Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Andor, sezon 1 - zakończenie: co się wydarzyło, wyjaśnienie

Podsumowujemy kluczowe wydarzenia.

„Andor” to dotychczas najpoważniejszy tonalnie i najbardziej zniuansowany serial ze świata Gwiezdnych Wojen. Wypełniony jest licznymi zwrotami akcji, a także rozmywa granicę między złym Imperium i dobrą Rebelią. W tym miejscu podsumowujemy i wyjaśniamy wydarzenia przedstawione w 1. sezonie serialu.

UWAGA NA SPOILERY: Jak wskazuje tytuł strony, zamieszczamy tutaj informacje o fabularnych szczegółach serialu. Jeśli nie chcesz ich poznać, opuść stronę lub wróć tu w przyszłości. Możesz też przejść do działu filmy i seriale lub na stronę główną serwisu i przeczytać codzienną dawkę informacji ze świata gier, seriali i filmów.


Na tej stronie - skocz do sekcji:


Kim jest Andor i jak wplótł się w konflikt

Główny bohater dzieciństwo spędził na mocno odizolowanej planecie Kenari. Niegdyś znajdowała się na niej imperialna kopalnia, w której pracowali lokalni mieszkańcy. W wyniku katastrofy wszyscy pracownicy zginęli, a Imperium opuściło planetę. Przeżyły jedynie dzieci, które zorganizowały własną, plemienną strukturę.

Na Kenari, w poszukiwaniu imperialnego sprzętu, przybyła Maarva Andor z mężem Clemem. których śladem podążył młody Cassian. Szabrowanie doprowadziło do włączenia alarmu, a Maarva, chcąc ratować chłopaka, zabrała go ze sobą. Po odlocie z planety zapewniła mu pomoc, a także adoptowała i razem z Clemem wychowała jak własnego syna.

Cassian i Maarva żyją we względnym spokoju na Ferrix. Do czasu

Dorosły już Cassian mieszka z Maarvą na planecie Ferrix i zajmuje się kradzieżą imperialnych technologii. Oboje żywią ogromną niechęć do Imperium, ponieważ podczas zamieszek jeden z funkcjonariuszy zastrzelił Clema. Andor nie zapomniał też o przeszłości na Kenari i nadal poszukuje siostry, której nie widział od czasu odlotu z Maarvą. Podczas poszukiwań na planecie Morlana One zabija w obronie własnej dwóch funkcjonariuszy Inspektoratu Bezpieczeństwa, przez co ściąga na siebie problemy.


Jak Cassian wplótł się w koflikt

Kiedy Cassian wraca na Ferrix, zależy mu na jak najszybszej sprzedaży skradzionego sprzętu - niezwykle cennej, niewykrywalnej nawigacji Starpath. Prosi swoją byłą dziewczynę imieniem Bix o pilne sprowadzenie zainteresowanego imperialnym sprzętem kupca. Timm, obecny chłopak Bix, nie jest zadowolony z jej kontaktów z byłym.

Tymczasem członek Inspektoratu Bezpieczeństwa Preox-Morlana, młody i nieco nadgorliwy Syril Karn, jest niepocieszony faktem, że sprawa podwójnego zabójstwa została zamieciona pod dywan. Postanawia przeprowadzić śledztwo na własną rękę. Dowiaduje się, który statek odleciał niedawno z Morlany na Ferrix, a także, że potencjalny zabójca pochodzi z Kenari. Śledztwo ułatwia donos złożony przez zazdrosnego Timma.

Spotkanie z Luthenem znacząco zmienia dotychczasowe życie Cassiana

Na Ferrix przybywa Luthen Rael, ceniący sobie anonimowość członek Rebeli. Imponują zdolności złodziejskie Cassiana, dlatego proponuje mu udział w wielkim skoku, który byłby inspiracją dla Rebelii , a także dowodem, że z Imperium da się skutecznie walczyć.

