Digital Foundry: czy studio Rockstar obniżyło jakość grafiki GTA 5?

AKTUALIZACJA: Wydano patch.

Aktualizacja (03.04.2015): Studio Rockstar opublikowało łatkę 1.10 dla Grand Theft Auto 5, obiecując rozwiązanie problemów graficznych w kampanii i w GTA Online. Po pobraniu patcha na PlayStation 4 możemy potwierdzić, że przywrócono efekty parallax occlusion i - bazując na wstępnych testach - udało się zachować wzrost wydajności wprowadzony w wersji 1.09.

*

W ubiegłym tygodniu materiał wideo z serwisu YouTube pokazał rzekome obniżenie jakości grafiki w Grand Theft Auto 5 na PlayStation 4 i Xbox One, wprowadzone przez patch 1.08. Zniknąć miały efekty parallax occlusion (tworzenie efektów 3D na płaskich teksturach), a gorzej wygląda model zniszczeń i filtrowanie tekstur. Co więcej, powróciło zauważalne doczytywanie szczegółów.

Czy studio Rockstar rzeczywiście wprowadziło aktualizację pogarszającą oprawę? Wydaje się to prawdopodobne, ponieważ deweloperzy szybko udzielili komentarza na stronie pomocy technicznej. „Zdajemy sobie sprawę z pewnych graficznych kłopotów w GTA 5 na PlayStation 4 i Xbox One po najnowszej aktualizacji i zajmujemy się łatką” - napisano w komunikacie.

Ta łatka ukazała się wkrótce potem, w postaci aktualizacji 1.09. Jak zauważa „ElAnalistaDeBits” - twórca oryginalnego materiału - rozwiązano problemy z doczytywaniem obiektów i uszkodzeniami pojazdów, ale parallax occlusion i filtrowanie tektur pozostają ograniczone. Postanowiliśmy to sprawdzić, korzystając z archiwalnych materiałów z bazowej wersji 1.02.

ElAnalistaDeBits wydaje się mieć rację, jeśli mowa o efekcie parallax occlusion, usuniętym teraz na PlayStation 4 i Xbox One. Szkoda - ta technika generowania detali na teksturach dodaje grze głębi, zamieniając na przykład płaskie kamienie w trójwymiarowe obiekty. Efekt ten jest jednak sporym obciążeniem dla sprzętu (został usunięty przed premierą także w Destiny) i nie współpracuje zbyt dobrze z filtrowaniem anizotropowym. GTA 5 korzysta z takiego filtrowania, choć w mniejszym stopniu niż można oczekiwać na PC.

Filtrowanie tekstur wydaje się być jednak identyczne w wersjach 1.02 i 1.09. Bazując na materiale wideo trudno ocenić różnice, o ile jakieś istnieją. Również zniszczenia i model fizyczny są takie same, co sugeruje, że rzeczywiście rozwiązano już część kłopotów z wersją 1.08.

PlayStation 4 1.02PlayStation 4 1.09Xbox One 1.02Xbox One 1.09
Parallax occlusion umożliwia tworzenie głębi obrazu i dodatkowych szczegółów, jak widać na kamieniach. Kiedyś ładnie „wystawały”, teraz są płaskie.
PlayStation 4 1.02PlayStation 4 1.09Xbox One 1.02Xbox One 1.09
Przybliżenie widoku psuje nieco iluzję trójwymiarowości, ale pokazuje różnicę w detalach.
PlayStation 4 1.02PlayStation 4 1.09Xbox One 1.02Xbox One 1.09
Podczas samej rozgrywki - zwłaszcza z perspektywy trzeciej osoby - parallax occlusion to subtelny efekt, który nie wzbogaca scen w większym stopniu. Jest jednak bardziej użyteczny przy kamerze FPP.
PlayStation 4 1.02PlayStation 4 1.09Xbox One 1.02Xbox One 1.09
Podczas samej rozgrywki - zwłaszcza z perspektywy trzeciej osoby - parallax occlusion to subtelny efekt, który nie wzbogaca scen w większym stopniu. Jest jednak bardziej użyteczny przy kamerze FPP.
PlayStation 4 1.02PlayStation 4 1.09Xbox One 1.02Xbox One 1.09
Bazując na naszych danych nie wydaje się, by ucierpiało filtrowanie tekstur. Efekty wyglądają identycznie.
PlayStation 4 1.02PlayStation 4 1.09Xbox One 1.02Xbox One 1.09
Bazując na naszych danych nie wydaje się, by ucierpiało filtrowanie tekstur. Efekty wyglądają identycznie.

Warto jednak sprawdzić, czy zmiany są wyłącznie negatywne, czy też mają jakiś pozytywny wpływ na grę. Trzeba podkreślić, że nie wiemy czy między wersjami 1.03 i 1.08 wprowadzono inne poprawki w optymalizacji, ale wraz z odsłoną 1.09 dobre wieści możemy przekazać posiadaczom PlayStation 4. Może i usunięto parallax occlusion, ale zniknęły także spadki liczby klatek na sekundę, które zanotowaliśmy w 1.02 podczas przejazdów przez skrzyżowania. Ten element nie występował w takim samym stopniu na Xbox One, co przełożyło się na przewagę tej konsoli w naszym oryginalnym teście.

Teraz sytuacja odwraca się o 180 stopni. Na Xbox One usunięto parallax occlusion, ale nie przekłada się to na żaden wzrost wydajności w 1.09. W jednej z lokacji poziom FPS jest nawet niższy niż w pierwszych testach.

Od premiery to PlayStation 4 zyskało najbardziej dzięki patchom - rozgrywka stała się płynniejsza.

Grand Theft Auto 5: Xbox One 1.02 vs 1.09

PlayStation 4 vs Xbox One na 1.09

*

Ogólnie mamy więc do czynienia z czymś dziwnym. Płynniejsza rozgrywka w obecnej wersji Grand Theft Auto 5 to na pewno dar dla posiadaczy PlayStation 4, a ogólna wydajność sprzętu Sony w tej grze wyprzedza teraz Xbox One we wszystkich obszarach. Minusem jest na pewno usunięcie parallax occlusion, choć zauważą to głównie osoby korzystające z widoku FPP. Jeśli mamy do czynienia z prostą zamianą tego efektu na stabilniejsze wartości FPS, to wybieramy to drugie.

Trudno jednak uwierzyć, że mamy do czynienia z taką prostą podmianą. Zwłaszcza, że nie przekłada się ona na żadne korzyści na Xbox One. Można też oczekiwać, że usunięcie efektu powinno ulepszyć filtrowanie tekstur, ale nic takiego nie miało miejsca. Wydaje się, że brak parallax occlusion to po prostu błąd, do załatania w kolejnej aktualizacji.

Patch 1.09 opublikowano bardzo, bardzo szybko po publikacji materiału wideo od ElAnalistaDeBits. Mamy nadzieję, że 1.10 szybko przywróci pełnię efektów graficznych.

Reklama

Skocz do komentarzy (41)

Autor

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry  |  digitalfoundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (41)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami