Eurogamer.pl

Gry na PS4 Pro - modyfikacje i aktualizacje

AKTUALIZACJA: Resident Evil 7.

Docelowo zamierzamy przetestować wszystkie zmiany wprowadzone w grach dostępnych na PS4 Pro i w ten sposób ocenić, na co stać nowy sprzęt.

W ostatnim czasie zalała nas fala aktualizacji dla PS4 Pro i nie będziemy ukrywać, że redakcja Digital Foundry uwija się jak w ukropie. Zamierzamy przeanalizować możliwie najwięcej tytułów, a ponieważ w przypadku wielu z nich różnica sprowadza się do wyświetlania wyższej rozdzielczości, zdecydowaliśmy się przygotować zbiorczy artykuł, w którym zbierzemy w jednym miejscu informacje o modyfikacjach oraz materiały wideo.

W związku z faktem, że katalog gier obsługujących 4K na PlayStation 4 Pro i PC nieustannie się rozrasta, dołożyliśmy starań, by przygotowywane materiały jak najlepiej ilustrowały różnicę rozdzielczości - problem w tym, że wysoki poziom kompresji YouTube bardzo to utrudnia. Dlatego też zainicjowaliśmy niedawno program patronacki, w którym udostępniamy zarejestrowanym członkom społeczności pliki w rozdzielczości ultra HD - jak na razie h.264, ale przyglądamy się też formatowi HEVC, który przy zachowaniu identycznej jakości nagrania pozwala na znaczne odchudzenie pliku. Próbki materiałów można obejrzeć na digitalfoundry.net.

Chcemy omówić jak najwięcej nowych gier na PS4 Pro, a także przeanalizować ważne łatki poprawiające wydajność lub dodające nowe funkcje. Niedawno informowaliśmy, że Watch Dogs 2, Mantis Burn Racing oraz Deus Ex Rozłam Ludzkości borykają się z problemami, których nie uświadczyliśmy na PlayStation 4 - dzisiaj możemy potwierdzić, że każdy z tych tytułów otrzymał patcha poprawiającego wydajność. Na przykład Mantis Burn Racing chodzi teraz w pełnym 4K i 60 klatkach na sekundę, ale to nie koniec usprawnień, ponieważ deweloper - VooFoo Studios - dorzucił też do gry obsługę HDR.

Najnowsze przetestowane tytuły zawsze znajdują się na górze. W związku z rosnącym rozmiarem artykułu i kolejnymi filmami postanowiliśmy podzielić go na dwie strony.

Strona 1 - poniżej:

  • Resident Evil 7
  • Steep
  • Gravity Rush 2
  • Assassin's Creed Syndicate
  • Diablo 3
  • Mafia 3
  • Śródziemie: Cień Mordoru
  • Assassin's Creed: The Ezio Collection
  • Rise of the Tomb Raider
  • Farming Simulator 17

Strona 2:

  • Paragon
  • The Last Guardian
  • The Last of Us Remastered
  • Final Fantasy 15
  • Dishonored 2
  • Hitman
  • Uncharted 4: Kres Złodzieja
  • Call of Duty Black Ops 3
  • Battlefield 1
  • FIFA 17
  • Ratchet & Clank

Strona 3:

  • Deus Ex: Rozłam Ludzkości
  • Overwatch
  • Infamous First Light/Second Sun
  • Watch Dogs 2
  • Call of Duty: Infinite Warfare
  • Call of Duty: Modern Warfare Remastered
  • Skyrim
  • Titanfall 2
  • Batman: Return to Arkham
  • Mantis Burn Racing

Resident Evil 7

  • Rozdzielczość: 2240 × 1260
  • Dodatkowo: odświeżone oświetlenie
  • HDR: Tak

Resident Evil 7 to świetny tytuł, bez względu na to, czy gramy na standardowym ekranie, czy w rzeczywistości wirtualnej. Można jednak przyznać, że wsparcie dla PS4 Pro wypada dość kontrowersyjnie, ze względnie skromnym wzrostem rozdzielczości do 2240 × 1260.