Negocjacje przerywa zorganizowana samowolnie przez Syrila akcja pojmania Andora. Plan jednak się sypie i poszukiwany złodziej ucieka wraz z Luthenem. W miasteczku dochodzi do eskalacji konfliktu i strzelaniny, w trakcie której ginie Timm. Przez swoją porażkę Syril zostaje zwolniony i wraca do rodzinnego lokum na Coruscant.


Skok na planecie Aldhani

Andor i Luthen przybywają na planetę Aldhani, na której znajduje się imperialny garnizon, w którym przetrzymywane są kredyty przeznaczone na wypłaty dla funkcjonariuszy Imperium z całego sektora. Przebywająca na miejscu drużyna pod wodzą Vel Sarthy planuje je ukraść, a pomóc ma w tym współpracujący z Rebelią imperialny porucznik Gorn. Termin skoku jest nieprzypadkowy - pokrywa się z tzw. Okiem Aldhani, czyli deszczem meteorytów, który pomoże odciągnąć uwagę żołnierzy Imperium i ułatwi drużynie ucieczkę.

Luthen proponuje Cassianowi 200 000 kredytów za udział w skoku, dając mu w zastaw kryształ kyber. Instruuje go, aby nie mówił innym członkom drużyny, że jest najemnikiem, a także poleca mu przedstawienie się fałszywym imieniem. W sprawę zostaje wtajemniczona jedynie Vel, która nie jest z tego faktu zadowolona.

Deszcz meteorytów to doskonała okoliczność dla kradzieży i ucieczki z łupem

Skok udaje się, lecz większość członków drużyny ginie. Z życiem uchodzi Cassian, Vel, Skeen i Sinta - dziewczyna Vel. Najmłodszy członek drużyny, idealista Nemik umiera po ucieczce na stole operacyjnym. Jego ostatnią wolą było przekazanie Andorowi rebelianckiego manifestu, który spisał przed śmiercią.

Kiedy Skeen zostaje sam na sam z Andorem, proponuje mu ucieczkę i podzielenie się skradzionymi kredytami. Cassian nie chce pozbawiać Rebelii ciężko zdobytych funduszy i zabija Skeena. Bierze jedynie obiecaną mu część, zwraca kryształ kyber Vel i odlatuje. O skoku zrobiło się głośno, co przyczyniło się zarówno do wzmocnienia ducha Rebelii, jak i zradykalizowania działań Imperium.


Ucieczka z więzienia

Cassian pod zmienionym nazwiskiem wypoczywa w imperialnym kurorcie. Przez niefortunny zbieg okoliczności zostaje oskarżony o kradzież i skazany przez lokalny sąd bez dokładnego rozpatrzenia sprawy. Karą jest 6 lat przymusowych robót w więzieniu na planecie Narkina-5.

W więzieniu tym nie ma zbyt wielu strażników, nie noszą też przy sobie broni. Tym, co utrzymuje więźniów w ryzach jest podłoga pod napięciem, którą strażnicy mogą w każdym momencie uruchomić. Sami są odporni na jej działanie, ponieważ noszą odpowiednio zaizolowane obuwie. Więzienie liczy sobie kilka oddzielonych od siebie bloków, zajmujących się produkcją bliżej nieokreślonego sprzętu. W scenie po napisach ostatniego odcinka poznajemy jego przeznaczenie - są to elementy działa Gwiazdy Śmierci.

Więzienie na Narkina-5 to istne piekło na ziemi

Pracę bloku, do którego należy Andor, nadzoruje jeden z więźniów, Kino Loy. Pilnuje on przebiegu pracy i wyrabiania norm, aby spokojnie doczekać końca wyroku i uniknąć problemów. Cassian planuje ucieczkę i prosi go o udzielenie pomocnych informacji, jednak Kino odmawia.

Przełom w myśleniu lidera więźniów następuje, kiedy dowiaduje się, że tak naprawdę więzienia nikt nie opuszcza żywy, a koniec wyroku oznacza przeniesienie do innego bloku. Kiedy jeden z sąsiednich bloków dowiedział się o tym fakcie, wszyscy przebywający w nim więźniowie zostali wyeliminowani. Ta informacja, w połączeniu ze śmiercią jednego z podkomendnych Kino, sprawia, że postanawia on pomóc Andorowi.

