Eurogamer.pl

Najlepszy sprzęt PC dla GTA 5

Karty graficzne, procesory i ustawienia na każdy budżet.

Przetestowaliśmy Grand Theft Auto 5 na większości dostępnych na rynku kart graficznych z jednym chipem. Przedsięwzięcie było ogromne, ale biorąc pod uwagę duże zainteresowanie grą - warte wysiłków. Rockstar wyprodukował produkcję idealnie skalującą się na różnych konfiguracjach. W naszych testach nawet najtańsze karty graficzne stawały w szranki z jakością osiągalną na PlayStation 4, ale z drugiej strony - włączenie maksymalnych ustawień daje wycisk nawet modelowi Titan X. Warto jednak pamiętać, że choć GPU pozostaje jednym z najważniejszych komponentów komputera do gier, to ostatnie tytuły w większym stopniu stawiają także na procesor, a GTA 5 nie jest wyjątkiem.

W tym poradniku sprzętowym przyjrzymy się wydajności Grand Theft Auto 5 na różnych procesorach i kartach graficznych, szukając odpowiedniej konfiguracji do osiągnięcia solidnej wydajności. Jak zwykle, nasze testy bazują na aplikacji FCAT od Nvidii, pozwalającej nie tylko zarejestrować liczbę klatek na sekundę, ale także czas generowania samych klatek. W ten sposób możemy lepiej zidentyfikować problemy i dostosować ustawienia graficzne. Zamieszczamy też testy w formie wideo.

Zgromadzone dane pozwalają także zaproponować rekomendowane ustawienia na każdym poziomie sprzętowym, starając się osiągnąć stabilne 60 FPS przy jak najlepszej jakości obrazu. W naszej opinii podwojenie liczby klatek względem konsol to największe usprawnienie, a najlepsza wiadomość jest taka, że nie potrzeba do tego ogromnego budżetu.

Procesor i RAM: czego potrzeba do GTA 5

Artykuł może i koncentruje się na kartach graficznych, ale wybór CPU jest równie istotny. Aby sprawdzić, co jest potrzebne do idealnej rozgrywki, przetestowaliśmy cztery modele Intela: Core i3 4130, Core i5 4670K, Core i7 4790K i nieco szalony, ośmiordzeniowy i7 5960X. Dwurdzeniowy sprzęt działa sprawnie jeśli celujemy w 30-40 FPS i ustawienia konsolowe, ale do 60 FPS potrzeba już i5. GTA 5 skaluje się na osiem rdzeni oraz szesnaście wątków i choć nie zobaczymy większej różnicy względem i5 w kwestii liczby klatek na sekundę, to stabilność rośnie wraz z liczną dostępnych dla gry rdzeni.

W naszym teście poniżej sprawdzamy GTA 5 w 1080p na maksymalnych ustawieniach (także tych zaawansowanych), ale bez wygładzania krawędzi MSAA. Używamy najpotężniejszej na rynku karty Titan X, by wyeliminować wszelkie ograniczenia dla procesora. Warto zaznaczyć, że na słabszych konfiguracjach osiągniemy lepsze wyniki FPS po zmniejszeniu ustawień, ale nawet wtedy osiągnięcie stałego poziomu 60 FPS wymaga co najmniej Core i5.

Niestety nie udało nam się sprawdzić procesorów AMD, ale dane z rosyjskiego serwisu GameGPU sugerują, że Intel pokonuje konkurencję we wszystkich obszarach. Jest to zapewne wynikiem preferowania jednego, mocnego rdzenia przez DirectX 11.

Jeśli mowa o pamięci RAM, to Grand Theft Auto 5 potrzebuje łącznie około 6 GB, więc 8 GB DDR3 powinno być wystarczające do stabilnej rozgrywki. Aby dorównać PlayStation 4, rekomendujemy minimum Core i3 4130 z kartą GTX 750 Ti. Tytuł zadziała nawet na słabszym sprzęcie, o ile użytkownikowi nie przeszkadza włączenie niższych ustawień. GTA 5 zaczynało na X360 i PS3, a niskiej jakości obiekty i tekstury nadal znajdują się w grze, jeśli ich potrzebujemy.

