Eurogamer.pl

Digital Foundry kontra Skyrim Special Edition na PS4 Pro

Natywne 4K, ale...

Skyrim Special Edition to jeden z pierwszych tytułów ze wsparciem dla PS4 Pro, ze stosowną aktualizacją umieszczoną już na płycie z grą. W odróżnieniu od większości produkcji startowych na tej konsoli, twórcy celują w natywną rozdzielczość 4K - pełne 3840 × 2160 - bez skalowania. Możemy potwierdzić, że tak właśnie jest, bez dynamicznej zmiany liczby pikseli czy innych rozwiązań tego typu. Wzrost rozdzielczości to natychmiastowy skok jakościowy w zestawieniu z 1080p na bazowym PS4, z większą liczbą detali w świecie gry.

Na standardowym PS4 obraz jest domyślnie nieco rozmyty w wyniku zastosowanej metody wygładzania krawędzi. Plus jest taki, że z krawędzi znikają niemal wszystkie ząbki i inne artefakty, co przekłada się na czystą oprawę. To jeden z obszarów, w których czterokrotne zwiększenie rozdzielczości do 4K generuje sporą poprawę sytuacji. Całość nadal jest nieco zmiękczona, ale rośnie liczba detali tekstur czy odległych obiektów, które przy niższej liczbie pikseli po prostu znikają.

Bethesda stosuje to samo temporalne wygładzanie krawędzi w wersji PS4 Pro, co w połączeniu z dużo wyższą rozdzielczością przekłada się na dużo lepiej dopracowany obraz, bez żadnych problemów z krawędziami. Można jednak zauważyć, że przy takiej rozdzielczości stosowanie AA jest mniej istotne ze względu na samo zagęszczenie pikseli w porównaniu ze standardowym 1080p.

Deweloperzy połączyli jednak TSAA z 4K, co daje płynny obraz - kosztem ostrości. Dla posiadaczy ekranów 3840 × 2160 to nadal wartościowa aktualizacja, ponieważ udało się uniknąć skalowania. Jeśli zaś mowa o jakości obrazu, to wersja PS4 Pro wygląda bardzo podobnie do odsłony PC w 4K.

Skyrim Special Edition na PS4 Pro oraz zestawienia z wersją PC w tej samej rozdzielczości

Poza wzrostem liczby pikseli, wersja PS4 Pro oferuje niewiele innych poprawek. Jakość cieni i ogólny poziom jakości jest identyczny z bazowym PlayStation 4. Rośnie za to zasięg rysowania roślinności, bliżej poziomu ultra z wersji PC. Dostajemy więcej szybciej ładującej się trawy, także na dalszym planie. To subtelna zmiana, która nie rzuca się specjalnie w oczy podczas rozgrywki, ale to także mile widziana, dodatkowa warstwa dopracowania.

Rozszerzony zasięg rysowania nie dotyczy niestety żadnych innych obiektów poza roślinnością, więc modele geometryczne czy postacie nadal pojawiają się w tej samej odległości, co na standardowym PS4. PC nadal ma więc przewagę w tych obszarach, gdzie kamienie i inne elementy widać szybciej.

Czy posiadacze standardowych telewizorów 1080p mogą liczyć na jakieś zmiany po włączeniu gry na PS4 Pro? Tak jak w wielu innych tytułach, otrzymamy obraz przeskalowany w dół z 4K. Biorąc pod uwagę fakt, że oprawa jest czysta już na standardowej konsoli, nie przekłada się to na jakieś dramatyczne usprawnienia.

Nie można jednak powiedzieć, że nie ma żadnych poprawek. Przez przeskalowany w dół obraz udaje się wyeliminować drobne migotanie najdrobniejszych detali, widoczne niekiedy na bazowym PS4. Jak można oczekiwać, w 1080p widać też opisane wyżej usprawnienia w zasięgu rysowania roślinności.

PlayStation 4 Pro 4KPC 4KPlayStation 4 Pro 1080pPlayStation 4

Jakość cieni pozostaje taka sama, jak na bazowym PS4. Na PC jest dużo lepiej.

PlayStation 4 Pro 4KPC 4KPlayStation 4 Pro 1080pPlayStation 4

Na Pro rośnie zasięg rysowania roślinności, zbliżony do poziomu ultra z PC.

PlayStation 4 Pro 4KPC 4KPlayStation 4 Pro 1080pPlayStation 4

Doczytywanie innych elementów pozostało bez zmian. Na PC widać więcej elementów, które nie załadowały się jeszcze na konsoli.

