Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Nvidia GeForce GTX 1060 3 GB kontra 6 GB - Test

Czy 3 GB wystarczą do 1080p60?

GTX 1060 w wersji 3 GB to dziwny produkt. Czy to w ogóle jeszcze GTX 1060? Nvidia postawiła przecież na kompromisy idące dalej niż pula pamięci - zmniejszono też liczbę jednostek obliczeniowych. Pełne 1280 shaderów z modelu 6 GB zmniejsza się tu do 1152, co powinno chyba wiązać się ze zmianą nazwy. GTX 1050 Ti? GTX 1060 LE?

Wygląda jednak na to, że producent grupuje teraz swoje karty nie pod względem specyfikacji, a wydajności. Bazując na zapowiedziach „zielonych”, GTX 1060 z 3 GB powinien zapewniać osiągi słabsze tylko o 5 procent od pełnoprawnego chipu GP106. W praktyce nie powinniśmy więc nawet odnotować większej różnicy.

Zobacz: Nvidia GeForce GTX 1060 - Test

Ale mniejsza pula pamięci to powód do niepokoju. Rozdzielczości tekstur w grach rosną, pojawiają się dodatkowe pakiety „HQ”, nie wspominając już o ustawieniach „hyper-ultra”, jak w Mirror's Edge Catalyst. Na razie, bazując na czasie spędzonym w Gears of War: Ultimate Edition, wspomnianym Mirror's Edge, Rise of the Tomb Raider czy w nowym Doom, różnice mogą być raczej subtelne. Jednak ogólnie rzecz biorąc, wymagania dla pamięci będą tylko rosły i wydaje się, że nawet przy ograniczonej liczbie shaderów, GTX 1060 nie znajduje właściwego balansu wydajności i zasobów RAM.

Są jednak inne czynniki do wzięcia pod uwagę. GTX 1060 3 GB nie są jeszcze szeroko dostępne w Polsce, lecz obecnie ceną plasują się nawet nieco poniżej RX 470 4 GB, podczas gdy sprzęt Nvidii oferuje wyższą wydajność. To także kilkaset złotych mniej od pełnego modelu 6 GB. Warto też pamiętać, że technologia kompresji pamięci w wykonaniu „zielonych” jest pierwszej klasy, wyraźnie powyżej AMD - co potwierdza wspomniany pojedynek GTX 1060 z RX 470.

Cover image for YouTube videoNvidia GTX 1060 3GB Review: Does It Have Enough VRAM?
Spojrzenie na GTX 1060 3 GB w formie wideo

Tak niska cena to wynik kompromisów, ale należy dodać, że gdzie indziej specyfikacja nie zmienia się w porównaniu z modelem 6 GB. Taktowanie rdzenia i boost są takie same. Co więcej, nie ma referencyjnego wydania Founders Edition, więc większość kart dostępnych w sprzedaży będzie zapewne fabrycznie podkręcona. Do recenzji otrzymaliśmy model MSI Gaming X, z przyrostem 88 MHz w taktowaniu boost i 40 MHz w pamięci. Jeśli o zasobach VRAM mowa, to zachowano także 192-bitową szynę i moduły 8 gbps, co daje łącznie przepustowość na poziomie 192 GB/s.

Testy dzielimy - standardowo - na rozdzielczości, co dla kart tej klasy oznacza 1080p oraz 1440p. Staramy się zbadać, czy GTX 1060 3 GB rzeczywiście dorówna bratu z 6 GB pamięci. Jest też pojedynek z RX 480 i RX 470 w wersjach 4 GB (w tym drugim przypadku bazujemy na danych z fabrycznie podkręconego modelu MSI). To także okazja do sprawdzenia, ile zaoferuje dodatkowy gigabajt w sprzęcie AMD.

Z ceną na poziomie 1000 złotych, nowy GTX 1060 przeznaczony jest dla graczy celujących w 1080p, czyli najpopularniejszą rozdzielczość. Tutaj zaczynami więc testy - jest kilka niespodzianek. GTX 1060 to lider w tej klasie, prowadząc w siedmiu z ośmiu benchmarków.