Prosta zasada: jeśli zadowala nas wydajność konsolowa, Core i3 4130 lub AMD FX-6300 powinno wystarczyć. Do 60 FPS potrzebujemy już czterordzeniowego procesora.

1920×1080, FXAA, Maksymalne ustawienia, Titan X Minimalne/Średnie FPS
Core i3 4130 (3,4GHz, dwa rdzenie, cztery wątki) 28,0 / 42,4
Core i5 4690K (3,9GHz, cztery rdzenie, cztery wątki) 40,0 / 67,6
Core i7 4790K (4,4GHz, cztery rdzenie, osiem wątków) 35,0 / 69,0
Core i7 5960X (3,2GHz, osiem rdzeni, 16 wątków) 35,0 / 74,9

Najlepsza karta za ok. 600 zł: GeForce GTX 750 Ti 2GB

Osoby starające się dorównać konsolom pod względem jakości obrazu powinny celować w Radeona R7 260X lub GeForce GTX 750 Ti 2 GB. Modele te są stosunkowo tanie i wydajne, choć problemem jest tylko 2 GB pamięci VRAM - zalecamy co najmniej 3 GB. Przy odpowiednim dobraniu parametrów na poziomie PS4 obie karty radzą sobie sprawnie. Bardzo wysoka jakość tekstur przekracza limit pamięci, ale pomimo tego wydajność nie spada w większym stopniu.

Z mocnym procesorem i7 - usuwającym ewentualne ograniczenia - obie karty przekraczają poziom 30 FPS, znany z konsol. GTX 750 Ti jest około 8 procent wydajniejszy niż odpowiednik AMD, ale rozgrywka pozostaje podobna. Trudno jednak spodziewać się, że gracz postawi na nietypowe połączenie drogiego procesora i taniej karty, więc powtórzyliśmy testy na Core i3 4130. Efekty? Spadają minimalne wartości klatek na AMD i pojawia się zauważalne „zacinanie” rozgrywki, gdy CPU jest pod obciążeniem, co widać w poniższym materiale wideo.

Nie jest sekretem, że sterowniki Nvidii w mniejszym stopniu obciążają procesor, co ma duże znaczenie na słabszych PC. Radeon R9 270X to świetna karta: na czterordzeniowym procesorze zapewnia niemal o 40 procent lepszą wydajność w GTA 5 niż GTX 750 Ti. Jednak na Core i3 spadki są już ekstremalne i niższe nie tylko od sprzętu Nvidii, ale także od R7 260X. AMD produkuje świetny sprzęt, ale do czasu rozwiązania problemów z DirectX do słabszych konfiguracji polecić można tylko Nvidię.

Ta firma ma także inną przewagę: prawdziwie efektywny sposób na włączenie blokady 30 FPS. Stosowne aplikacje dostępna są dla różnych GPU, a nawet samo GTA 5 posiada wbudowaną opcję połowicznej synchronizacji pionowej. Jednak żadne z tych rozwiązań nie zapewnia solidnego, stałego 30 FPS, z czym nie ma problemów na konsolach. Kłopot rozwiązuje właśnie adaptacyjna synchronizacja pionowa Nvidii.

AMD R7 260X i Nvidia GTX 750 Ti dorównują konsolom w GTA 5, pomimo 2 GB pamięci. R7 260X to dużo więcej mocy za niewiele więcej pieniędzy, ale sterowniki nie radzą sobie w połączeniu ze słabszym procesorem, co widać w testach z Core i3.

1920×1080, ustawienia konsolowe, FXAA Core i3 4130 (Minimalne/Średnie FPS) Core i7 4790K (Minimalne/Średnie FPS)
GeForce GTX 750 Ti 2 GB 31,0 / 42,2 31,0 / 42,9
Radeon R7 260X 2 GB 28,0 / 38,6 30,0 / 39,4
Radeon R9 270X 2 GB 25,0 / 48,9 44,0 / 58,8

