Wiedźmin 3 to nie tylko sukces w sklepach i w oczach krytyków, ale także fenomenalne dokonanie inżynierów z CD Projekt Red, powstałe wyraźnie z myślą o konsolach obecnej generacji, ale skalujące się sprawnie na różne konfiguracje PC. Podczas ostatnich testów zauważyliśmy, że względnie budżetowe komputery mogą dorównać, a w niektórych przypadkach przekroczyć wydajność z PS4 i Xbox One, przy takiej samej oprawie. Chcieliśmy pójść jednak dalej i przetestować te ustawienia na większej liczbie konfiguracji.

Zastanawialiśmy się także, czego potrzeba do włączenia gry w rozdzielczości 1080p, przy płynnych 60 klatkach na sekundę. 1920×1080 to zdecydowanie najpopularniejszy rozmiar ekranu wśród graczy, a większość monitorów działa właśnie w 60 Hz. Zazwyczaj wyrównanie wartości odświeżania z liczbą FPS przekłada się najlepsze wrażenia, ale podwojenie wydajności z konsol bez pogorszania jakości obrazu może być wyzwaniem. Choć możliwe do osiągnięcia, stałe 60 FPS to zbyt dużo dla najpopularniejszych kart graficznych poniżej tysiąca złotych.

Oficjalne wymagania sprzętowe Wiedźmina 3 nie są najmniejsze: minimum to Core i5 2500K, 6 GB pamięci RAM i GTX 660 lub Radeon HD 7870. Rekomendowany sprzęt to już i7 3770, GTX 770 lub Radeon R9 290 i 8 GB RAM. Nasza najniższa konfiguracja to Core i3 4130/FX 6300 z GTX 750 Ti - dużo poniżej wymagań, ale taki komputer zapewnia już wrażenia porównywalne z PS4. Nasze rekomendowane zestawienie to jednak Core i7 4790K z GTX 970. W ten sposób osiągniemy 1080p60 przy poprawie jakości obrazu względem konsol lub - alternatywnie - z wszystkimi opcjami, powyżej 30 FPS. We wszystkich przypadkach zalecamy 8 GB pamięci RAM.

Wiedźmin 3 przez większość czasu nie obciąża zbytnio procesora, ale wykorzystuje wszystkie dostępne moce GPU. Trzeba jednak przyznać, że technologia odpowiedzialna za doczytywanie obiektów i informacji jest bardzo efektywna i oszczędza pamięć VRAM - przy 1080p nawet na maksymalnych ustawieniach karta z 2 GB radzi sobie dobrze.

Wiedźmin 3 na konsolach i naszym budżetowym Core i3/GTX 750 Ti, na podobnych ustawieniach grafiki. Wydajność jest porównywalna, ale przekroczenie poziomu 30 FPS przy 1080p wymaga podkręcenia GPU.

Xbox One vs Core i3/GTX 750 Ti

Najlepszy procesor do Wiedźmina 3?

Wykorzystanie procesora w grze to dwa światy. Podczas przerywników filmowych na silniku i podczas rozgrywki, CPU jest wykorzystywany w małym stopniu. Inaczej jest po wejściu do miast, gdzie dodatkowe doczytywanie obiektów, animacji i sztucznej inteligencji obciąża procesor do granic możliwości - w zależności od naszego GPU. Podkręcony do 4,6 GHz procesor Intel Core i7 4790K osiąga 80 procent wykorzystania wszystkich czterech rdzeni, ale musieliśmy zdjąć wszelkie ograniczenia GPU, podłączając kartę Titan X. Jest wielce prawdopodobne, że czynnikiem ograniczającym będzie właśnie sprzęt do grafiki, ale ewentualne spadki może wyeliminować przez zmniejszenie liczby doczytywanych postaci.

Wykorzystanie procesora w Wiedźminie 3 jest nadzwyczajne. Zazwyczaj większość obliczeń wykonuje jeden lub dwa rdzenie, wysyłając zadania do pozostałych, mniej obciążonych wątków. Nie tutaj: zauważamy podobne obciążenia na wszystkich rdzeniach. To dobra wiadomość dla AMD - Core i3 i i5 zazwyczaj radzą sobie w naszym testach lepiej niż FX 6300 i FX 8350, ale sprzęt „czerwonych” dorównuje konkurencji w bardziej wymagających obszarach. Sześciordzeniowy FX 6300 wyprzedza w takich scenach i3, a FX 8350 nie odstaje zbytnio od droższego Core i5 4690K.

