Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Gwint: Gra Karciana a Wiedźmin 3 - najważniejsze różnice

Sprawdź czym różni się minigra z Wiedźmina 3 od samodzielnej karcianki.

Wiedźmin 3: Dziki Gon cieszył się - i cieszy nadal - ogromną popularnością. Jedną z niewątpliwych składowych sukcesu była minigra Gwint. Zastąpiła ona kościanego pokera dostępnego w poprzednich częściach serii i z miejsca podbiła serca graczy.

Kując żelazo, póki gorące, CD Projekt RED postanowił wydać na PC i konsole pełnoprawną wersję karcianki. W głównych założeniach jest ona identyczna z wersją dostępną wcześniej. Mamy dwóch graczy wykładających na przemian karty, a zwycięzcą będzie ten, kto wygra dwie rundy. Zgadza się nawet liczba kart dostępnych na początku w ręce: dziesięć oraz karta dowódcy. Jest jednak kilka zasadniczych różnic między tymi dwoma tytułami.


Jednostki otrzymują i zadają obrażenia

W nowej wersji istnieje o wiele więcej sposobów, żeby zmniejszyć liczbę punktów przeciwnika. Część naszych jednostek - oraz kart specjalnych - może zadawać wrogim oddziałom obrażenia. Siła danej jednostki działa w tym momencie jak punkty życia, a ich obniżanie może spowodować odesłanie jednostki na cmentarz.


Inne działanie pogody

Sposób działania kart pogodowych zmienia się wraz z każdą aktualizacją gry. Twórcy prawdopodobnie jeszcze nie odkryli najlepszego sposobu ich działania, ale można z całą pewnością powiedzieć, że jest on inny niż w Wiedźminie 3. Trzy podstawowe karty pogody - mróz, deszcz, mgła - możemy zagrać na dowolnie wybrany rząd przeciwnika - nie będzie on aktywny po naszej stronie, jak miało to miejsce wcześniej.

Zagrane karty pogody nie obniżają od razu siły wszystkich jednostek w rzędzie do 1, lecz stopniowo je ranią doprowadzając do odrzucenia na cmentarz. Każda z kart inaczej zadaje obrażenia, aktualnie Mróz rani każdą jednostkę w rzędzie o 1, Mgła zadaje 2 obrażenia jednostce najsilniejszej, natomiast Ulewa 2 obrażenia najsłabszej.


Po poradnik do samodzielnej wersji karcianki zapraszamy tutaj - Gwint: Gra Karciana - poradnik i najlepsze porady.


Każdy z graczy otrzymuje nowe karty na początku następnej rundy

Na początku rundy drugiej każdy z graczy dobiera dwie karty, natomiast na początku trzeciej - jedną. W Wiedźminie 3 umiejętnością dobierania kart mogła pochwalić się tylko frakcja Królestw Północy i to tylko w przypadku wygrania poprzedniej rundy.


Więcej zdolności jednostek

Poszczególne karty dysponowały szczególnymi zdolnościami już wcześniej, natomiast w nowym wydaniu aspekt ten został zdecydowanie rozbudowany. Obecnie każda karta posiada wyjątkową umiejętność, wyróżniającą ją na tle pozostałych. Bardzo często rozbudowane opisy utrudniają zrozumienie jej działania. Aspekt ten szerzej poruszyliśmy w oddzielnym rozdziale poradnika.


Nowy podział kart

W Gwincie jako minigrze mieliśmy do wyboru karty złote oraz zwykłe, obecnie te ostatnie zostały podzielone na brązowe i srebrne. Brąz to kolor podstawowych jednostek, których będziemy mieć w talii nieograniczoną liczbę. Srebrne karty to kompromis, nie tak silne i odporne na karty specjalne jak złote, dysponujące jednak zdecydowanie większymi możliwościami niż brązowi kompani, ich liczba w talii została jednak ograniczona do 6 sztuk.

Złote karty nadal są najsilniejsze, jednak nie możemy ich mieć więcej niż 4 w talii, co wymusza przemyślany ich wybór.


Inny sposób zdobywania kart

W obu grach na początku przygody nie będziemy dysponować wszystkimi kartami. W Wiedźminie zdobywaliśmy je, jeżdżąc po świecie i pokonując kolejnych przeciwników, w tym znane z kart powieści i opowiadań postaci. W samodzielnej wersji Gwinta możemy je pozyskać poprzez własnoręczne ich stworzenie ze zdobytych w trakcie gry skrawków oraz otwierając otrzymywane beczki.


Żywy gracz

Zasadniczą różnicą między obiema grami jest przeciwnik, z którym wypadnie się nam zmierzyć. W Gwincie: Wiedźmińskiej Grze Karcianej zmierzymy się najczęściej z inną osobą siedzącą przed monitorem. Żywy przeciwnik będzie stanowił o wiele większe wyzwanie niż komputer, przeciwko któremu graliśmy wcześniej. Nasze taktyki będą kontrowane, a ze strony oponenta możemy często spodziewać się nietypowych zagrań.

Takie są obecnie najważniejsze różnice między dwoma wersjami Gwinta. Gra została zmieniona, aby przystosować ją do rozgrywek sieciowych. Inne zmiany możecie dostrzec samodzielnie, czytając pozostałe rozdziały naszych poradników oraz grając w obie gry.

Read this next