Nie jest to ogromny problem, ponieważ styl oprawy nie bazuje w większym stopniu na rozdzielczości. Nawet same próby policzenia liczby pikseli na PS4 Pro są niemal niemożliwe ze względu na wyjątkowo gęstą warstwę efektów post-processingu. Brakuje prostych, ostrych krawędzi, więc o dokładną liczbę pikseli musieliśmy zapytać bezpośrednio Capcom.

Obecnie PlayStation 4 Pro oferuje rozdzielczość wyższą o 36 procent, a także bardzo subtelne zmiany w modelu oświetlenia, pochodzące najpewniej z wersji PC. Czy natywne 4K poprawiłoby wygląd gry? Mamy wątpliwości, a porównanie z odsłoną na komputery osobiste znaleźć można poniżej:

Porównanie Resident Evil 7 na PC i konsolach

Steep

  • Rozdzielczość: 1080p
  • Dodatkowo: wyższa wydajność
  • HDR: Nie

Wydaje się, że Ubisoft podszedł do wersji na PS4 Pro z jak najlepszymi chęciami. Zwiększenie rozdzielczości byłoby mile widziane, ale skupienie mocy obliczeniowych na liczbie klatek na sekundę to jeszcze lepszy wybór. Podwojenie 30 FPS ze standardowego PS4 radykalnie zmieniłoby oblicze rozgrywki.

Niestety, Steep dołącza do małego, lecz rosnącego grona produkcji na PS4 Pro, gdzie podwojenie płynności się nie udaje, pomimo znacznie większych możliwości GPU. Celem jest 60 klatek na sekundę, ale zamiast tego otrzymujemy odblokowany limit, co przekłada się na znacznie wyższe wartości, ale w okolicach 50-55 FPS.

W takich sytuacjach zastanawiamy się, dlaczego twórcy nie zdecydują się po prostu skorzystać z trybu 50 Hz w telewizorze. Posiadają go niemal wszystkie modele, a taką sztuczkę często widzimy w grach PC w 4K - stałe 50 klatek na sekundę to tylko 3,3 ms więcej, więc całość jest nadal wyjątkowo płynna, przy znacznym obniżeniu wymagań sprzętowych.

Steep na PS4, PS4 Pro oraz Xbox One

Gravity Rush 2

  • Rozdzielczość: geometryczne 4K
  • Dodatkowo: skalowanie w dół do 1080p
  • HDR: Nie

Gravity Rush 2 to ciekawe spojrzenie na różnorodne opcje, jakimi dysponują deweloperzy podczas prób osiągnięcia 4K, a także pogląd na to, jak udane mogą być efekty bez stawiania na natywne 3840 × 2160. Z drugiej strony - tytuł Sony Japan nadal wydaje się wyświetlać pełne 4K, więc w czym tkwi sekret?

Otóż jednym z dostępnych rozwiązań jest generowanie geometrii na PS4 Pro w natywnym 4K, ale przy zostawieniu wszystkich innych procesów w 1080p. Efekt: krawędzi ostre jak brzytwa, ale ze zdecydowanie bardziej rozmytymi teksturami i efektami. Ta metoda może wyglądać dziwnie, ale - jak pokazuje polskie Bound czy właśnie Gravity Rush 2 - efekty mogą być bardzo dobre. Płynność działania pozostaje bez zmian, choć na PS4 Pro nieznacznie cierpi jakość cieni, wczytujących się bardziej agresywnie przed postacią.

Posiadacze PlayStation 4 Pro zostający przy telewizorach 1080p otrzymują też skalowanie w dół. Wszystko to sprawia, że Gravity Rush 2 nie jest może idealnym przykładem wykorzystania pełni możliwości mocniejszej konsoli, ale to na pewno wartościowa aktualizacja.

