Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Najlepsze strzelanki - Kwiecień 2015

Sieciowe, dla jednego gracza, taktyczne - zestawienie aktualnie najciekawszych strzelanek.

Strzelanki to jeden z najpopularniejszych gatunków gier wideo i spełniają dziś pierwotną rolę zabaw podwórkowych w „wojnę” - kto z nas za młodu nie udawał żołnierza, nie bawił się zabawkowymi pistoletami i karabinami maszynowymi? Strzelanki dają namiastkę tego wszystkiego, ale w przyjemnych, domowych warunkach. Czasami zaś oferują dodatkową głębię, gdy skupiają się także na innych elementach, jak choćby fabule czy rozgrywkach sieciowych.

Jest coś fascynującego w możliwości spojrzenia na świat gry oczami bohatera. Wiele tytułów - także nie będących typowymi strzelankami - udowodniło, że w takich przypadkach najłatwiej wczuć się w rolę i położenie wirtualnej postaci. Perspektywa pierwszoosobowa potęguje wrażenie kontroli nad bohaterem i jego poczynaniami. Właśnie przy takim spojrzeniu na akcję, strzelanie sprawia zazwyczaj największą frajdę.

Gatunek strzelanek jest także niezwykle różnorodny - co po części zobrazuje nasza lista. Umieściliśmy tutaj przede wszystkim tytuły, która śmiało można dziś polecić wszystkim graczom. Stąd też brak absolutnych klasyków. Half Life był świetny, ale czy na pewno spodobałby się wszystkim współczesnym fanom gier FPS? Nie da się ukryć, że niektóre produkcje nie starzeją się zbyt dobrze i lepiej pozostawić je na zasłużonej emeryturze.

Zobacz także: Najlepsze gry na PC - poradnik zakupowy, różne gatunki

*

Współczesne strzelanki

Wiele gier FPS imponuje oprawą graficzną. Poniżej umieściliśmy trzy tytuły, które można polecić każdemu - są na tyle różnorodne, że wszyscy znajdą coś dla siebie. Jednocześnie, dobrze reprezentują współczesny rynek strzelanek. To także kontynuacje znanych serii obrazujące, jak zmienił się dany cykl i w jaką stronę podążają największe marki.

Strzelanki dla jednego gracza

Wydawałoby się, że dzisiejszy odbiorca chciałby, by w każdej grze obecny był tryb wieloosobowy. Okazuje się jednak, że nie zawsze. Wiele typowo „singlowych” tytułów odniosło ostatnimi czasy wielkie sukcesy. Są wśród nich także strzelanki. W wymienionych niżej produkcjach znajdziecie wyjątkowe kampanie fabularne dla jednego gracza - albo pod względem rozgrywki, historii lub niesamowitej atmosfery. Dla każdego coś miłego.

Taktyczne strzelanki

Zręczność i refleks to nie wszystko, czasem trzeba pomyśleć - nawet w strzelance. Dla wszystkich znużonych zręcznościowymi grami FPS przygotowaliśmy krótkie zestawienie produkcji nieco bardziej realistycznych (przynajmniej pod względem mechaniki strzelania), wymagających od odbiorcy planowania, współpracy z innymi i zmysłu taktycznego. Te dostępne są tylko na PC.

Strzelanki sieciowe

Tryb wieloosobowy to nieodłączny element wielu strzelanek - a nawet jedyny element. Polecamy tu najlepsze gry FPS, które nie oferują żadnego trybu dla jednego gracza, a jednocześnie są najpopularniejszymi tytułami na PC. Znalezienie pełnych serwerów w przypadku tych produkcji to żaden problem.

*

Od wczesnych lat 90. do współczesności

1993 - Doom - Rewolucja gatunkowa. To wcale nie przesada. Doom był pierwszą grą, w której mogliśmy poruszać się po wielopoziomowych lokacjach w pełnym 3D. Liczba użytych tekstur powodowała opad szczęki, a projekty przeciwników i liczba różnych broni zachwycały. Rozgrywka była dynamiczna i brutalna, a demony eksterminowaliśmy przy świetnej muzyce. Scenariusz nie był najwyższych lotów, ale mało kto zwracał na to uwagę.


1995 - Hexen - Kultowa produkcja od Raven Software w bardzo ciekawy sposób urozmaiciła formułę strzelanek. Nie był to typowy reprezentant gatunku, głównie dlatego, że na próżno szukać tu tradycyjnej broni palnej. Twórcy umożliwili wybór jednej z trzech klas. Wyposażenie postaci to między innymi miecze i topory, choć każdy bohater dysponował atakami zasięgowymi - na przykład czarami. W swoim czasie była to także gra, której oprawa robiła większe wrażenie niż grafika w Doomie.


