Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Tekken 7 - zasady, jak grać, ataki i obrona

Ofensywa i defensywa.

Tekken zawsze różnił się pod wieloma aspektami od innych bijatyk. W ciągu ostatnich lat popularniejsze były raczej bijatyki 2D, takie jak Street Fighter czy Mortal Kombat. Przyzwyczajenia z tych produkcji mogą jednak bardziej nam zaszkodzić niż przydać się w Tekken 7.

W tym artykule opiszemy system walki i najważniejsze aspekty rozgrywki, o których trzeba pamiętać. Nie są one bardzo skomplikowane, ale trzeba po prostu wpoić sobie pewne zasady, które nie mają zastosowania w konkurencyjnych tytułach.

Najważniejsze w Tekken 7 jest odpowiednie poruszanie się. W drugiej kolejności to dobre blokowanie. Dopiero na końcu plasuje się ofensywa, czyli różne ataki i kombinacje ciosów. Defensywa to podstawa.

Oczywiście, jeżeli jesteśmy początkujący, w trybie sieciowym trafimy na innych niedoświadczonych graczy, którzy cechują się zazwyczaj tym, że grają bardzo ofensywnie - ponieważ wielu nie chce poświęcać czasu na naukę obrony.

Wywieranie stałej presji i atakowanie bez przerwy bywa skuteczne, ale wystarczy trafić na oponenta, który opanował defensywę w średnim stopniu, by okazało się że postawienie tylko na ofensywę nie jest dobrym pomysłem.


Blokowanie, uniki

Jako że w jednej kombinacji ciosów można zaatakować wiele razy, odbierając tym samym sporo punktów zdrowia wrogowie, ważne jest umiejętne blokowanie, by zniwelować potencjalne obrażenia.

Podobnie jak w serii Street Fighter czy Injustice, aby zablokować cios w Tekkenie, musimy wcisnąć i przytrzymać przycisk kierunkowy do tyłu. W pozycji stojącej zablokujemy ciosy wysokie, natomiast jeżeli kucamy i blokujemy, zablokujemy ciosy niskie oraz jednocześnie unikniemy wysokich.

Blokując w pozycji przykucniętej jesteśmy jednak wrażliwi na ataki średnie (Mid), a stojąc i blokująć i tak nie zatrzymamy obrażeń przed atakami niskimi (Low). Ćwiczenie czyni mistrza - nic nie zastąpi wyczucia i odpowiedniego „odczytywania” nadchodzących ciosów.

Przy zablokowaniu ciosu w miejscu uderzenia pojawia się biały efekt

Najlepszą metodą nauki blokowania jest trening ze znajomym lub ustawienie przeciwnika komputerowego w trybie Practice tak, by automatycznie i regularnie zadawał różne ciosy. Najlepiej też skupiać się na przeciwnikach, którzy sprawiają nam największe problemy.

Jeżeli często pokonuje nas Eddy, wybierzmy go jako oponenta w treningu każmy mu nas atakować. Wtedy można do woli i bez presji metodą prób i błędów nauczyć się, jak najlepiej reagować na konkretne ciosy konkretnych postaci (w treningu wybierz CPU Opponent Action, a następnie wybierz jedną z akcji - możesz sam ją „nagrać” lub wybrać jakiś ruch z listy ciosów przeciwnika i ustawić interwał między powtórzeniami).

Ważnym uzupełnieniem blokowania jest tak zwany side-stepping, czyli kroki w bok. Chodzi tu jednak o bok postaci, a nie ekranu, a więc w praktyce - chodzenie i uniki w głąb areny lub „w stronę ekranu”. W praktyce otrzymujemy dodatkowe pole do ucieczki przed wrogimi ciosami, oprócz standardowych ruchów w przód i tył.

Szybkie uniki do przodu oraz do tyłu też są jednak istotne. To dzięki nim unikniemy ciosu i będziemy mogli wyprowadzić szybką kontrę. W Tekkenie możliwy jest nawet bieg - jeżeli po uniku (dwukrotne wciśnięcie ruchu do przodu) przytrzymamy przycisk. Z biegu można wykonać inne, mocniejsze ciosy.


Ciosy, rzuty, Rage

Podstawą systemu walki w Tekken 7 są cztery rodzaje ataków - lewą reką, prawą ręką, lewą nogą i prawą nogą. W naszym poradniku oznaczamy je kolejno liczbami 1, 2, 3 oraz 4. Wiele kombosów, krótszych i dłuższych, wykonuje się właśnie dzięki tym atakom.

W przeciwieństwie do innych bijatyk, serie ciosów są w Tekkenie ważniejsze niż ciosy specjalne. Praktycznie nie występują tutaj ataki dystansowe, pociski czy rzucanie przedmiotami albo szybkie teleporty za plecy oponenta. Operowanie podstawowymi ciosami i łączenie je w różne serie to sedno.

Wiele ataków aktywujemy wciskając dwa przyciski jednocześnie - na przykład 1+2 czy 3+4. Ponadto, większość ciosów zmienia się, jeżeli wyprowadzimy je przytrzymując konkretny kierunek. Prawe kopnięcie może mieć więc cztery różne warianty, albo i więcej. Wiele zależy od postaci.

Do ćwiczenia kombosów niezbędne jest poświęcenie czasu trybowi Practice. Tutaj możesz po prostu zajrzeć do menu, by zerknąć na listę ciosów i przerzucić wybrany cios czy kombos na ekran główny, by cały czas widzieć go na ekranie.

Tryb Practice pozwala wygodnie ćwiczyć kombosy

Ataki dzielą się na trzy podstawowe rodzaje: wysokie, średnie i niskie (High, Middle, Low). Wysokie można zablokować na stojąco, a niskie kucając. Ważne jest stosowanie różnych ciosów w serii, by wróg miał problemy z odpowiednim blokowaniem.

Dodatkiem do ciosów są rzuty, które wykonujemy wciskając 1+3 lub 2+4. Wojownik stara się chwycić drugiego i przerzucić, wykręcić, podrzucić - zależnie od postaci. Nie należy ich stosować zbyt często, by przeciwnik nie mógł wyprowadzić kontry. Warto użyć rzutu, jeżeli oponent cały czas blokuje.


Powrót do spisu treści: Tekken 7 - poradnik i najlepsze porady

Zobacz też: Tekken 7 - najlepsze postacie, kim grać


Dodatkiem w Tekken 7 jest system Rage. Gdy zdrowie postaci spadnie do niskiego poziomu, pasek zdrowia podświetla się na czerwono. Wtedy możemy użyć ataku Rage Art - dla każdej postaci wykonuje się go inną kombinacją, ale można też przypisać do niego jeden przycisk wedle uznania. To mocny atak, który obserwujemy w formie krótkiej, efektownej animacji. Zadaje potężne obrażenia, ale można go zablokować. Jeżeli spudłujemy takim atakiem, jesteśmy wystawieni na kontratak.

Drugi atak specjalny to Rage Drive - ten zawsze wymaga już wprowadzenie konkretnej kombinacji, innej u każdego wojownika. To też silny atak, ale już bez specjalnej, filmowej animacji. Obydwa ataki Rage zużywają efekt Rage, nawet jeżeli będą nieudane.

Read this next