Gravity Rush 2 w 4K na PS4 Pro

Assassin's Creed Syndicate

  • Rozdzielczość: geometryczne 4K
  • Dodatkowo: skalowanie w dół do 1080p
  • HDR: Nie

Assassin's Creed Syndicate otrzymało wątpliwej jakości aktualizację PS4 Pro w postaci łatki 1.50, działającej - jak się wydawało - w mało imponującym 1440 × 1620. Rozdzielczość w poziomie wyglądała okropnie, do punktu, w którym standardowe PlayStation 4 generowało w niektórych przypadkach ostrzejszą oprawę. Zastanawialiśmy się, po co w ogóle ta aktualizacja i czy Ubisoft zatrudnia jeszcze testerów. Całość wyglądała na nieudane skalowanie szachownicowe do 1620p.

Teraz dobre wieści: łatka 1.51 to już spora poprawa sytuacji. Rozdzielczość w poziomie rośnie dwukrotnie, do pełnego 2880 × 1620, które powinniśmy otrzymać za pierwszym podejściem. Również wydajność jest bardzo zbliżona do standardowego PS4. Wszystko dobre, co się dobrze kończy - aktualizacja PS4 Pro dla takiej starszej pozycji to miły bonus.

Łatka 1.51 poprawia sytuację w Assassin's Creed Syndicate

Diablo 3

  • Rozdzielczość: dynamiczna, przedział 1080p-2160p
  • Dodatkowo: super-sampling do 1080p, zmiany w cieniowaniu ambient occlusion i w efekcie bloom
  • HDR: Nie

Wyraźnie oznaczona lista zmian i modyfikacji informuje o wsparciu PS4 Pro w Diablo 3 w łatce 1.15, z naciskiem na „wsparcie 4K”. Jak pokazuje doświadczenie, może to oznaczać bardzo wiele, jak w Overwatch, gdzie aktualizacja 4K ogranicza się do interfejsu w tej rozdzielczości i poprawionego filtrowania tekstur. Diablo 3 to jednak inna bestia. Tytuł stosuje dynamiczne skalowanie, zmieniające liczbę pikseli na ekranie w zależności od obciążenia. Dla przykładu, natywne 4K otrzymujemy pod dachem: w tawernie w Nowym Tristram, ale także w Katedrze, gdy nie widać wrogów. Pełne 3840 × 2160 to punkt szczytowy.

Liczne efekty umiejętności i hordy wrogów na ekranie to już zejście do 1080p na PS4 Pro. Próbowaliśmy postaci na 70. poziomie doświadczenia w chaotycznych potyczkach, by sprawdzić te dolne granice. W praktyce otrzymujemy najczęściej coś pomiędzy: 1872p w centrum Nowego Tristram czy 1728p w pierwszych podziemiach. Skalowanie jest płynne i błyskawiczne, z szeregiem rozdzielczości, które zazwyczaj wypadają powyżej 1080p ze standardowego PS4. Jeśli zostajemy na Pro z telewizorem 1080p, otrzymamy obraz przeskalowany w dół.

Wydajność jest stabilna, a dynamiczne skalowanie zapewnia 60 klatek na sekundę jedynie z małymi spadkami. Jednak już podczas intensywnej kooperacji z trójką znajomych obserwowaliśmy zejście do 1080p i chwilowe spadki do 30 FPS - klasyczne, podwójne buforowanie synchronizacji pionowej. Kwartet zaawansowanych postaci na ekranie na pewno wpływa na wydajność, ale ogólnie trudno jest zejść poniżej 60 FPS.

Inne ulepszenia są skromne. Zauważyliśmy poprawione cieniowanie ambient occlusion i wyraźniej zarysowany efekt bloom. Głównym daniem aktualizacji PS4 Pro jest jednak współpraca wyższej rozdzielczości z detalami świata Diablo 3. To piękny tytuł i jeśli nie mieliśmy jeszcze okazji, na pewno warto go sprawdzić.

