Poradnik podzieliliśmy na trzy części:

Na początek należałoby odpowiedzieć na dwa pytania: czym zajmuje się CPU i dlaczego jest tak ważne w grach? Ogólnie rzecz biorąc, procesor steruje obliczeniami gry i opracowuje instrukcje dla GPU dotyczące renderowania kolejnej klatki animacji. Podniesienie ustawień jakości wpływa zazwyczaj na liczbę renderowanych obiektów, co przekłada się na większe obciążenie procesora. Wraz z premierą nowych konsol i pojawieniem się w grach bardziej szczegółowych światów i bardziej złożonych procesów symulujących rzeczywistość, rola CPU wzrosła do tego stopnia, że bez większego problemu wyczerpiemy zasoby zarówno dwurdzeniowca, nowoczesnego i3, jak i starszego czterordzeniowca.

Skąd wiadomo, że CPU goni resztkami sił? Tutaj przyda się MSI Afterburner, w którego ustawieniach znajdziemy opcję wyświetlania na ekranie informacji o obciążeniu poszczególnych rdzeni. Żeby przekonać się, jak szybko można je maksymalnie „zapchać”, wystarczy odpalić GTAV, Assassin's Creed Unity czy Project Cars z maksymalnąl liczbą samochodów na torze. Zachęcamy też do odwiedzenia wioski w Rise of the Tomb Raider albo poziomu „Witamy w dżungli” z Crysisa 3.

W każdej grze wydanej na PC istnieje ryzyko, że utkniemy w jakimś wąskim gardle, i choć problem dotyczy najczęściej karty graficznej, najbardziej drastyczne przypadki zawieszania się i stutteringu dotyczą sytuacji, kiedy to CPU przestaje sobie radzić z obciążeniem.

Osoby rozważające wymianę procesora powinny wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  • Czy twój obecny system obsługuje szybsze CPU - np. Core i5 lub i7? Zanim zdecydujesz się na zakup, upewnij się, że będziesz mógł podpiąć procesor do płyty głównej.
  • Czy twoja płyta główna obsługuje podkręcanie?
  • Czy możesz zamontować na płycie szybszą pamięć?

Wspomniane wcześniej Core i5 2500K obsługuje podkręcanie i jest kompatybilne z szybszą pamięcią, dzięki czemu zaktualizujemy komputer do obecnie panujących standardów. Ale możemy też wykonać krok dalej i zdecydować się na potężniejszy procesor Core i7.

Poradnik kierujemy do osób rozważających bardziej radykalne rozwiązanie, czyli zbudowanie peceta od podstaw. Mamy nadzieję, że okaże się pomocny.

Reklama

O autorze

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Więcej artykułów od Richard Leadbetter

Komentarze (24)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały