Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Steam pomoże w szybszym ładowaniu gier OpenGL i Vulkan

Plus: wsparcie kontrolerów.

Po kilku tygodniach testów, wszyscy użytkownicy aplikacji Steam mogą już korzystać z opcji „shader pre-caching”. Rozwiązanie powinno pomóc w szybszym ładowaniu gier przygotowanych w technologii OpenGL i Vulkan.

Shadery to bardzo szerokie pojęcie w grafice komputerowej. W grach wideo oznaczają najczęściej wygląd powierzchni, które nie są teksturą. To na przykład szkło, tafla wody czy inne, podobne. Opcja obejmuje też specjalne właściwości wszystkich innych powierzchni, jak ich jasność, kolor, połysk i tak dalej.

Dzięki nowej opcji, Steam pobiera przygotowane z góry dane, obliczone specjalnie dla naszego modelu karty graficznej jeszcze przed włączeniem produkcji. To powinno sprawić, że gdy natkniemy się na taki element oprawy w grze, shader będzie już gotowy i dodatkowe polecenia nie obciążą GPU czy dysku twardego.

Nowa opcja na Steamie, domyślnie włączona

Warto pamiętać, że funkcja nie jest do końca nowością. Zarówno karty AMD, jak i Nvidii przechowują wygenerowane raz shadery w pamięci, by usprawnić kolejne ładowania gier opartych na DirectX. Wprowadzenie rozwiązania przez Valve dotyczy tych mniej popularnych bibliotek graficznych, także na Linuksie.

Opcję można wyłączyć w menu ustawień. Przechowywane dane zajmują obecnie nieco pamięci - kilka megabajtów. Wydawanie kolejnych pozycji bazujących na OpenGL i Vulkan może jednak sprawić, że zapotrzebowanie na pamięć wzrośnie.

Jednocześnie najnowsza aktualizacja na Steamie wprowadza wsparcie dla kolejnych kontrolerów z PS4: HORI TAC4, HORI TAC PRO, Hitbox PS4 Arcade Stick oraz Venom PS4 Arcade Stick. Również nietypowe pady z Xbox One powinny być teraz odpowiednio rozpoznawane.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Daniel Kłosiński

Daniel Kłosiński

News Editor

Daniel współpracuje z Eurogamer.pl od początku istnienia serwisu. Obecnie zajmuje się głównie wiadomościami i tłumaczeniami Digital Foundry.
Komentarze