Mile widziany powrót do Diablo 3 na PS4 Pro

Mafia 3

  • Rozdzielczość: 1440p
  • Dodatkowo: Super-sampling do 1080p, drobne zmiany w jakości cieni, rozmyciu w ruchu i zasięgu rysuowania
  • HDR: Nie

Kolejny przykład słabego informowania graczy: rzut oka na listę zmian i poprawek nie mówi zupełnie nic o wsparciu dla PS4 Pro, choć już po włączeniu kampanii niemal natychmiast widać poprawę, wyższą rozdzielczość i modyfikacje kilku opcji graficznych.

Natywne 1080p z bazowego PlayStation 4 rośnie do 1440p, co posiadacze większych telewizorów powinni zauważyć bez trudu. Obraz nadal jest jednak zmiękczony, przez połączenie silnych efektów post-processingu i temporalnego wygładzania krawędzi. Wzrost jakości nie jest nawet zbliżony do pełnego 4K, ale to nadal krok w dobrym kierunku. Posiadacze konsol Pro z telewizorami 1080p skorzystają ze skalowania w dół. Minusem są jednak liczne pre-renderowane przerywniki filmowe, wyświetlane bez zmian w rozdzielczości.

Gdzie indziej, rozmycie w ruchu zyskuje na większej liczbie próbek, co przekłada się na dokładniejszy, bardziej gładki wygląd efektu. Rośnie także jakość cieni, ale to wydaje się być ograniczone do reflektorów pojazdów. Ogólnie oprawa pozostaje więc taka sama, choć także zasięg ładowania obiektów jest nieco dłuższy na PS4 Pro.

Jeśli mowa o wydajności, to nierówna synchronizacja klatek z dnia premiery zniknęła, zastąpiona standardową blokadą 30 FPS z adaptacyjną synchronizacją pionową - pod dużym obciążeniem widzimy więc tearing. Pro otrzymało stały v-sync i nie pokazuje nigdzie przesuniętych klatek. To sprawia jednak, że w najbardziej wymagających momentach obserwujemy spadki poniżej poziomu ze standardowego PS4, co nie powinno mieć miejsca.

Ogólnie otrzymujemy sprawną aktualizację, choć bez większych rewelacji. Prace nad łatką na pewno wymagały sporo pracy, tym bardziej dziwi brak wzmianki o nich w liście zmian i poprawek.

Mafia 3 ze wsparciem dla PS4 Pro

Śródziemie: Cień Mordoru

  • Rozdzielczość: Dynamiczna, 1728p - 2160p
  • Dodatkowo: „Tryb jakości” w 1080p
  • HDR: Nie

Wiele gier na konsolach operuje przy blokadzie 30 FPS, pozwalając zastanawiać się nad tym, jaki zapas mocy został niewykorzystany w danym tytule. Cień Mordoru jest podobny do Skyrima: natywne 1080p z bazowego PS4 zamienia się na natywne 4K na Pro. W ten sposób 2,3-raza mocniejszy sprzęt generuje 4 razy większą rozdzielczość - bez większego wpływu na wydajność działania, jaka w Skyrimie. Jest jedno zastrzeżenie: liczba pikseli zmienia się dynamicznie, od pełnego 4K do 80 procent tej 2160p.

Bazując na naszych testach przez większość czasu obserwujemy jednak najwyższą wartość, nawet podczas intensywnej akcji w otwartym świecie. To zjawiskowa aktualizacja dla gry imponującej już w docelowym stanie, i nie jest ograniczona dla największych telewizorów. Przygotowano dwa tryby, jeden premiujący jakość, drugi liczbę pikseli. Co ważne, oba są dostępne dla posiadaczy PS4 Pro bez względu na podpięty ekran - tak, jak powinno być.

Co dokładnie daje tryb „jakości”? Prawdę mówiąc, poprawki są minimalne, objawiając się głównie w zasięgu rysowania obiektów, zmniejszając „wyskakiwanie” modeli przed graczem. Już w standardowym trybie nie ma z tym większych problemów, więc wybieramy wyższą rozdzielczość, bez względu na rozmiar telewizora (w przypadku tych mniejszych otrzymamy skalowanie w dół, rozwiązujące problemy z wygładzaniem obrazu). Dwa lata po premierze, Śródziemie: Cień Mordoru nadal wypada bardzo dobrze i jest warte ponownego sprawdzenia.