Przykład ilustruje nasz materiał poniżej. Testujemy sześć procesorów, a wszelkie ograniczenia staramy się wyeliminować za pomocą karty Titan X. W przerywnikach na silniku gry CPU nie ma większego znaczenia - wydajność jest zbliżona. Jednak wycieczka do Novigradu to już inna historia - to obszar w największym stopniu obciążający procesory.

Wiedźmin 3 ma mniej i bardziej wymagające obszary dla CPU. Średnie wartości klatek mogą wprowadzać w błąd, najniższe wartości lepiej pokazują napotykane ograniczenia mocy.

1920×1080, Ultra, bez HairWorks, Titan X Najniższe/średnie FPS
Pentium G3258 (4,5 GHz OC, dwa rdzenie, dwa wątki) 27,0 / 63,8
Core i3 4130 (3,4 GHz, dwa rdzenie, cztery wątki) 38,0 / 68,9
Core i5 4690K (Maks. 3,9 GHz, cztery rdzenie, cztery wątki) 52,0 / 79,2
Core i7 4790K (Maks. 4,4 GHz, cztery rdzenie, osiem wątków) 65,0 / 84,4
FX 6300 (Maks. 4,1 GHz, sześć rdzeni, sześć wątków) 45,0 / 69,6
FX 8350 (Maks. 4,2 GHz, osiem rdzeni, osiem wątków) 56,0 / 75,2

Najlepsza karta za ok. 600 zł: GeForce GTX 750 Ti 2 GB

Dwie karty po raz kolejny udowodniły, że nadają się świetnie od odwzorowania jakości i wydajności z PlayStation 4: Radeon R7 260X i GTX 750 Ti. Oba modele mają wymagane minimum 2 GB pamięci VRAM, a stosunek ceny do możliwości jest wyjątkowy - zwłaszcza w przypadku tańszego 260X, do kupienia nawet za 500 zł.

Podczas testów dokładnie sprawdziliśmy każde ustawienie grafiki na PC, starając się jak najwierniej odwzorować jakość z PlayStation 4. Następnie sprawdzaliśmy wydajność na dwóch różnych procesorach: Core i3 4130 i Core i7 4790K. Pomysł jest prosty: na mocniejszym czterordzeniowcu dowiemy się, jak karta sprawdzi się bez ograniczeń. Połączenie z i3 to już inna sprawa: GPU w parze z bardziej odpowiednim procesorem na tym pułapie cenowym.

Wyniki są fascynujące: Radeon R7 260X to lepsza, nieco szybsza i tańsza karta. Jednak przez mniej efektywny sterownik w połączeniu ze słabszym CPU wypada gorzej. Najlepiej widać to w trzeciej części testu, gdzie zauważamy przycinanie rozgrywki. Tymczasem wydajność GTX 750 Ti nie zmienia się w znaczący sposób na i3 i i7. To sugeruje, że karta Nvidii zapewni lepszą ogólną wydajność w Wiedźminie 3.

Radeon R7 260X i GTX 750 Ti wygenerują obraz porównywalny z konsolami, przy podobnej płynności. W bardziej wymagających scenach 260X generuje jednak zacinanie, co widać pod koniec filmu.

1920×1080, ustawienia konsolowe Core i3 4130 (Najniższe/średnie FPS) Core i7 4790K (Najniższe/średnie FPS)
GeForce GTX 750 Ti 2GB 25,0 / 32,0 25,0 / 32,0
Radeon R7 260X 2GB 17,0 / 32,5 25,0 / 32,8

Najlepsza karta za ok. 900 zł: GTX 960 2 GB

W tym przedziale cenowym panuje największa konkurencja. Zazwyczaj sprzęt z tej półki powinien zagwarantować obraz w 1080p na wysokich ustawieniach, choć zalecamy rezygnowanie z wymagającego wygładzania MSAA. Wiedźmin 3 nie wspiera jednak tej opcji, co eliminuje problem.