PlayStation 4 Pro 4KPC 4KPlayStation 4 Pro 1080pPlayStation 4

Jakość obrazu w 4K na Pro jest podobna do PC w tej samej rozdzielczości. Nie jest specjalnie ostro, ale skok w porównaniu z 1080p jest spory.

PlayStation 4 Pro 4KPC 4KPlayStation 4 Pro 1080pPlayStation 4

1080p także zyskuje na PS4 Pro, dzięki skalowaniu rozdzielczości w dół.

PlayStation 4 Pro 4KPC 4KPlayStation 4 Pro 1080pPlayStation 4

W 1080p jakość tekstur na Pro jest taka sama, jak na bazowym PS4. Ponownie pomaga skalowanie w dół, podnoszące liczbę widocznych detali.

PlayStation 4 Pro 4KPC 4KPlayStation 4 Pro 1080pPlayStation 4

Jakość obiektów i większości efektów pozostaje taka sama na PS4 Pro i bazowym PS4, na poziomie ultra z PC.

Sony podkreśla, że gry działające na PS4 Pro muszą działać w takiej samej - lub wyższej - liczbie klatek na sekundę, co na bazowym PS4. W przypadku Skyrim Special Edition tak jednak nie jest, ponieważ wzrost rozdzielczości przekłada się na widoczne spadki w scenach, w których układ graficzny konsoli jest pod dużym obciążeniem.

Dla przykładu, momenty obfitujące w efekty przezroczystości to spadki poniżej poziomu 30 FPS. W bezpośrednim porównaniu, PS4 Pro generuje 2-3 klatki na sekundę mniej, co przekłada się na zacinanie wyraźniejsze od tego z podstawowej konsoli. Na bazowym PS4 nie ma aż takich problemów - zanotowaliśmy tylko kilka ujęć z 1-3 FPS poniżej linii 30 klatek na sekundę.

Ogólnie wrażenia w 4K nie są więc równie płynne, z częstszym zacinaniem w bardziej skomplikowanych lokacjach. Nie jest to oczywiście ogromna przeszkoda i zazwyczaj obserwujemy właśnie 30 FPS. Trzeba jednak przyznać, że spadki poniżej tego poziomu to krok wstecz w porównaniu ze standardowym PS4 czy odsłoną Xbox One. Szkoda też, że przejście do 4K nie oferuje zauważalnej poprawy grafiki w innych obszarach.

Skyrim Special Edition na PS4 Pro, w 4K

To miła niespodzianka, że Skyrim Special Edition faktycznie wyświetlane jest w natywnym 4K, bez żadnych wizualnych kompromisów w porównaniu z podstawowym wydaniem - jest nawet nieco ładniej. Wyższa jakość obrazu zbliża grafikę do poziomu z PC na mocnej karcie graficznej. Przynamniej w kwestii oprawy, ponieważ płynność to nadal 30 FPS. Wydajność nie jest jednak tak solidna, jak na bazowym PS4 i ostatecznie musimy pogodzić się z poświęceniem kilku klatek na rzecz większej liczby pikseli. Posiadacze ekranów 4K będą zadowoleni, ale już osoby liczące na znaczące usprawnienia na 1080p otrzymują niewiele.

Szkoda także, że nie ma dedykowanego trybu 1080p z grafiką na poziomie ultra z PC. Zwłaszcza, że PS4 Pro poradziłoby sobie z wyższą rozdzielczością cieni, wolumetrycznym oświetleniem czy dłuższym zasięgiem rysowania dla obiektów geometrycznych czy postaci. Twórcy mogli postarać się bardziej, być może rezygnując ze skalowania w dół rozdzielczości 4K na rzecz wyższych ustawień oprawy. Jeśli poszukujemy absolutnej płynności, warto zostać na bazowym PS4.

Skyrim Special Edition udaje się więc zaoferować natywne 4K na konsoli, ale wykonanie nie jest idealne, a gracze zostający przy telewizorach 1080p nie otrzymują zbyt wiele. Być może mówimy tylko o określonych scenach, ale produkcja działa płynniej na bazowym PS4 niż na Pro - a tak być nie powinno.

Reklama

Komentarze (9)

Komentarze zostały zamknięte, ale możesz kontynuować dyskusję pod innymi materiałami lub na Forum!

  • Wczytywanie...