Postawiono na dynamiczne skalowanie rozdzielczości, ale przez większość czasu i tak oglądamy 4K

Assassin's Creed: The Ezio Collection

  • Rozdzielczość: 2160p
  • Dodatkowo: Nic
  • HDR: Nie

Najpierw złe wieści, ponieważ są dość niewiarygodne: The Ezio Collection zapewnia 30 klatek na sekundę w pełnym 2160p we wszystkich trzech grach, o ile posiadamy ekran 4K. Jeśli jednak mamy mniejszy telewizor, zostajemy przy natywnym 1080p, co zostawia właścicieli PS4 Pro bez żadnych korzyści względem bazowego PS4. W takiej sytuacji musimy podkreślić raz jeszcze, że wszystkie poprawki PS4 Pro powinny być dostępne dla wszystkich posiadaczy tej konsoli, bez względu na podłączany telewizor.

Sama kolekcja to interesujący przegląd trzech lat szybkiego rozwoju technologii w poprzedniej generacji. Assassin's Creed 2 i Assassin's Creed Brotherhood pokazują swój wiek: ostry obraz w 4K podkreśla braki w teksturach i detalach obiektów. Dwie starsze pozycje - zwłaszcza AC2 - to także biedne animacje i postaci, zwłaszcza w przerywnikach. Co fascynujące, Revelations wytrzymuje próbę czasu raczej dobrze: widać już innowacje, które przeniesiono potem do AC3 i Black Flag.

Same prace z zakresu „remasterowania” są minimalne. Poprawa geometrii i tekstur zamieniłaby kolekcję w remake, a na to Ubisoft nie był gotowy. Chcielibyśmy jednak, by zajęto się agresywnym doczytywaniem cieni i obiektów - widać tu pełne ograniczenia ówczesnej technologii. The Ezio Collection to małe rozczarowanie pod tym względem, ale najbardziej boli traktowanie posiadaczy PS4 Pro i telewizorów 1080p. Co stało się ze skalowaniem w dół?

30 FPS i natywne 4K, ale jedynie Revelations wytrzymało próbę czasu

Rise of the Tomb Raider

  • Rozdzielczość: 2160p szachownicowy
  • Dodatkowo: Super-sampling do 1080p, ładniejsza oprawa lub odblokowana liczba klatek w natywnym 1080p
  • HDR: Nie

Najnowsza łatka dla Rise of the Tomb Raider przywraca tytuł do rywalizacji o miano najlepszego wsparcia dla PS4 Pro, bez względu na rozmiar posiadanego telewizora. Aktualizacja 1.05 wprowadzała problemy z płynnością przez błędną synchronizację klatek, ale już wersja 1.06 eliminuje ten problem.

Już standardowa wersja PS4 jest absolutnie piękna, a deweloperzy z Nixxes przygotowali świetne szachownicowe skalowanie do 4K, demonstrując możliwości tej technologii. Niestety, większe obszary centralne, jak Dolina geotermalna i Kompleks radziecki to spadki poniżej celu na poziomie 30 klatek na sekundę. Gdzie indziej płynność nie jest większym problemem i nadal preferujemy tryb z blokadą, bez względu na telewizor. Na ekranie 1080p skalowanie w dół zapewnia świetną poprawę obrazu - znikają jakiekolwiek problemy z wygładzaniem krawędzi.

Jeśli jesteśmy gotowi zaakceptować ząbki na brzegach obiektów, to tryb z odblokowaną płynnością ociera się o poziom 60 FPS w bardziej liniowych poziomach, spadając do około 40 klatek na sekundę we wspomnianych hubach. Takie wahanie nie są czymś, co lubimy, ale na pewno nie brakuje zwolenników wyższej płynności. Tryb rozszerzonej oprawy zachowuje 1080p, ale dodaje włosy PureHair, lepsze filtrowanie tekstur, bardziej realistyczne odbicia, lepsze ładowanie detali, miękkie cienie słońca i więcej dynamicznej roślinności.