Najlepsza karta za ok. 850 zł: Radeon R9 280 3 GB

Nasze ambicje zwiększają się, gdy przechodzimy do kluczowej kategorii poniżej tysiąca złotych. Włączamy wszystkie opcje na maksimum, poza wygładzaniem MSAA. Nvidia w tym przedziale oferuje GTX 960. Wybór po stronie „czerwonych” jest już dużo większy: nieco tańsze R9 285 i R9 280 oraz bardziej wydajne i droższe R9 280X. GTX 960 i R9 285 oferują po 2 GB pamięci, w 280 i 280X jest o gigabajt więcej. To kluczowy element, ponieważ podniesienie standardowych ustawień na maksimum to wymóg na poziomie 2,6 GB. Od teraz nasze testy prowadzimy już tylko na Core i7 4790K. Dlaczego? Ten screen odpowiada na to pytanie. GTA 5 wymaga czterordzeniowego procesora, by poradzić sobie z naszymi ustawieniami. Połączenie wydajnej karty i mniej potężnego procesora nie sprawdzi się w tej grze.

Bazując na samych klatkach obrazu, GTX 960 i R9 280X to wyraźni liderzy, ale pomiędzy najniższym i najwyższym wynikiem jest tylko 9 procent różnicy. Sprawdzenie czasów generowania poszczególnych klatek ujawnia jednak spadki wynikające z ograniczonych zasobów pamięci, gdy dane przenoszone są pomiędzy zasobami VRAM i pamięcią systemową. Zmniejszenie jakości tekstur pozwala „upchnąć” cały proces w 2 GB, ale tym samym uzyskujemy jakość obrazu poniżej standardu PS4 i Xbox One.

Ogólnie w tej kategorii cenowej rekomendujemy Radeona R9 280. Zapotrzebowania na prąd jest w przypadku tej karty wyższe niż na GTX 960, ale zyskujemy większe moce obliczeniowe i więcej pamięci. Warto zauważyć, że GTX 960 dostępna są także w wariancie z 4 GB, ale stosunek ceny do wydajności jest wątpliwy. Za odrobinie większą kwotę można mieć dużo potężniejszego Radeona R9 290, z 4 GB VRAM w standardzie.

W przedziale poniżej tysiące znaleźć można świetne karty. AMD R9 280 to opłacalny zakup, z 3 GB pamięci na pokładzie.

Grand Theft Auto 5 - testy GTX 960 vs R9 280/280X/285 w 1440p

FXAA, Maksymalne ustawienia standardowe, Core i7 4790K 1080p Minimalne/Średnie FPS 1440p Minimalne/Średnie FPS
Radeon R9 280 3 GB 39,0 / 60,2 32,0 / 43,6
Radeon R9 280X 3 GB 43,0 / 66,1 35,0 / 48,7
Radeon R9 285 2 GB 39,0 / 62,3 31,0 / 45,0
GeForce GTX 960 2 GB 42,0 / 66,1 32,0 / 45,3

Najlepsza karta powyżej tysiąca złotych: GeForce GTX 970 4 GB

W najwyższej kategorii mamy pięciu zawodników. R9 290 i R9 290X od AMD z 4 GB pamięci, GTX 970 i GTX 980 od Nvidii z 4 GB pamięci (z zastrzeżeniami) oraz - nieco poza stawką - Titan X z 12 GB. Wszystkie te modele oferują ogromną wydajność. Aby je przetestować, zajrzeliśmy do menu z zaawansowanymi ustawieniami, gdzie znaleźć można rozbudowane cieniowanie, ogromne zasięgi widzenia i lepsze ładowanie obiektów podczas przelotu nad światem gry. Dodatkowe wymogi stawiane komputerom są jednak ogromne - jedynie GTX 980 i Titan X dorównują wydajnością zestawowi „standardowemu” (przy tych znacznie wyższych opcjach). Pojawiają się też większe spadki płynności.

Interesujący jest fakt, że różnice w wydajności przy 1080p i 1440p są względnie niskie, co sugeruje, że jesteśmy ograniczani raczej przez procesor i sterowniki DirectX 11. Na jaw wychodzi także brak skalowania na Titan X - karta z 12 GB pamięci zapewnia zaledwie 4 procent lepszą wydajność od GTX 980 przy 1080p i siedem procent przy 1440p. Wyniki były tak zaskakujące, że sprawdziliśmy je trzykrotnie. Przewaga Titan X rośnie do 27 proc. przy rozdzielczości 4K, gdzie większa moc ma znaczenie. GTX 980 nie pomaga zapewne fakt, że w tym przypadku musieliśmy zmniejszyć zaawansowany zasięg widzenia do 80 procent, by pomieścić się przy tak dużej rozdzielczości w limicie 4 GB pamięci.