1998 - Half-Life - Pierwsza odsłona kultowego (choć - na razie - tylko dwuczęściowego) cyklu Valve była swego czasu po prostu świetnym filmem science-fiction, w którym braliśmy czynny udział. Historia i atmosfera pochłonęły każdego bez reszty. To pierwsza strzelanka, która kładła tak duży nacisk na fabułę. Rozgrywka nie pozostawała w tyle, strzelanie było przyjemne, a eksploracja tajemniczej placówki Black Mesy fascynująca.


1999 - System Shock 2 - Sequel idealny. Drugi System Shock świetnie rozwinął wszystkie pomysły z pierwowzoru i w perfekcyjny niemal sposób połączył elementy strzelanki z aspektami typowymi dla gier RPG. Cyberpunkowa, mroczna przyszłość, samotny bohater próbujący opanować niebezpieczną infekcję na pokładzie statku kosmicznego, przejmująca atmosfera - to wszystko zachwycało. Gdyby nie ta gra, prawdopodobnie nigdy nie ujrzelibyśmy BioShocka.


2000 - Counter-Strike - Legenda trwająca do dziś. Pierwsza odsłona była po prostu modyfikacją Half-Life'a, ale odniosła ogromny sukces. Taktyczne, ale intensywne starcia dwóch drużyn, świetne mapy, konieczność ścisłej współpracy. To przyciągnęło uwagę wielu użytkowników PC. Najnowsza wersja gry, Global Offensive, jest równie popularna. Twórcom udało się uwspółcześnić świetną i sprawdzoną formułę rozgrywki. Wszyscy zainteresowani mogą też bez problemu zapoznać się z oryginałem. Serwery moda w wersji 1.5 cały czas są pełne.


2002 - Medal of Honor: Allied Assault - To tytuł, który pamięta chyba każdy. Scena lądowania na plaży w Normandii wywoływała ogromne emocje, była niezwykle efektowna. Atmosfera starć na froncie po prostu niesamowita. Allied Assault jest jednym z produktów, który rozpoczął tak naprawdę modę na strzelanki z akcją osadzoną w okresie II wojny światowej. To właśnie za tę produkcję odpowiadali deweloperzy, którzy rok później założyli studio Infinity Ward i stworzyli pierwszą odsłonę cyklu Call of Duty.


2002 - Battlefield 1942 - Wyżej napisaliśmy, że Medal of Honor spopularyzował tematykę II wojny światowej w grach. Równie mocno przyczynił się do tego pierwszy Battlefield, tyle że stawiał w centrum tryb wieloosobowy, a nie intensywną kampanię fabularną. Gracze od razu zachwycili się wielkimi polami bitew, możliwością kierowania przeróżnymi pojazdami i poczuciem uczestnictwa w dramatycznych starciach na froncie. Tytuł ten przesądził o sukcesie studia DICE. Byłoby świetnie, gdyby twórcy postanowili kiedyś wrócić do korzeni...


2004 - Half-Life 2 - Druga część przygód Gordona Freemana zachwyciła wszystkich fanów pierwszej odsłony serii. Intrygująca fabuła, zachwycająca (jak na tamte czasy) technologia i wykorzystanie fizyki obiektów, no i świetny model strzelania. Każdy poziom zaprojektowany jest tutaj bezbłędnie, a tempo rozgrywki przemyślane i niemal idealne. Czego chcieć więcej od kontynuacji? Nawet dziś warto się zapoznać z tym hitem, choć niektóre elementy trochę się zestarzały.


2007 - Call of Duty 4: Modern Warfare - Infinity War po paru latach znużył temat II wojny światowej, nic zresztą dziwnego. Podobne odczucia mieli gracze z całego świata, dlatego też czwarte Call of Duty odniosło ogromny sukces. Zaoferowało świetną, intensywną kampanię. Misja w Prypeci na długo pozostała w pamięci każdego, kto miał do czynienia z Modern Warfare. Do tego dodano angażujący i niemal perfekcyjny tryb sieciowy, który do dziś pozostaje dla niektórych lepszy niż multiplayer oferowany przez najnowsze odsłony cyklu.


2008 - Left 4 Dead - Debiut Turtle Rock Studios - twórców Evolve. To także ważny tytuł dla całego gatunku strzelanek. Gdyby nie Left 4 Dead, kooperacyjne gry FPS byłyby zapewne mniej popularne. Tytuł ten oferował nie tylko pełen emocji zestaw misji, w którym czwórka graczy starała się przetrwać w mieście opanowanym przez zombie. Deweloperzy przygotowali także ciekawy i oryginalny tryb wieloosobowy. Niektórzy wcielali się w grupę ludzi, a pozostali w przeróżnych mutantów. Asymetryczny model rywalizacji przypadł do gustu wielu odbiorcom.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Redakcja

Redakcja

Eurogamer.pl

Bardzo lubimy pracę zespołową.

Komentarze