W wersji 1.06 deweloperzy z Nixxes usuwają problemy z synchronizacją, wprowadzone w łatce 1.05. To ponownie jedna z najlepszych aktualizacji na PS4 Pro.

Farming Simulator 17

  • Rozdzielczość: 1080p/1440p/2160p
  • Dodatkowo: Rozszerzony zasięg rysowania obiektów dla ekranów 1080p
  • HDR: Nie

Ostatnie, mało zaawansowane aktualizacje gier z myślą o PS4 Pro nieco nas rozczarowały, dlatego zaskakująco udaną łatkę dla Farming Simulator 17 witamy z dużym entuzjazmem. To jeden z najbardziej imponujących patchów tego typu w ogóle na najnowszej konsoli Sony. Posiadacze ekranów HD otrzymują możliwość wyboru pomiędzy większą liczbą klatek na sekundę i rozszerzoną oprawą graficzną, podczas gdy na telewizorach 4K są opcje natywnego 1440p lub 2160p.

Zacznijmy od 1080p. W standardowym trybie renderowania, Farming Simulator 17 na Pro generuje stabilne 1080p60. Włączenie trybu rozszerzonej oprawy oznacza spadki do 55 klatek na sekundę pod obciążeniem, co wprowadza zacinanie. Bez względu na wybrany tryb obrazu, nadal jest jednak lepiej niż na standardowym PS4, gdzie otrzymujemy oprawę i rozdzielczość identyczną ze standardowym trybem na Pro. Osobiście preferujemy właśnie więcej klatek. Rozszerzona opcja grafiki zwiększa zasięg rysowania obiektów, ale ciężko to zauważyć.

Przechodząc do telewizorów z wyższą rozdzielczością obrazu, wybór nieco się komplikuje. Opcja 1440p gwarantuje najlepszy balans - z drobnymi spadkami, ale nadal płynną prezentacją. Przejście do 4K nie wypada jednak źle, generując zazwyczaj powyżej 50 klatek na sekundę, choć ze spadkami do 40-kilku FPS pod obciążeniem. Najważniejsze jest jednak to, że deweloperzy oferują graczom swobodę wyboru - przynajmniej w kwestii rozdzielczości.

Następnie: Uncharted 4, Dishonored 2 i inne na PS4 Pro

Brakuje nam down-samplingu, czyli skalowania w dół. Opcje 1440p oraz 4K dostępne są bowiem tylko dla posiadaczy ekranów 4K. Szkoda, ponieważ dostęp do down-samplingu na telewizorach 1080p byłby naszym zdaniem bardziej wartościowy niż przygotowana opcja z dłuższym zasięgiem rysowania obiektów, ale nadal w 1080p. Mamy nadzieję, że twórcy wprowadzą stosowne zmiany w przyszłości.

Nasuwają się dwa ogólne wnioski. Po pierwsze, Farming Simulator 17 to wyjątkowo rozbudowane wsparcie dla PS4 Pro. Gra nie jest może reprezentantem gatunku „AAA”, ale jesteśmy pod wrażeniem tego, jak zaawansowana i dokładna jest symulacja, ze wsparciem modów na konsolach włącznie, zmianą kąta widzenia i skalowaniem HUD-u. Gra działa też wyjątkowo szybko i nie mówimy tylko o klatkach na sekundę, ale o możliwości pominięcia animowanych logo po włączeniu. Nie jest to zapewne standardowa produkcja dla Digital Foundry, ale podeszliśmy do testów z otwartym umysłem - i bawiliśmy się świetnie.

Farming Simulator 17 - jedna z największych niespodzianek na PS4 Pro

Reklama

Komentarze (24)

Załóż konto

lub

  • Wczytywanie...