Cover image for YouTube videoGTX 1060 3GB vs 1060 6GB/ RX 470/ RX 480 1080p Gaming Benchmarks
GeForce GTX 1060 3 GB/6 GB kontra RX470/480 w 1080p
1920×1080 (1080p) GTX 1060 3GB MSI GTX 1060 3GB GTX 1060 6GB GTX 970 4GB MSI RX 470 4GB RX 480 4GB RX 480 8GB
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 55,2 57,0 58,2 51,3 48,8 50,4 50,8
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 46,8 46,6 45,9 40,5 45,2 45,9 47,7
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 74,8 77,2 78,7 72,5 68,0 68,8 70,1
The Division, Ultra, SMAA 54,3 55,5 56,6 50,2 51,3 53,6 54,8
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 63,1 64,7 65,6 56,2 54,7 57,1 58,7
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 57,7 59,7 65,8 59,0 68,6 71,4 73,2
Rise of the Tomb Raider, Very High, tekstury High, SMAA, DX12 74,2 74,3 75,1 69,7 64,1 65,4 66,0
Wiedźmin 3, Ultra, Post AA, bez HairWorks 64,7 66,5 68,4 60,7 57,9 60,5 61,2

Model MSI Gaming X w trybie „cichym” pozwala na dobrą sprawę włączyć sprzęt w referencyjnym taktowaniu, gdzie boost zatrzymuje się nieco ponad 1,9 GHz, jak w większym bracie. Jak zapewniała Nvidia w materiałach promocyjnych, 10-procentowy deficyt w jednostkach CUDA przekłada się na 5-procentowy spadek mocy. Różnicę zmniejsza nieco fabryczne podkręcenie produktu MSI, więc Gaming X plasuje się gdzieś pomiędzy referencyjnymi odmianami GTX 1060 3 GB i 6 GB.

W większości przypadków GTX 1060 wyprzedza RX 470 (przypominamy: także w wersji fabrycznie podkręconej, co daje kilka klatek na sekundę więcej), a także obie odmiany RX 480. Nawet Ashes of the Singularity - słaby punkt Nvidii - to równy poziom. Żaden z testów nie wskazuje, że 3 GB może stanowić problem - poza Hitmanem. Tutaj spadki na GTX 1060 3 GB są znaczne i podejrzewamy, że winne jest właśnie zastosowanie DirectX 12, gdzie to deweloperzy gry odpowiadają za zarządzanie pamięcią. Niczego podobnego nie widzimy na kartach AMD z 4 GB pamięci.

Hitman jest także wart uwagi ze względu na to, że GTX 970 wyprzedza tutaj GTX 1060, choć nieznacznie. Kłopotem - ponownie - jest najpewniej pamięć. Pod względem czystej mocy obliczeniowej GTX 1060 3 GB wyprzedza GTX 970, więc prosty proces eliminacji musi wskazać na problem z limitem VRAM.

Cover image for YouTube videoGTX 1060 3GB vs 1060 6GB/ RX 470/ RX 480 1440p Gaming Benchmarks
GeForce GTX 1060 3 GB/6 GB kontra RX470/480 w 1440p
2560×1440 (1440p) GTX 1060 3GB MSI GTX 1060 3GB GTX 1060 6GB GTX 970 4GB MSI RX 470 4GB RX 480 4GB RX 480 8GB
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 32,4 33,5 37,4 32,7 29,6 31,0 33,8
Ashes of the Singularity, Extreme, 0x MSAA, DX12 41,3 41,6 41,2 35,9 40,1 40,7 42,7
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 45,6 47,4 47,7 43,8 41,3 41,8 43,1
The Division, Ultra, SMAA 37,7 38,9 39,9 36,1 37,2 38,1 39,0
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 42,7 43,9 45,0 39,6 39,2 40,7 42,3
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 41,0 42,1 48,1 41,5 50,0 52,2 55,0
Rise of the Tomb Raider, Very High, tekstury High, SMAA, DX12 47,8 47,8 49,2 46,1 43,2 45,0 45,8
Wiedźmin 3, Ultra, Post AA, bez HairWorks - 46,9 48,2 31,9 41,9 43,5 45,3

Przy 2560×1440, różnice w wynikach między GTX 1060 i konkurencją AMD zaczynają się zacierać, choć 5-procentowa przewaga pełnego modelu 6 GB pozostaje niezachwiana. Poza sporym deficytem w Hitmanie, także Assassin's Creed Unity pokazuje, że karta dociera do limitów pamięci.