Plan ucieczki udaje się, a zdezorientowani strażnicy nie są w stanie poradzić sobie z dużo liczniejszymi więźniami. Kino wygłasza płomienną przemowę, zagrzewającą do buntu więźniów w innych blokach. Sam jednak nie jest w stanie uciec, ponieważ nie umie pływać, a jedyna droga ucieczki prowadzi przez jezioro.

Posłuszny nazdorca staje się głsem zbuntowanych więźniów

Wraz z Andorem ucieka Melshi, późniejszy członek drużyny znanej z filmu „Łotr 1”. Kiedy Cassian nawiązuje kontakt z Brasso, przyjacielem z Ferrix, dowiaduje się, że Maarva zmarła. Postanawia więc wrócić na planetę, aby wziąć udział w pogrzebie matki. Jest to jednak ryzykowny ruch, ponieważ w międzyczasie Imperium zdołało odkryć jego tożsamość. Funkcjonariusze Biura Bezpieczeństwa przybywają na Ferrix i liczą, że Andor wpadnie w ich zasadzkę.


Wątek Rebelii

uthen dba o to, aby jak najmniej osób wiedziało o jego rewolucyjnej działalności. Na co dzień przyjmuje maskę pogodnego i nieco ekstrawaganckiego właściciela antykwariatu na Coruscant, w czym pomaga mu asystentka imieniem Kleya.

Mimo szlachetnych zamiarów, Luthen jest w stanie posunąć się do wątpliwych moralnie zagrań. Szantażuje jednego z inspektorów Imperialnego Biura Bezpieczeństwa, aby ten zdradzał mu poufne informacje. Dowiaduje się, że Imperium wie o planach jednego z rebelianckich ataków i planuje go powstrzymać. Aby nie wyszło na jaw, że ma wtykę w imperialnych służbach, Luthen nie ostrzega rebelianckiej drużyny, przez co ginie kilkudziesięciu jej członków.

Luthenowi tak bardzo zależy na anonimowości, że po skoku na Aldhani planuje wyeliminowanie Andora, ponieważ ten zna jego tożsamość. Zadanie wytropienia i zabicia go zleca Vel. Sinta zaś bacznie obserwuje okolice domu Andora na Ferrix, informując swoją partnerkę o każdym podejrzanym ruchu. Ostatecznie, po śmierci Maarvy, Luthen sam udaje się na Ferrix celem wyeliminowania Andora.

Zarónwno Luthen, jak i Mon Mothma muszą cały czas mieć się na baczności

Akcje zorganizowane przez Luthena sponsoruje senator Mon Mohtma. Pod płaszczykiem fundacji przekazuje środki na działania Rebelii. Proceder ten staje się jednak coraz trudniejszy, ponieważ Imperium coraz skrzętniej kontroluje finanse polityków. Mothma musi więc mieć się na baczności, ukrywając swoją działalność nie tylko przed Imperium, ale też przed niczego nieświadomym mężem.

Za radą przyjaciela z dawnych lat Mothma nawiązuje kontakt Davo Sculdunem - podejrzanym biznesmenem, słynącym z brudnych interesów. Sculdun obiecuje pomóc senatorce w ukryciu finansowych operacji. Warunkiem jest jednak zapoznanie nastoletniego syna Sculduna z jej córką, w celu zaaranżowania małżeństwa. Kobieta nie jest zadowolona z tego faktu, lecz w imię wyższego celu zgadza się na zapoznanie obojga nastolatków.


Wątek Imperium

Incydent na Ferrix i skok na Aldhani wzbudzają spore poruszenie w Imperialnym Biurze Bezpieczeństwa. Porucznik Dedra Meero dostrzega połączenie między wydarzeniami z Ferrix i Aldhani, a także innymi, skoordynowanymi atakami rebeliantów pod wodzą tajemniczego „Axisa”, czyli Luthena. Nie uzyskuje jednak autoryzacji do zapoznania się z raportami z Ferrix, przez co postanawia przejrzeć je na własną rękę. Choć przełożeni nie byli z tego zadowoleni, to skończyło się wyłącznie na reprymendzie, ponieważ ostatecznie Meero miała rację.

