Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Final Fantasy 15 ukaże się w przyszłym roku

Reżyser przeprasza za słaby pokaz.

Okres premiery Final Fantasy 15 został zawężony, choć wyjątkowo nieznacznie. Gra ukaże się w przyszłym roku, dziesięć lat po pierwszej zapowiedzi pierwowzoru - Final Fantasy Versus 13.

Reżyser produkcji - Hajime Tabata - ujawnił te informacje w rozmowie z Eurogamerem, komentując negatywne reakcje fanów po prezentacji gry na Gamescomie.

Wczoraj, podczas trwającej godzinę prezentacji Active Time Report (zapis poniżej) zaoferowano tylko nowy trailer oraz drobne fragmenty rozgrywki.

Wielu graczy uznało taki pokaz za wyjątkowo skromny, zwłaszcza po tym, jak Square Enix podgrzewało atmosferę przez niemiecką imprezą, odpuszczając czerwcowe E3.

Zobacz na YouTube

- Przyjrzeliśmy się reakcjom na wczorajsze ATR i rozumiemy, że gracze oczekiwali dużych informacji. Zdajemy sobie sprawę, że zawiedliśmy wiele osób i żałujemy - mówił Tabata.

- Przybyliśmy na Gamecom z planem, chcąc zaoferować szczegóły na równym poziomie, dla osób zaznajomionych z serią i tych początkujących. Błędnie oszacowaliśmy oczekiwania na tę imprezę, zwłaszcza związane z tym, co chcą zobaczyć gracze. Przepaść była ogromna i szybko zdaliśmy sobie z tego sprawę po prezentacji.

- Chcieliśmy powiedzieć coś jeszcze: nie trzeba będzie czekać do 2017 roku. Chcemy przekazać to wprost i zapewnić, że gra się ukaże.

Tabata przejął stery nad Final Fantasy 15 w ubiegłym roku, by Tetsuya Nomura mógł skupić się na Kingdom Hearts 3. Od tego czasu opublikowano wersję demonstracyjną Final Fantasy 15: Episode Duscae, która doczekała się nawet sporej aktualizacji.

Ale większość zainteresowanych czeka teraz właśnie na datę premiery i wielu fanów uważało, że to właśnie Gamescom będzie idealną platformą do tego ogłoszenia. Reżyser zapewnia, że debiut w przyszłym roku leży w zgodzie z wcześniejszymi planami firmy.

- Ustaliliśmy cel po przejściu z Final Fantasy Versus 13 i od tego czasu w większym stopniu się nie zmienił, jest praktycznie taki sam - wyjaśnił.

- Gdy przejąłem odpowiedzialność za 15, założenia związane z Versus 13 nie działały, więc musieliśmy je zmienić. Otrzymałem misję od zarządu, cel dla tej gry. Określili budżet i końcową datę. Zaczęliśmy się zastanawiać, jak stworzyć w tych ramach jak najlepszą grę. Nie pozwolą mi zmienić tych warunków!

- Powiedziałem do zarządu, jakie mam parametry, by konkurować na rynku tytułów AAA - dodaje Tabata. - Można myśleć, że działam w limitowanych warunkach, ale tak nie jest. Upewniłem się, że mamy wystarczająco dużo czasu, pieniędzy i ludzi, by przygotować to, co chciałem. Mamy wszystko, czego potrzebuję do ukończenia zadania.

Jeśli zaś mowa o samych pracach nad grą, to deweloper przyznaje, że nie ma większych problemów, choć pewne kwestie związane z produkcją popularnej gry nieco go zaskoczyły.

- Prace postępują dobrze odkąd zostałem reżyserem - zapewnia. - Wszystko zgodnie z harmonogramem! Nie spodziewałem się negatywnych reakcji ze strony osób, które śledziły tytuł od początku, od pierwszej wersji. To było zaskakujące.

- Jeśli zastanowimy się nad produkcją gier, to pomysł na zmiany w czasie prac, modyfikowanie postaci, dodanie czegoś innego nie jest niczym nowym. Zwłaszcza w przypadku 15, po zmianie założeń i ogłoszeniu wiele osób mówiło, że nie byliśmy gotowi. To mocno mnie zaskoczyło. Myślałem, że może nie przygotowałem się w odpowiedni sposób, może powinienem to przewidzieć i coś powiedzieć, by fani się nie denerwowali.

Zobacz na YouTube

Ostatnia główna odsłona serii nosiła liczbę 13 w tytule, wydana w 2009 roku i rozwinięta za pomocą dwóch kontynuacji. Czy 15 również postawi na kilka odsłon?

- Chcemy, by główna gra była kompletnym doświadczeniem, to bardzo ważne założenie - mówi Tabata. - Zwłaszcza w Japonii gracze nie lubią, gdy tak nie jest.

- Mamy oczekiwania i plany, w zależności od różnych warunków. Jeśli gra się spodoba i poradzi sobie dobrze, to naturalne jest, że gracze będą chcieli spędzić więcej czasu w tym świecie. Ustalamy plany na opowieści w tym uniwersum. W ten sam sposób, w jaki ja dołączyłem do projektu, dobrze byłoby, gdyby młodsi deweloperzy zajęli się tymi projektami.

Następnym przystankiem na promocyjnej trasie Final Fantasy 15 jest impreza PAX Prime, zaplanowana na koniec sierpnia. Może wtedy poznamy datę premiery.

Read this next