Potwierdza to monitorowanie GPU w programie MSI Afterburner, ale jeszcze więcej pokazują czasy generowania kolejnych klatek, gdzie widać znaczne skoki - klasyczny przykład, że brakuje pamięci. Co interesujące, GTX 970 generuje podobną liczbę klatek na sekundę w testach, ale bez podobnych skoków w synchronizacji, do także wskazuje na problemy z pulą 3 GB.

Crysis 3, The Division i Wiedźmin 3 i kilka innych pozycji pokazują, że rozsądne zarządzanie pamięcią pozwala uzyskać dobrą wydajność. Jednak im wyższa rozdzielczość, tym bardziej atrakcyjne stają się większe tekstury. Jeśli mowa o mocy obliczeniowej, to ograniczony układ GP106 pokazuje, że ma dość możliwości, by oferować rozgrywkę w 1440p, ale problemem jest właśnie pamięć. Musimy przechować w niej te same dane, co przy 1080p, ale ostateczny rozmiar generowanej sceny rośnie nawet o 77 procent. Wyśmienita kompresja informacji w architekturze Pascal na pewno pomaga, ale także ma swoje limity - jej efektywność różni się w zależności od sceny.

Tekstury w bardzo wysokiej rozdzielczości nie są raczej przeznaczone dla sprzętu poniżej 4 GB, ale i tak je testujemy. Tutaj widać, że urządzenia AMD z 4 GB zachowują się stabilnie, podczas gdy GTX 1060 wprowadza zacinanie, a następnie spory spadek (zielona linia).

Ogólnie, GTX 1060 3 GB radzi sobie dobrze z naszymi testami, ale bliższe spojrzenie na problematyczne Hitman i Assassin's Creed Unity pokazuje coś interesującego. Zacinanie jest kłopotem w mniejszym stopniu, niż oczekiwaliśmy, ale obserwujemy za to ogólny spadek wydajności. W takim Unity, 5-procentowa przewaga modelu 6 GB rośnie do 15 proc. w 1440p. Sprzęt AMD z 4 GB pokazuje więcej zacinania, ale nadal osiąga oczekiwane rezultaty.

Nasz kolejny test pokazuje, że dodatkowy gigabajt pamięci na pewno pomaga produktom „czerwonych”. Ponownie włączymy Rise of the Tomb Raider w 1080, ale z bardzo wysokim poziomem tekstur, co deweloper odradza na sprzęcie z taką pula pamięci. Sprawdzamy trzy sekcje: w pierwszej GTX 1060 3 GB dorównuje większemu bratu, ale już w drugim segmencie natykamy się na krótkie zacinanie, po czym następuje stały spadek liczby klatek na sekundę.

Tymczasem RX 470 - słabsza karta, jeśli pominąć pamięć - wychodzi na prowadzenie podczas większości czasu trwania testu i wygląda na to, że radzi sobie z przechowaniem dodatkowych informacji na temat tekstur bez spadku wydajności. Twórcy zalecają, by czegoś podobnego nie robić, ale to dobry przykład na to, że w niektórych zastosowaniach - nawet przy 1080p - posiadanie 4 GB pamięci daje przewagę nad 3 GB, nawet przy lepszej kompresji po stronie Nvidii.