Korporacyjny Inspektorat Preox-Morlana został odsunięty od sprawowania kontroli na Ferrix. Funkcję tą przejęły dużo mniej pobłażliwe służby, bezpośrednio powiązane z Imperium. Utworzono też tymczasowy oddział Biura Bezpieczeństwa w lokalnym hotelu, skąd nadzorowano śledzenie osób blisko związanych z Andorem. Kiedy odkryto, że Bix kontaktuje się z Axisem, uwięziono ją i poddano psychicznym torturom. Przesłuchanie prowadziła Deedra. Gdy dowiedziała się o śmierci Maarvy, postanowiła przygotować zasadzkę na Andora.

Syril i Deedra wpadają na trop Andora. Oboje pragną go schwytać

Syril, po powrocie do rodzinnego domu na Coruscant, podjął nudną pracę w korporacji. Wciąż jednak zależało mu na odnalezieniu Andora. Zgłosił się do Biura Bezpieczeństwa, gdzie naprowadził Deedrę na właściwy trop. Liczył, że dzięki temu wkupi się w łaski imperialnych służb i będzie mógł powrócić do dawnego zajęcia, lecz Deedra ostudziła jego zapał.

Przełomem w życiu Syrila okazuje się wiadomość od Linusa Moska, byłego towarzysza z Inspektoratu, który również brał udział w feralnej akcji. Informuje on dawnego kolegę z pracy o śmierci Maarvy. Syril upatruje w tym szansy na schwytanie Andora, dlatego wyrusza na Ferrix.


Zakończenie - co się wydarzyło

W ostatnim odcinku Deedra, Syril i Luthen poszukują Cassiana na własną rękę. Trwają przygotowania do pogrzebu, a napięcie między lokalną ludnością i służbami Imperium rośnie. Główny bohater także dociera na planetę. Kiedy dowiaduje się, że Bix jest przetrzymywana, postanawia ją uwolnić, kosztem przegapienia pogrzebu matki. Dzięki głośnej ceremonii zadanie to staje się łatwiejsze, ponieważ spora część strażników nadzoruje jej przebieg. Ci, którzy pilnują Bix, nie spodziewają się ataku.

Podczas marszu pogrzebowego zostaje wyświetlony hologram z ostatnimi słowami Maarvy. Odczytuje w nich manifest Nemika, zagrzewający do walki z Imperium. Płomienna przemowa skutkuje wybuchem zamieszek, które wprowadzają chaos w miasteczku, dając Andorowi i Bix szansę na ucieczkę.

Płomienna przemowa Maarvy zmienia spokojny pogrzeb w krwawe zamieszki

Podczas walk Deedra zostaje niemal stratowana. W ostatnim momencie ratuje ją Syril. Vel i Sinta również uchodzą z życiem. Cassianowi udaje się doprowadzić Bix do transportowca, którym odlatuje część mieszkańców, w tym Brasso oraz robot B2EMO. Andor nie wsiada jednak z nimi, a wraca do miasteczka, aby załatwić pewną niedokończoną sprawę.

Cassian dowiedział się o tym, że Luthen planował go zabić. Dociera na jego statek i daje mu dwie możliwości: albo Luthen zastrzeli go na miejscu, albo zabierze ze sobą i wykorzysta jego niewątpliwy talent w walce przeciwko Imperium. Doświadczony rebeliant uśmiecha się porozumiewawczo i w tym momencie kończy się 1. sezon.

W 2. sezonie najprawdopodobniej zobaczymy, jak Cassian i Luthen współpracują ze sobą. Już teraz wiemy, że fabuła ma być rozłożona na 4 lata i kończyć się niedługo przed akcją filmu „Łotr 1”, będącym zwieńczeniem historii Andora.


Więcej o serialu Andor:

Read this next