Eurogamer.pl

Analiza wydajności Sniper Elite 4

Z ambicjami na 60 FPS na PS4 Pro.

Deweloperom ze studia Rebellion Developments nie można odmówić ambicji w Sniper Elite 4. Tytuł jest sporym krokiem do przodu dla silnika Asura, oferując usprawnioną oprawę graficzną oraz dużo większe mapy. To pozwala podejść do celów na wiele różnych sposobów, ale - z drugiej strony - oznacza spore obciążenie dla konsol, które radzą sobie z mieszanymi rezultatami. Tak jak i w poprzedniej części, z uzyskaniem stabilnej płynności działania największe problemy ma Xbox One.

PS4, PS4 Pro oraz wspomniany system Microsoftu stawiają na natywne 1080p. Na pierwszy rzut oka wszystkie odsłony konsolowe wyglądają podobnie, ale pod lupą widać pewne różnice. Na dole stawki jest Xbox One, z mniej imponującymi teksturami i filtrowaniem cieni. W zestawieniu ze standardowym PS4 spada także zasięg rysowania obiektów. Wszystko inne wygląda już jednak identycznie, jak u Sony: trawa, rozdzielczość cieni oglądanych z bliska czy cieniowanie powierzchniowe - ambient occlusion. Może są jeszcze jakieś drobne różnice, ale standardowe PS4 nie ma nigdzie indziej zauważalnej przewagi, a raczej dodatkową warstwę dopracowania, łatwą do przeoczenia podczas walki.

Zobacz: Sniper Elite 4 - Poradnik, Solucja

To samo można powiedzieć o przejściu z PlayStation 4 na PS4 Pro. Twórcy nie zdecydowali się na zwiększenie rozdzielczości, stawiając na natywne 1080p nawet na ekranie 4K. Zamysł był taki, by wykorzystać dodatkowe moce obliczeniowe w CPU i GPU do renderowania ładniejszej oprawy, zbliżonej do wysokich ustawień z PC. Jak zapewnia Rebellion, PS4 Pro poprawia zasięg widzenia obiektów, szczegółowość modeli, oświetlenie, cienie i odbicia. Wspomniano też o wydajności - o czym za chwilę.

Analiza Sniper Elite 4 na konsolach

Poprawę grafiki widać najlepiej po zestawieniu screenów ze standardowego PS4, ponieważ podczas rozgrywki często trudno coś wychwycić. Na pewno pomaga dłuższy zasięg rysowania obiektów, redukując „wyskakiwanie” elementów otoczenia na krótkim dystansie i wzbogacając dalszy horyzont o dodatkową roślinność i szczegółowość krajobrazu. Cienie, oświetlenie i odbicia także są poprawione, ale raczej w stonowanym stopniu. Dużo większe znaczenie na PS4 Pro ma wyższa płynność działania.

Ponownie obserwujemy trzy różne poziomy - a także aspekt, który prawdziwie rozróżnia wersje konsolowe, w znacznie większym stopniu od oprawy. Na Xbox One zastosowano blokadę 30 FPS z adaptacyjną synchronizacją pionową w przypadku spadków poniżej tego celu. Innymi słowy, sprzęt Microsoftu bardzo często nie utrzymuje 30 klatek na sekundę, co wprowadza tearing na ekran. Przesunięte klatki są niekiedy frustrujące i mają większy wpływ na grafikę niż wspomniane wyżej, pomniejsze zmiany w oprawie w tej wersji gry.

Płynność działania jest problemem na Xbox One. Podczas celowania przez lunetę notujemy nawet 18 FPS, a przez większość czasu eksploracji mapy - wyższe stany średnie zakresu 20-30 klatek na sekundę. Zastanawiamy się, czy zejście do 900p nie poprawiłoby sytuacji, nawet kosztem pogorszenia widoczności i utrudnienia celowania do odległych wrogów.

Tymczasem na PS4 otrzymujemy stałą synchronizację pionową, ale także brak blokady liczby klatek na sekundę. Jest znacznie szybciej niż na Xbox One, lecz wydaje się, że opcjonalna blokada 30 FPS byłaby dobrym pomysłem, ponieważ profil wydajności i tak najczęściej znajduje się w okolicach tej wartości. Ciągłe wahania pomiędzy 30-50 FPS to nic przyjemnego, wprowadzając brak spójności w animacji.

Najlepsze strzelanki Dla każdego coś fajnego. Najlepsze strzelanki

Na PS4 Pro największą poprawką jest właśnie wyższa płynność działania. Wolelibyśmy nawet poświęcić opisane wyżej usprawnienia w oprawie, gdyby miało się to przełożyć na stałe 60 FPS. Obecnie jest jednak płynniej i stabilniej pod względem opóźnień kontrolera. Wydajność na nowej konsoli Sony nadal jest daleka od stałego 1080p60, z długimi okresami w sferze 40-45 FPS po wybuchu walki. Ogólnie rzecz ujmując, więcej klatek na sekundę na pewno pomaga i przekłada się na najlepszą wersję konsolową. Nadal zastanawiamy się jednak, jak wyglądałaby gra w wyższej rozdzielczości, nawet z blokadą 30 FPS.

Jak i poprzednia odsłona, Sniper Elite 4 to argument za opcjonalną blokadą 30 FPS w grze, w której nie udaje się osiągnąć stałego poziomu 60 klatek na sekundę. Właśnie takie coś uzyskujemy na Xbox One, po zainstalowaniu premierowej łatki. Biorąc to pod uwagę, być może Rebellion skusi się na podobne rozwiązanie w rodzinie PS4. Obecnie, jeśli szukamy stałego 60 FPS, pozostaje wersja PC.

Reklama

Komentarze (20)

Załóż konto

lub

  • Wczytywanie...