Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Muzyka w Wiedźminie 3: Odejście Rozenberga, zaangażowanie zespołu Percival

Folk, seriale i poprzednie części serii inspirują kompozytorów ścieżki dźwiękowej do Dzikiego Gonu.

Gene Rozenberg nie kieruje już pracami nad ścieżką dźwiękową Wiedźmina 3. - Po konsultacjach doszliśmy do wniosku, że choć jego kompozycje były fajne, to nie pasowały swoim klimatem do naszej gry - wyjaśnia w rozmowie z serwisem Gry-Online.pl Marcin Przybyłowicz, który od dłuższego czasu odpowiada za całokształt oprawy muzycznej w nadchodzącej produkcji warszawskiego CD Projektu.

Rozenberg został przedstawiony jako współkompozytor i szef działu audio w Wiedźminie 3 ponad rok temu na łamach Game Informera. W wywiadzie udzielonym amerykańskiemu magazynowi opowiadał o rozpoczynającej się właśnie pracy nad ścieżką dźwiękową do polskiej gry. Rozenberg tworzył wcześniej muzykę m.in. do Kingdoms of Amalur: Reckoning.

Niemniej, Marcin Przybyłowicz pełni rolę głównego kompozytora od początku, co zresztą zaproponował mu na etapie koncepcyjnym projektu reżyser gry - Konrad Tomaszkiewicz. W rozmowie z Gry-Online.pl, Przybyłowicz przyznał, że CD Projekt już jakiś czas temu rozstał się z Rozenbergiem, a on sam kieruje teraz pracami działu audio.

- Obecnie odpowiadam za całościową koncepcję oprawy muzycznej i to, jak uwzględnia ona wizję reżysera gry, implementację muzyki, koordynację prac outsource'u i dyrekcję muzyczną podczas nagrań - opowiada muzyk.

„Podczas preprodukcji gry podjęliśmy decyzję, że muzyka w nowym Wiedźminie powinna powrócić do korzeni.”

Brak w składzie kompozytorów Adama Skorupy i Pawła Błaszczaka, odpowiedzialnych za muzykę do pierwszego Wiedźmina (Skorupa pracował także przy drugiej części) był dla wielu fanów gry rozczarowujący. Wiedźmin 3 sięgnie jednak do tego dorobku.

- Podczas preprodukcji gry podjęliśmy decyzję, że muzyka w nowym Wiedźminie powinna powrócić do korzeni, spróbować odwołać się do tych brzmień i tego charakteru, który tak dobrze uchwycili Adam Skorupa z Pawłem Błaszczakiem w „jedynce” - przekonuje kompozytor. - Fani do dzisiaj ją pamiętają, więc oczywiste było że Wiedźmin 3 musi brzmieć bardziej folkowo, słowiańsko i tak dalej.

Kompozycje powstają we współpracy z mieszkającym w Los Angeles Mikołajem Stroińskim. Istotną częścią projektu jest jednak zespół Percival, którego działalność skupia się na muzyce słowiańskiej, a szerzej - sięga do przedchrześcijańskich tradycji ludów mieszkających w basenie Morza Bałtyckiego, m.in. wikingów.

- Muzyka Percivala była częścią naszego katalogu z referencjami. W pewnym momencie doszliśmy do prostego wniosku, że zamiast traktować ich jako punkt odniesienia, powinniśmy zwyczajnie ich zaprosić do współpracy, bo to w końcu specjaliści w swojej dziedzinie.

Jak przyznaje w rozmowie z GOL-em Przybyłowicz, twórcy ścieżki dźwiękowej chętnie sięgają do istniejącej już twórczości i dorobku zespołu - jednak każdy utwór jest na nowo aranżowany i produkowany. Za muzykami już dwie kilkudniowe sesje nagraniowe, podczas których powstały motywy przewodnie gry.

W zwiastunie „Sword of Destiny” do Wiedźmina 3 wykorzystano motywy utworu „Sargon” zespołu PercivalZobacz na YouTube

Dzięki zespołowi możliwe było również wykorzystanie w kompozycjach egzotycznych dla dzisiejszego słuchacza instrumentów - jak choćby liry bizantyjskiej, lutni długoszyjkowej czy davul. Twórcy ścieżki dźwiękowej do Wiedźmina 3 opierają inspirację nie tylko na muzyce folkowej z różnych szerokości geograficznych (Europy Środkowej, Szkocji czy Skandynawii), ale również sięgają do popkultury, seriali historycznych czy fantasy oraz oczywiście nie zapominają o wspomnianych już korzeniach.

- „Trójka” jest zamknięciem trylogii i jest dla mnie oczywiste, że muzyka w najnowszej odsłonie przygód Geralta powinna w pewnym stopniu kontynuować i rozwijać to, co mogliśmy usłyszeć w poprzednich częściach - wyjaśnia Przybyłowicz.

Muzyka do Wiedźmina 3 wciąż zresztą powstaje, a prace nie zostały zakończone. Jak długa będzie ścieżka dźwiękowa? - Na pewno będzie to kilka godzin, więcej niż w poprzednich Wiedźminach - kończy kompozytor.

Marcin Przybyłowicz był autorem muzyki m.in. do filmów „Droga” czy „Reszta jest milczeniem”, a w dorobku ma także pacę przy oprawie dźwiękowej gry Afterfall: InSanity. Mikołaj Stroiński to m.in. współkompozytor muzyki do serialu HBO „Bez tajemnic” z Jerzym Radziwiłowiczem w roli głównej.

Wiedźmin 3 ukaże się 24 lutego przyszłego roku na PC, PlayStation 4 i Xbox One.

Cały wywiad Krystiana Smoszny z Marcinem Przybyłowiczem na Gry-Online.pl

Read this next