Szybszy dysk twardy usprawnia działanie Fallout 4 na Xbox One

SSD usuwa zacinanie.

W naszej analizie wydajności Fallout 4 informowaliśmy we wtorek, że PlayStation 4 i Xbox One pod względem płynności rozgrywki celują w 30 klatek na sekundę - z mieszanymi sukcesami. Obie wersje konsolowe mają problemy z osiągnięciem takiego poziomu, ale sprzęt Microsoftu ma dodatkową wadę w postaci zacinania, związanego najpewniej z doczytywaniem danych. Przejście do nowej lokacji to czasami nawet sekundowa przerwa, a kłopoty sprawia niekiedy samo przełączanie broni.

Analiza wersji PC ujawnia, że obciążenie procesora może wzrosnąć w znaczącym stopniu podczas doczytywania informacji z dysku twardego, ale to nie wyjaśnia tak znaczących spadków. Problemem nie jest też karta graficzna - klatki obrazu przed i po „zacięciu” odróżnia przecież niewiele, więc obciążenie się nie zwiększa. Taki proces eliminacji skłania do wniosku, że winny jest dysk twardy. To zaskoczenie, biorąc pod uwagę, że zarówno PlayStation 4, jak i Xbox One wyposażono w napędy HDD 500 GB 5400 rpm, a urządzenie Sony nie ma podobnych kłopotów.

Dogłębne testy zdają się potwierdzać problem z dyskiem twardym na Xbox One. Do czasu publikacji ewentualnej łatki możemy zaproponować inne rozwiązanie, które jest jednak dość niepraktyczne. Kompletne wyeliminowanie problemów w miejscach wymienionych w naszej analizie wydajności jest możliwe, ale wymaga podłączenia dysku SSD przez USB i przeniesienie danych. Taka konfiguracja jest jednak droga, więc sprawdziliśmy też hybrydowe rozwiązanie SSHD o prędkości 5400 rpm oraz zwykły HDD 7200 rpm. Wyniki są interesujące.

Płynność w obu przypadkach ulega poprawie. Znikają spadki do 0 FPS, ale zacinanie - choć zredukowane - nadal jest obecne, podczas zwykłej eksploracji i przy przełączaniu broni. W naszych testach dysk 7200 rpm radzi sobie ogólnie nieco lepiej niż SSHD, ale w pewnych momentach korzystniej wypada hybrydowe urządzenie. Jedynym sposobem na kompletne wyeliminowanie problemów z zacinaniem jest jednak SSD. Zaznaczamy także, że rozmiar gry sprawił, że nasze testy musiały być ograniczone do wybranych obszarów.

Test wersji Xbox One z napędem SSD, hybrydowym SSHD i HDD 7200 rpm. Do tego spojrzenie na PlayStation 4 z SSD.

Przetestowaliśmy także wersję PlayStation 4 w połączeniu z SSD, choć ta odsłona nie wykazywała podobnych problemów. Zmiany w płynności są minimalne - nic znaczącego. Oczywiście, zmniejsza się także czas spędzony na ekranach ładowania.

Poniżej spojrzenie na nasze dane, pokazujące przewagę PS4 w czasach ładowania już przy standardowym dysku twardym. Przejście na SSD pozwoli oszczędzić dodatkowe 30-50 procent. Wczytywanie nie jest kwestią rujnującą rozgrywkę, ale może burzyć rytm gry - im szybciej wrócimy na Pustkowie, tym lepiej. Co ciekawe, podpięcie dysku SSD na Xbox One poprawia sytuację w stopniu większym niż na PlayStation 4, ale w naszej konfiguracji testowej konsola Microsoftu nadal ma wbudowany HDD dla systemu operacyjnego, podczas gdy PS4 bazuje tylko na SSD.

Podsumowując, spodziewamy się, że na rozwiązanie problemu z zacinaniem musimy poczekać do następnej łatki. Z technicznego punktu widzenia powinno się udać - PlayStation 4 i Xbox One mają takie same dyski, a kłopot występuje tylko na jednej konsoli. Naszym jednym zastrzeżeniem jest fakt, że Xbox One ma domyślnie dłuższe czasy ładowania niż PS4, co może sugerować przewagę sprzętu Sony w kwestii rozwiązania odpowiedzialnego w grze za doczytywanie danych. To nie wyjaśnia jednak sekundowych spadków do 0 FPS - czekamy na ruch ze strony Bethesdy.

Czas ładowania (w sekundach) Xbox One fabryczny HDD Xbox One 7200rpm HDD Xbox One SSD PS4 fabryczny HDD PS4 SSD
Vault 111 34,2 29,8 19,5 32,6 16,8
Wyjście z Vault 111 28,6 23,2 16,0 22,8 11,8
Concord 45,8 40,5 26,7 39,8 25,8
Wejście do Muzeum Wolności 19,2 15,0 7,5 16,0 10,5
Diamond City 47,4 39,8 22,9 44,3 28,0
Wejście do Dugout Inn 13,6 10,9 5,8 12,2 8,8

Reklama

Skocz do komentarzy (3)

Autor

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (3)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami