Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Rywalizacja w grach staje się mniej interesująca wraz z wiekiem

Wynika z badania.

Standardowy gracz, wraz z kolejnymi latami na karku, staje się coraz mniej zainteresowany rywalizacją z innymi, preferując na przykład strategie - wynika z nowego badania.

Firma Quantic Foundry przebadała ponad 140 tysięcy osób. „Rywalizacja” określana jest jako rywalizowania z innymi graczami w pojedynkach jeden na jednego oraz w przeróżnych odmianach drużynowych.

Autor raportu - Nick Yee - ujawnia na oficjalnym blogu, że taki spadek zainteresowania jest szybszy w przypadku mężczyzn, ale w okolicy 45 lat różnica już się zaciera.

Wykres od Quantic Foundry. Linie oznaczają zainteresowanie rywalizacją.

Badani podawali jedną z dwunastu przyciągających motywacji: destrukcja, podekscytowanie, rywalizacja, komunikacja, wyzwanie, strategia, kończenie czegoś, potęga, fantazja, fabuła, projekt i odkrywanie.

Okazuje się, że właśnie „strategia”, definiowana jako rozgrywka wymagająca „dokładnego planowania i podejmowania decyzji”, zmienia się w najmniejszym stopniu wraz z latami.

„Po pierwsze, wraz z wiekiem i rosnącymi obowiązkami, gracze są mniej skłonni do podawania określonego typu jako »wyjątkowo ważnego/atrakcyjnego«” - sugeruje Lee.

„Po drugie, niższe wskazania niektórych motywacji nie oznacza, że są one gorsze. Dla przykładu, niska wartość w »Podekscytowaniu« to określony rodzaj rozgrywki, a spokojna i bezstresowa zabawa nie jest przecież czymś gorszym niż szybkie tempo i stres.”

Stowarzyszenie Entertainment Software Association zapewnia, że statystyczny gracz ma już 35 lat, a wartość ta będzie tylko rosła w przyszłości.

Badanie Quantic Foundry nie jest oczywiście definitywne, ale pokazuje na przykład, że chęć rywalizacji wiąże się w większym stopniu właśnie z wiekiem, a nie z płcią gracza.

Yee zauważył też trend w największych produkcjach, polegający na oferowaniu możliwości zabawy w krótkich „wycinkach”.

„Często myślimy o grach MMO jak o wielkich pożeraczach czasu” - uważa autor. „Ale wiele z nich pozwala realizować małe cele, które świetnie nadają się do wypełnienie chwili wolnego czasu.”

Model motywacji graczy

Read this next