Titan X to oczywiście najpotężniejsza z testowanych opcji, ale wśród graczy królują monitory 1080p i 1440p, gdzie gwiazdą jest GTX 970, wychodząc na prowadzenie dzięki świetnemu stosunkowi ceny do wydajności. Karta jest szybsza od obu modeli AMD i niedużo droższa od 290X (a obecnie zakup oznacza także darmową kopię Wiedźmina 3). Kontrowersje związane z podzielonymi blokami pamięci nie są problemem w GTA 5 - testy nie wskazują żadnych kłopotów nawet przy pełnym wykorzystaniu 4 GB. Co ciekawe, R9 290 i 290X oferują niemal identyczną wydajność, w marginesie błędu. Jeśli jednak uda się okazyjnie kupić R9 290 w niższej cenie, to otrzymamy najtańszy sposób na osiągnięcie 1440p60 w GTA 5.

Z kronikarskiego obowiązku testujemy też w 1080p, ale przy tej rozdzielczości moc potężnych kart jest marnowana. Celem powinno być raczej 1440p lub 4K dla Titan X.

Testy Grand Theft Auto 5 - R9 290/290X vs GTX 970/980 w 1440p

Testy Grand Theft Auto 5 - R9 290X vs GTX 970/980/Titan X w 4K

FXAA, Maksymalne ustawienia (także te zaawansowane), Core i7 4790K 1080p Minimalne/Średnie FPS 1440p Minimalne/Średnie FPS 4K Minimalne/Średnie FPS
Radeon R9 290 4 GB 28.0 / 50.0 24.0 / 41.5 18.0 / 25.1
Radeon R9 290X 4 GB 28.0 / 51.2 26.0 / 43.9 18.0 / 26.0
GeForce GTX 970 4 GB 31.0 / 60.8 26.0 / 49.2 20.0 / 27.0
GeForce GTX 980 4 GB 33.0 / 66.3 29.0 / 55.5 20.0 / 30.8
GeForce Titan X 12 GB 35.0 / 69.0 32.0 / 59.4 23.0 / 39.1

Grand Theft Auto 5 na PC: król skalowania

99 gier RPG... ...które napisały historię gatunku 99 gier RPG...

Jak zauważyliśmy już w naszej analizie, Grand Theft Auto 5 na PC to najlepsza wersja gry, dodająca kolejne usprawnienia do imponującego już remastera. Produkcja została świetnie zoptymalizowana, a dorównanie poziomowi oprawy z konsol obecnej generacji nie jest większym problemem, już przy użyciu stosunkowo skromnych komponentów. Tymczasem zaawansowane opcje graficzne nie są może czymś przełomowym, ale jeszcze przez lata będą stanowiły wyzwania dla kart graficznych.

Najbardziej imponuje możliwość dotarcia do poziomu stabilnego 60 FPS na względnie tanim sprzęcie - wymagany procesor i5 już teraz jest ulubionym wyborem wśród graczy i nie trzeba go nawet podkręcać. W „standardowej” kategorii preferujemy Radeona R9 280, ale osiągnięcie 60 klatek nie powinno być większym problemem na szeregu innych, starszych i nowszych modeli. Zwłaszcza używane GTX 960 znaleźć można w atrakcyjnych cenach (choć z 2 GB pamięci).

Słowo ostrzeżenia na koniec: GTA na PC ma drobne problemy z pracą na 60 FPS z włączoną synchronizacją pionową. Jeśli natrafimy na małe „drgania” obrazu, lepiej włączyć v-sync poza grą, w panelu kontrolnym karty. To mała zmiana, ale może znacząco przełożyć się na płynność i wrażenia z rozgrywki.

Reklama

Komentarze (4)

Komentarze zostały zamknięte, ale możesz kontynuować dyskusję pod innymi materiałami lub na Forum!

  • Wczytywanie...