AMD ma tutaj dwóch „zawodników”: R9 280 3 GB i R9 285 2 GB. Jest też nieco droższy R9 280X 3 GB. Nvidia postawiła na jednego przedstawiciela: GTX 960 2 GB - opisane w naszej recenzji jako karta „dobra, ale nie wspaniała”, z małymi zasobami VRAM. Nasza ogólna rekomendacja dla osób poszukujących karty w tym przedziale to R9 280 3 GB. Może jest i słabsza wydajnościowo od GTX 960, ale dodatkowy gigabajt pamięci jest obecnie bardzo ważny, ponieważ obfitujące w pamięć PS4 i Xbox One napędzają trendy.

Jednak w przypadku Wiedźmina 3 ograniczenia pamięci w GTX 960 nie mają znaczenia. Nawet przy teksturach ustawionych na ultra wydajność jest świetna. Karta działa szybciej niż modele AMD i nie cierpi na spadki w drugiej i trzeciej sekwencji naszego testu. Warto też wspomnieć o otwartości tej karty na podkręcanie - zegary wzrastały nawet o 1,5 GHz. Wiedzieliśmy 50-55 FPS w 1080p na ustawieniach konsolowych, choć podczas rozgrywki notowaliśmy głównie poszukiwane 1080p60.

W sieci pojawiają się już doniesienia o pracach nad GTX 960 Ti - nieco ograniczoną wersją GTX 970, dorównującą GTX 980M z laptopów, z 3 GB RAM. To byłaby świetna opcja dla Wiedźmina 3, ale nie spodziewamy się jej w najbliższym czasie. Dobra wiadomość jest taka, że posiadacze GTX 980M (lub podobnego pod względem wydajności GTX 780) mają powody do świętowania - 60 FPS na naszych ustawieniach konsolowych to nic trudnego, więc można włączyć dodatkowe fajerwerki.

Nie możemy polecić tych kart do grania w 1440p. Radzą sobie całkiem sprawnie z 1080p, choć osiągnięcie stałego 60 FPS na ustawieniach konsolowych wymaga dużo podkręcania.

Core i7 4790K, 1080p, wysokie ustawienia, bez HairWorks Najniższe/średnie FPS
Radeon R9 280 3 GB 29,0 / 40,9
Radeon R9 280X 3 GB 33,0 / 45,6
Radeon R9 285 2 GB 34,0 / 46,1
GeForce GTX 960 2 GB 36,0 / 47,3

Najlepsza karta powyżej tysiąca złotych: GeForce GTX 970 4 GB

Po przejściu na ten pułap cenowy mamy dwie „podgrupy”: jedną z R9 290, 290X i GTX 970, oraz drugą z GTX 980 i Titan X. Jeśli o wydajności mowa, to nie ma wątpliwości, że dwa najmocniejsze modele Nvidii są klasą samą w sobie.

Kluczowy jest jednak stosunek ceny do możliwości, i tutaj naszym wyborem jest GTX 970. Na poziomie sprzętowym jest szybszy niż odpowiedniki AMD, a dysponuje też lepszymi sterownikami (ponownie, udowadniają to spadki na kartach AMD w drugiej i trzeciej sekwencji testowej w materiale poniżej). GTX 970 jest droższe, ale wraz z zakupem dostajemy Wiedźmina 3 i Batman: Arkham Knight. Gry można sprzedać, amortyzując koszty samego GPU. Kolejny plus Nvidii to wsparcie dla SLI, czyli możliwość łączenia kart w pary. Na chwilę obecną AMD nie przygotowało jeszcze profilu CrossFire dla Wiedźmina 3.

W poniższym teście sprawdzamy 1080p i 1440p z grafiką ultra, ale bez wymagającego HairWorks. CD Projekt Red pracował nad usprawnieniami w teselacji włosów i futra, ale obciążenie kart graficznych jest nadal zbyt duże, by opcję można ze spokojnym sumieniem polecić kosztem lepszej wydajności.