Cover image for YouTube videoGTX 1060 3GB/6GB 1080p vs 1440p Gaming Benchmarks
GeForce GTX 1060 3 GB kontra 6 GB w 1080p/1440p

Biorąc pod uwagę fabryczne podkręcenie GTX 1060 3 GB w wersji MSI, nie liczyliśmy na wiele w sferze podkręcania. Myliliśmy się. Maksymalnie udało się uzyskać dodatkowe 190 MHz w rdzeniu, co daje imponujące 2,19 GHz - stabilne w wymagającym teście w Crysis 3. Karta uginała się natychmiast po próbie włączenia 2,2 GHz. Były to rekordowe wzrosty na sprzęcie Pascal, ale nasz entuzjazm wkrótce nieco ostygł. Ashes of the Singularity nie było stabilne i musieliśmy zejść do +140 MHz - nadal całkiem dobrze. Pamięć GDDR5 poradziła sobie z +450 MHz, dając ostatecznie 8,9 GHz. Nieźle.

Ponowne testy kilku gier na takim podkręceniu to wyraźne korzyści, nawet 12 procent więcej względem standardowego taktowania GTX 1060 i 8 proc. w zestawieniu z fabrycznie podkręconym modelem MSI. Nie jest to nic rewolucyjnego, jeśli przypomnimy sobie 20-procentowe wzrosty w architekturze Maxwell, ale nadal otrzymujemy zauważalne korzyści.

Efektywność sprzętu Pascal nadal imponuje. Model MSI z autorskim schładzaniem pobiera nieco więcej prądu od referencyjnego GTX 1060 6 GB, ale to nadal bardzo dobre 234 W. Bardzo dobrze wypadają temperatury. Nawet przy podkręceniu MSI Gaming X do 2,19 GHz zatrzymywaliśmy się przy około 67 stopniach. To dużo, dużo lepiej od modelu 6 GB w wydaniu Founders Edition. Można oczekiwać, że sprzęt MSI w wersji 6 GB będzie równie godny uwagi.

Nasza ulubiona scena do testowania zapotrzebowania na prąd - bardzo wymagająca i powtarzalna
GTX 1060 3 GB GTX 1060 3 GB OC GTX 1060 6 GB GTX 970 MSI RX 470 RX 480
Maks. pobór prądu 234 W 250 W 230 W 295 W 283 W 271 W

Nvidia GeForce GTX 1060 3 GB - werdykt Digital Foundry

W teście GTX 1080 zaskoczyło nas, jak dobrze we współczesnych grach poradziło sobie GTX 780 Ti, biorąc pod uwagę 3 GB pamięci. GTX 1060 3 GB ma taką samą pulę VRAM, ale także dwie dodatkowe generacje rozwoju kompresji danych. Rezultaty są takie, że 3 gigabajty starczają do zabawy w 1080p60, o ile pominiemy te najbardziej wymagające ustawienia graficzne, jak MSAA i tekstury na poziomie „ultra”. W rozdzielczości 1080p włączenie takich opcji i tak ma minimalny wpływa na oprawę.

Kompresja danych od Nvidii to technologia stawiająca oczywiście na dekodowanie danych w locie bez utraty jakości, więc różnice zauważymy nie tylko w poszczególnych grach, ale i w scenach - w zależności od kontekstu. Testy Hitmana sugerują tymczasem, że nawet w 1080p możemy natknąć się na problemy wywołane nie ograniczoną liczba jednostek obliczeniowych, ale właśnie pamięcią. To pozwala się zastanowić, na ile przyszłościowym zakupem będzie wybór GTX 1060. Poprawa grafiki dzięki teksturom „ultra” będzie mała, ale na pewno nie chcielibyśmy w przyszłości schodzić do poziomu „medium”, by osiągnąć zadowalającą wydajność.

Na obecną chwilę, GTX 1060 3 GB to karta ze świetną wydajnością za dobre pieniądze, ale na pewnie ograniczenia możemy natknąć się szybciej, niż w przypadku RX470/480. Żadnego modelu z tej nowej fali za 1000-1300 złotych nie można wykluczyć, a GTX 1060 to nadal spora moc. Rekomendujemy jednak dołożenie do wersji GTX 1060 6 GB.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Komentarze