Deweloperom należą się pochwały za dobre skalowanie wydajności na różnych GPU. W wielu współczesnych tytułach korzystanie z GTX 980 czy Titan X ujawnia ograniczenia w postaci procesora czy sterowników, jakby szybki rozwój technologii graficznej zostawił w tyle pozostałe komponenty komputerów. Skalowanie w Wiedźminie 3 jest jednak imponujące - widzimy wzrost o 28 procent w 1080p (gdzie zazwyczaj nie udaje się wykorzystać mocy Titan X) oraz o 33 procent w 1440p.

Testy 1080p i 1440p na najmocniejszych kartach. Opcje ultra są wymagające, choć ograniczenie cieni i rysowania roślinności pozwala zaoszczędzić sporo mocy obliczeniowych.

Core i7 4790K, ustawienia ultra, bez HairWorks 1080p Najniższe/średnie FPS 1440p Najniższe/średnie FPS
Radeon R9 290 4 GB 33,0 / 46,6 24,0 / 35,3
Radeon R9 290X 4 GB 34,0 / 50,5 26,0 / 38,2
GeForce GTX 970 4 GB 41,0 / 56,0 30,0 / 39,2
GeForce GTX 980 4 GB 49,0 / 65,8 36,0 / 47,5
GeForce Titan X 12 GB 65,0 / 84,4 50,0 / 63,3

Wiedźmin 3 na PC: jak osiągnąć lepszą wydajność

Najnowsza gra CD Projekt Red powstała z myślą o balansie wprowadzonym przez konsole obecnej generacji: przez większość czasu procesor nie ma zbyt wielu zajęć, ale deweloperzy postawili za to na grafikę. Efekty są imponujące, pozwalając słabszym komputerom do gier oferować dobre wrażenia (przy połączeniu niskich i średnich ustawień), podczas gdy mocniejsze konfiguracje korzystają z różnorodnych opcji graficznych i suwaków.

Nasza porada dla osób poszukujących idealnych ustawień to zrezygnowanie z domyślnych poziomów (niski, średni, wysoki i ultra) i zaczęcie od ustawień konsolowych, a następnie skalowanie w górę. Największe wymagania stawia HairWorks, roślinność i cienie, więc tu należy zachować ostrożność. HBAO+ to widoczne usprawnienie względem SSAO z konsol, ale funkcja ta jest wymagająca - na kartach ze średniej półki widzieliśmy wyraźne 5 FPS mniej.

Rekomendujemy też przyjrzenie się blokadzie 30 FPS. Ograniczenie płynności uwalania sporo mocy obliczeniowych GPU, pozwalając włączyć dodatkowe efekty. Wbudowana opcja ograniczenia animacji nie jest jednak zbyt imponująca, wprowadzając problemy z synchronizacją klatek. Zalecamy stosowanie aplikacji Riva Tuner Statistics Server z pakietu MSI Afterburner. Posiadacze sprzętu Nvidii mogą też włączyć adaptacyjną synchronizację pionową w panelu kontrolnym, dzięki czemu częstotliwość odświeżania można zmniejszyć o połowę, bez kłopotów z synchronizacją klatek.

Wiedźmin 3 na maksymalnych ustawieniach to wymagająca gra: ciężko jest uzyskać stałe 60 FPS na GPU poniżej tysiąca złotych, bez rezygnowania ze zbyt wielu interesujących efektów graficznych. Najpopularniejsze na rynku karty będą więc miały problemy z płynnymi 60 klatkami na sekundę, ale piękno grania na PC polega na tym, że zawsze są jakieś opcje.

Reklama

O autorze

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Więcej artykułów od Richard Leadbetter

Komentarze (40)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały

Wiedźmin 3: Krew i Wino - Zadania poboczne (spis alfabetyczny)

Lista misji dodatkowych dostępnych w dodatku. Sprawdź czy wykonałeś je wszystkie.

Wiedźmin 3: Krew i Wino - Zadanie poboczne: Gwint - Wielki turniej w Beauclair, Talia Skellige

Poznaj nowo opracowane karty do gwinta i weź z nimi udział w rozgrywkach o najlepszego gracza.